sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

קתדרה מזרח תיכונית הסכמי אוסלו - מבט לאחור ד"ר ישראל בן-דור מרצה באוניבסיטת חיפה מדוע האמינו ישראלים כה רבים שהסכמי אוסלו יביאו עמם שלום מהיר וחסוד , למרות 60 שנות מלחמה עקובה מדם ? מדוע התעלמנו משבירת ההסכמים פעם אחר פעם ולמה היינו סמוכים ובטוחים בהצלחתם ? סקירת הגורמים לאופוריה בחברה הישראלית מעלה מסקנות על המשך תהליך השלום והחיים המשותפים בארץ-ישראל למעלה   מעשור   חלף   מראשיתו   של   התהליך   לחתימתם ולתחילת   יישומם   של   ההסכמים   הידועים   בכינוים   העממי הגורף   'הסכמי   אוסלו . '   נדמה   שרק   אנשי   הקצוות ,   התומכים המושבעים   והמתנגדים   המושבעים ,   התמידו   בעמדתם   לכל אורך   הדרך .   פעמים   אף   נדמה   שהתמיכה  ( בקרב   התומכים ) נהפכה   לאמונה   חדשה .   הרוב   בחברה   הישראלית ,   שקיבל את   ההסכמים   או   השלים   אתם   לפחות ,   שרוי   במבוכה   ואינו יודע   את   נפשו . דמותו   של   ראש   הממשלה   יצחק   רבין   ז"ל ,   שנגדעה   ברצח מתועב   מעל   במת   ההיסטוריה   הצעירה   שלנו ,   מוסיפה   על הקושי   העצום .   תחושות   מעורבות   של   תסכול ,   זעם ,   צער , געגועים   וכעס ,   מטשטשות   עוד   יותר   את   הראות   לאחור . לעתים   נראה   כאילו   שיבש   הרצח   את   מהלך   ההיסטוריה , ומפתה   לחשוב   ש"שלום   האמיצים"   היה   מחזיק   מעמד   אילו יצחק   רבין   היה   בחיים .   קרבתם   של   האירועים   אלינו ומעורבותנו   האישית   במתרחש   בימי   חיינו ,   מקשים   עלינו לעסוק   בחשבון   הנפש   הנדרש   כדי   לבחון   את   ההסכמים , את   הנחות   היסוד   שלהם   ואת   סיכוים   להתממש .   אולם   עלינו לנסות   להרהר   ולהפיק   מתוך   השנים   הקשות   האלה   כמה מסקנות   כוללות   שיאפשרו   לנו   להמשיך   את   ההתמודדות על   כברת   האדמה   הזאת ,   שאינה   עומדת   להסתיים   בטווח הנראה   לעין . מעל   לכול ,   נדמה   שהסכמי   אוסלו   ביטאו   שאיפה   מדעת להתנתק   מן   המציאות   המאובקת   של   הסכסוך   הערבי-ישראלי בן   מאת   השנים .   קבוצות   של   אינטלקטואלים   חדורי   כוונות טובות ,   תלושים   למדיי   מן   המאבק   הקיומי   של   הקהילות שהם   משתייכים   אליהן ,   הגו   את   חזון   אחרית   הימים .   במקום עיון   פרוידיאני   בשורשים   העמוקים   של   תסביכי   העמים הנתונים   בסכסוך   ובמקום   התקדמות   אטית   ומדודה המתחייבת   מעוצמת   הסכסוך ,   הם   ביקשו   לבנות   מציאות חדשה   לחלוטין   בהתעלמם   מפצעי   העבר .   גל   ההתלהבות ששטף   רבים   בחברה   הישראלית   העיד   על   עוצמת   התסכול שנקלעה   אליו   החברה   במרוצת   השנים ,   על   העייפות והמצוקה . דור   תש"ח   הוריש   לדורות   הבאים   את   החרב .   מאז ,   ריחפו מעל   מלחמות   ישראל   מילותיו   של   הרמטכ"ל   משה   דיין בהספד   שנשא   ליד   קברו   של   רועי   רוטברג ,   המפקד   האזורי ( המא"ז )  של   קיבוץ   נחל   עוז ,   ב29-   באפריל   . 1956   רועי   יצא ברוכבו   על   סוס   לגרש   מסתננים   שחדרו   לשדות   המשק   וגנבו מן   היבול .   הוא   נורה ,   גופתו   נגררה   לשטח   הערבי   והוחזרה אחרי   התעללות .   דיין   עצמו   פגש   אותו   ימים   אחדים   לפני הרצח .   רועי   היה   בנו   של   מאיר   רוטברג ,   ממייסדי   'ההגנה' ומן   הבולטים   במפקדיה .   בדברי   ההספד   הביע   משה   דיין   את יכולתו   להבין   את   עוצמת   השנאה   ושורשיה .   השנאה   נבעה מזעמם   של   הערבים   שאיבדו   את   אדמותיהם   בעוד   מוקמים עליהן   היישובים   החדשים .   הוא   האשים   את   עצמו   ואת   בני דורו   בהתעלמות   מהעימות   שנהפך   לגורלו   של   הדור : ... " לא   מהערבים   אשר   בעזה ,   כי   אם   מעצמנו   נבקש   את   דמו של   רועי .   איך   עצמנו   עינינו   מלהסתכל   נכוחה   בגורלנו , מלראות   את   ייעוד   דורנו   במלוא   אכזריותו ?  הנשכח   מאתנו כי   קבוצת   נערים   זו ,   היושבת   בנחל   עוז ,   נושאת   על   כתפיה את   שערי   עזה   הכבדים ,   שערים   אשר   מעברם   מצטופפים מאות   אלפי   עיניים   וידיים   המתפללות   לחולשתנו   כי   תבוא , כדי   שיוכלו   לקרענו   לגזרים   -   השכחנו   זאת ?  הן   אנו   יודעים , כי   על   מנת   שתגווע   התקווה   להשמידנו   חייבים   אנו   להיות , בוקר   וערב ,   מזוינים   וערוכים .   דור   התנחלות   אנו ,   ובלי   כובע הפלדה   ולוע   התותח   לא   נוכל   לטעת   עץ   ולבנות   בית ... מיליוני   היהודים ,   אשר   הושמדו   באין   להם   ארץ ,   צופים   אלינו מאפר   ההיסטוריה   הישראלית   ומצווים   עלינו   להתנחל ולקומם   ארץ   לעמנו .   אך   מעבר   לתלם   הגבול   גואה   ים   של שנאה   ומאוויי   נקם ,   המצפה   ליום   שבו   תקהה   השלווה   את דריכותנו ,   ליום   שבו   נאזין   לשגרירי   הצביעות   המתנכלת , הקוראים   לנו   להניח   את   נשקנו .   אלינו   זועקים   דמי   רועי מגופו   השסוע   ...   את   חשבוננו   עם   עצמנו   נעשה   היום .   אל נרתע   מלראות   את   המשטמה   המלווה   וממלאת   חיי   מאות אלפי   ערבים ,   היושבים   סביבנו   ומצפים   לרגע   שתוכל   ידם להשיג   את   דמנו .   אל   נסב   את   עינינו   פן   תיחלש   ידנו .   זו   גזרת דורנו .   זו   בררת   חיינו   -   להיות   נכונים   וחמושים ,   חזקים ונוקשים ,   או   כי   תישמט   מאגרופנו   החרב   -   וייכרתו   חיינו . " ... במצב   הקשה   וחסר   הסיכוי   שתיאר   דיין ,   אף   התקווה   לשלום מסוכנת   מכיוון   שהיא   מביאה   לידי   רפיון .   בהספד   הפטיר דיין   ואמר   ש"האור   הפנימי"   שבלבו   של   רועי ,   שהוא   התקווה לשלום ,   עיוור   את   עיניו   והחריש   את   אוזניו ,   ולכן   לא   ראה את   הסכנה   המתקרבת ... "   : רועי   רוטברג ,   הנער   הבלונדיני הצנום ,   אשר   הלך   מתל   אביב   לבנות   ביתו   בשערי   עזה ,   להיות חומה   לנו ,   רועי   האור   שבלבו   עיוור   את   עיניו ,   ולא   ראה   את ברק   המאכלת .   הערגה   לשלום   החרישה   את   אוזניו ,   ולא שמע   את   קול   הרצח   האורב .   כבדו   שערי   עזה   מכתפיו   ויכלו לו )  " ... משה   דיין ;  אבני דרך ;  תל   אביב ,   ידיעות   אחרונות ; 1976   ,   עמודים   . ( 191-190   בפרפרזה   לדבריו   של   משה   דיין   ובראייה   לאחור ייאמר   שחוץ   מיחידים   שהתריעו   והצביעו   על   הנחות   היסוד הלקויות   של   ההסכמים ,   הרי   אותה   ערגה   לשלום   החרישה את   אוזנינו   ולא   שמענו   את   קול   הרצח   האורב . כיצד   קרה   הדבר   ומדוע   ציבור   גדול   כל   כך   תמך   בהסכמים והאמין   שיש   בהם   כדי   לפתור   את   הסכסוך ?  כיצד   יכולנו להאמין   שאחרי   סכסוך   דמים   כה   ממושך   יוכלו   שוטרים פלסטיניים ,   שגדלו   על   ברכי   שנאת   ישראל ,   לפטרל   בכלי רכב   אחד   עם   חיילי   צה"ל ?  מנין   צמחה   האמונה   ביאסר ערפאת ,   שעסק   עשרות   שנים   בטרור   ובהרג ,   שיאסוף   את כל   הנשק   הבלתי   חוקי ,   יפרק   מנשקם   את   כל   הארגונים ובהם   'חמאס'   וישקיע   את   כל   מרצו   בבניית   התשתית   למדינה כיצד יכולנו להאמין שאחרי סכסוך דמים כה ממושך יוכלו שוטרים פלסטיניים , שגדלו על ברכי שנאת ישראל , לפטרל בכלי רכב אחד עם חיילי צה"ל ?

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help