sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

אורך   חייו   של   מקור   המודיעין   במקום   שני   בסדר   החשיבות . עם   זה   אפשר   לנסות   להאריך   את   חיי   המקור   בהקפדה   על כללי   ביטחון   שדה   חמורים   ובפעילות   אופרטיבית   שמטרתה להטעות   את   היריב   בעניין   בסיס   המידע   שנשענת   עליו הפעילות   האופרטיבית   הנראית   לעין . לאחר   פיגועי   ה11-   בספטמבר   בניו-יורק   ובוושינגטון   בשנת , 2001   היה   ברור   לכול   שהטרור   הבין-לאומי   מטיל   סכנה מוחשית   וגדולה   לשלום   העולם   כולו .   פריסת   רשת   הטרור הפונדמנטליסטי-אסלאמי   בכל   רחבי   העולם   הערבי ,   המוסלמי והמערבי ,   והסכנה   שפעילים   אלה ,   שחלקם   בעלי   ניסיון מבצעי   טרוריסטי   ממלחמת   אפגניסטן   וכולם   חדורי   להט דתי   ולעתים   גם   נכונות   להקרבה   עצמית ,   יפעילו   בפיגועיהם חומרי   לחימה   כימיים ,   ביולוגיים ,   רדיולוגיים   ואולי   אף גרעינייים   -   כל   אלה   ממחישים   את   הצורך   להעמיק   את שיתוף   הפעולה   הבין-לאומי   בתחום   המודיעין . אולם   אליה   וקוץ   בה :   מטבע   הדברים ,   שיתוף   פעולה   חיוני זה   מציב   את   המדינות   המשתפות   פעולה   זו   עם   זו   בסכנת חשיפת   מקורות   המודיעין .   הדבר   מקטין   בהכרח   את מוטיבציית   המדינות   לשתף   מדינות   אחרות   במידע   הרגיש שבידיהן   ובכך   נפגע   שיתוף   הפעולה   המודיעיני .   בהקשר   זה יודגש   שרוב   פיגועי   הטרור   הגדולים   המוגדרים   "טרור בין-לאומי"   היו   כרוכים   בשלב   מוקדם   וארוך   של   הכנות מבצעיות   במדינות   שונות   ובמעבר   של   פעילים   ממדינה למדינה ,   בשכירת   מבנים   ששימשו   דירות   מסתור   או   חדרי פיקוד   קדמיים   ועוד .   הניסיון   לסכל   פיגועים   בהיקף   כזה מבעוד   מועד ,   מחייב   שיתוף   פעולה   מודיעיני   בין-לאומי בילטרלי   ומולטילטרלי . פתרון   לדילמה   זו   אפשר   להשיג   בהקמת   בנק   מודיעין -   מסגרת   בין-לאומית   לאיסוף   ולעיבוד   של   מידע   מודיעיני , תשתיתי   והתרעתי .   בנק   מודיעיני   זה   יתבסס   מצד   אחד   על מקורות   מידע   גלויים ,   ומצד   אחר   על   מידע   מודיעיני   קונקרטי שיעבירו   המדינות   החברות   בבנק   זה .   המדינות   יזרימו   אל הבנק   מידע   שרגישותו   נמוכה   או   מידע   רגיש   מאוד   בפרפרזה שתנטרל   ככל   האפשר   את   זהות   מקור   המידע   המודיעיני . בבנק   זה   יהיה   גם   מידע   שיתקבל   ממקורות   איסוף   עצמאיים של   הארגון   הבין-לאומי   החדש . סוגיה   אחרת   בתחום   ההתמודדות   עם   הטרור   כרוכה   בריבוי גופי   איסוף   המודיעין   במדינה   ובייעול   האיסוף ,   העיבוד והתרגום   המבצעי   של   המידע   המודיעיני .   רבים   מדגישים את   הצורך   בגוף   שיתאם   בין   מגוון   גורמי   המודיעין ,   כדי שיהיה   אפשר   להציג   למקבלי   ההחלטות   תמונת   מודיעין כוללת ,   ולשם   ייעול   פעילות   גורמי   המודיעין   השונים . אסכולה   אחרת   ממליצה   לרכז   בידי   הגוף   המתאם   לא   רק את   הקשר   שבין   גורמי   המודיעין ,   אלא   גם   סמכויות   לקבל החלטה   ולחלק   משאבים   בין   כל   מרכיבי   הזרוע   המבצעת הרלוונטיים   למאבק   בטרור ,   שכן   בלי   מסגרת   תיאום   כזאת , תיפגע   יעילותם   של   כוחות   הביטחון .   כך   למשל   בוועדת החקירה   שהתכנסה   לאחרונה   בקונגרס   האמריקני   לבחינת המידע   המודיעיני   שהתקבל   ערב   פיגועי   ה11-   בספטמבר בארצות-הברית   ולבחינת   אופן   הטיפול   במידע   זה ,   מלכתחילה עלתה   הבעיה   של   היעדר   תיאום   ושיתוף   בין   זרועות   הביטחון האמריקניות   השונות . על   רקע   ניסיונן   של   מדינות   המתמודדות   עם   הטרור   ובעיקר מדינות   דמוקרטיות   הנוהגות   לפי   עקרון   הפרדת   הרשויות , נראה   שיש   חשיבות   עליונה   בהקמת   גוף   מתאם   בתחום הלוחמה   בטרור .   גוף   זה   ראוי   שיעסוק   לא   רק   בשאלת התיאום   המודיעיני .   ריבוי   הגורמים   המעורבים   בהתמודדות עם   תופעת   הטרור   ברמת   המדינה ,   בכל   מישורי   הפעולה , מחייב   להקים   גוף   מתאם   שיאפשר   לצייר   תמונת   מודיעין מפורטת ,   על-פי   כלל   המידע   שבידי   כל   סוכנויות   המודיעין של   המדינה ,   ואף   יאפשר   לתרגמה   לפעילות   מבצעית   נגד ארגוני   הטרור .   הגוף   המתאם   צריך   שישאב   את   סמכותו ואת   עוצמתו   מתוך   קרבתו   אל   קברניט   המדינה ;  עליו   להיות אמון   עליו   ובד   בבד   להיות   מקובל   על   דעת   ראשי   מנגנוני הביטחון ,   המודיעין   והאדמיניסטרציה   הקשורים   בכל   תחומי הלוחמה   בטרור . מגויסים חדשים לשורות הטרור באפגניסטן

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help