sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

עמידרור   וארד   כאחד מברכים   על   יוזמת הקמת   ועדת   חקירה פרלמנטרית ,   ולו   רק משום   שכל   ועדות החקירה   הפנימיות האחרות   לא   הביאו מסקנותיהן   לידיעת הציבור   בישראל .   עם זה   הם   סבורים שלנוכח   הדוח האמריקני   היה   על הוועדה   לעודד   את בחינת   גבולות " הכישלון   המודיעיני" לא   רק   בעניין   עיראק   אלא   גם   בעניין   גודל   איום   הטרור   של בן-לאדן .   עמידרור   מציע   שבזמן   שבחנה   הוועדה   הישראלית ( כמו   האוסטרלית   והבריטית )  את   הכשל   המודיעיני   בעיראק , היה   עלינו   לבחון   גם   את   הכשל   בגילוי   פעילותו   של   ארגון אל-קאעידה   ובהערכת   כוחו   של   בן-לאדן .   לטענתו ,   אמנם הטראומה   של   ה9-   בספטמבר   התרחשה   בארצות-הברית , אך   גם   לישראל   לא   היה   כל   מושג   שאירוע   טרוריסטי   בהיקף כזה   עומד   להתרחש .   לפיכך ,   לא   בריטניה ,   לא   אוסטרליה ואף   לא   ישראל   יכולות   להסיר   כל   ספק   ביכולתן   למנוע אירוע   כזה   מלהתרחש   בארצן .   כיום   אין   ספק   שהן   היו עשויות   להיות   אז ,   ועשויות   גם   היום ,   להיות   קורבנו . למקרא   הדוחות   הזרים ,   אומר   ד"ר   ארד ,   גם   היכולת המודיעינית   הישראלית   בתחום   הנב"ק   סופגת   מהלומה . הדוחות   הבריטיים   והאמריקניים   דנים   גם   בסוגיה   הלובית . כישלונה   המודיעיני   של   ישראל   בסוגיה   זו   צורב   אף   יותר , אם   נשווה   את   הישגיו   של   המודיעין   הישראלי   באיסוף ובמחקר   על   לוב ,   עם   מה   שהשיגו   המודיעין   הבריטי והאמריקני .   בעוד   המודיעין   הישראלי   לוקה   בחסר   הזועק בחומרתו ,   לא   הגדילה   ועדת   החוץ   והביטחון   לדון   בסוגיית לוב .   לדוגמה ,   בדוח   הבריטי   מתגלה   שכבר   ב "   1999- עלו" הבריטים   על   זליגה   מפקיסטן   ללוב .   בשנת   2000   הוציא המודיעין   הבריטי   צי"חים   בנושא   ועיבה   את   הכיסוי   האיסופי . ב2000-   עד   2001   עלה   הנושא   לרמת   Committee ” “ Joint Intelligence   שהוציאה   לקטים   לדרג   הבכיר   ביותר   והפנתה לכך   את   תשומת   לבו   של   הדרג   המדיני ,   מה   שאיפשר   היערכות לשלב   סיכולי   כבר   ב . 2001-   אם   כן ,   נקודת   השוואת   ההצלחות המודיעיניות   בעניין   לוב   מעמידה   בשאלה   את   היכולת הישראלית   המודיעינית ,   וזה   הצריך   טיפול   והסקת   מסקנות אופרטיביות . בעניין   תפקודו   של   המודיעין   הישראלי   לנוכח   הדוחות ומסקנותיהם ,   ארד   ועמידרור   הסיקו   מסקנות   שונות   זו   מזו . הם   מביאים   כאן   את   המלצותיהם   למודיעין   הישראלי . ארד   סבור   שהבעייתיות   ביישום   של   מידע   מודיעיני   לקראת הצלחה   טמונה   בשלב   האיסוף   הראשוני .   הוא   נשען   על ניסיונם   המר   של   האמריקנים ,   שהיה   להם   מידע   איסופי דליל   ביותר   לקראת   ה9-   בספטמבר   ולכן   לא   עלה   ביד   חוקרי המודיעין   לראות   את   התמונה   הגדולה   שנצטיירה   בביתם . הם   כינו   זאת   , “ Failure of Imagination ”   כלומר   חוסר היכולת   של   חוקרי   מודיעין   להבין ,   על   סמך   מידע   דליל   ולא איכותי ,   את   המתרחש   בזירה .   אפשר   להשיג   תוצאות מודיעיניות   משביעות   רצון   כשיש   איסוף   טוב ,   למשל ארצות-הברית   בצפון   קוריאה   או   הבריטים   בלוב .   איסוף טוב   של   חומר   מודיעיני   מאפשר   את   עיבויו   ואת   מיקודו ועקב   כך   תושג   אינטגרציית   נתונים   שתאפשר   פריצת   דרך מודיעינית . ארד   מוסיף   שעקב   המידע   האיסופי   הלקוי   החלו   שיבושים בתיאום   ובתקשורת   שבתוך   ארגוני   המודיעין   האמריקני : חוסר   תפוצה   מתאימה ,   יריבויות   ארגוניות ,   סדרי   עדיפויות שאינם   אינטגרטיביים   וכדומה .   ארד   מסכם   בקצרה   את תפיסת   העולם   המודיעינית   שלו "   : כל   המחלות   והצרות פוקדות   את   מי   שחלש   מבחינת   האיסוף . " עמידרור   לעומתו   מוצא   בדוחות   מסר   מנוגד   דווקא .   לטענתו , עובדת   כישלונו   האיסופי   של   המודיעין   האמריקני   -   ארגון מודיעיני   משכמו   ומעלה   המצויד   במיטב   הציוד   המודיעיני שקיים   -   אינה   בבחינת   כישלון   מקומי ,   אלא   כישלון   הנובע מאופיו   של   האתגר   המודיעיני   בהתמודדות   עם   טרור .   אין מקום   להניח   שקיים   מצב   מיטבי   של   איסוף   נתונים   על קבוצות   טרוריסטיות ,   ואנו   מכירים   זאת   גם   מהמציאות הפלסטינית   שאנו   מתמודדים   עמה   בישראל .   יש   להניח שהמודיעין   בתחום   הטרור   יצטרך   לאסוף   שבבים   של   מידע שייצרו   בקושי   תמונה   ברורה   ליחידת   המחקר   המודיעינית . לפיכך   אירוע   ה9-   בספטמבר   היה   גם   תוצאת   כישלון   המודיעין הישראלי   והבריטי ,   גם   אם   התחמקנו   מלתת   עליו   את   הדין . עמידרור   מאמין   שמודיעין   עתידני   חייב   לחזק   את   המערכת המחקרית   שלו   על   מנת   שתוכל   להפיק   תמונה   משבבי   מידע דלים   אלה ,   וכך   הוא   מבין   את   המונח   האמריקני   . of Imagination ” “ Failure   אנו   צריכים   לשאול   את   עצמנו   כיצד , בהיעדר   איסוף   איכותי ,   נהיה   מסוגלים   לתת   מענה   מודיעיני אפקטיבי .   זוהי   אפוא   מסקנתו   הראשונה   של   עמידרור מהדוחות   ומאירועי   עיראק   וה9-   בספטמבר :   יש   לבנות מערכת   שגם   אם   אין   לה   מידע   איכותי ,   תהיה   מסוגלת   לבנות תמונה   אינטגרטיבית   סבירה   שתביא   לידי   סיכול . מסקנתו   של   עמידרור   דומה   למסקנה   שהובאה   בכל   הדוחות . ועדות   החקירה   של   שלוש   המדינות   סברו   שהדרך   לחזק ולשדרג   את   מערכות   המודיעין   לנוכח   אתגר   איסוף   מידע על   פעילות   טרוריסטית   ונב"ק   היא   הגברת   האינטגרציות הפנימיות   הארגוניות ,   לאמור   איגום   למרכז   לאומי ,   מהלך מהפכני   אצל   האמריקנים .   לא   עוד   Central Intelligence אלא   . National Intelligence   הדוחות   האמריקניים   ממליצים לכונן   כמה   מרכזים   לאומיים   למודיעין   של   טרור   ונב"ק   וכן לאזורים   רגישים   כמו   המזרח   התיכון .   מדובר   למעשה   בראש גוף   מודיעין   שאינו   מנהל   כל   ארגון   מודיעיני ,   אלא   הוא   כפוף לנשיא   ומקבל   את   כל   המידע   המודיעיני   מכל   הארגונים , ועליו   לייצר   את   התמונה   הכללית   האינטגרטיבית .   שוב ,   אין מדובר   במוסד   מודיעיני   בעל   סמכות   מדינית ,   אלא   בכפיפות לנשיא   -   הוא   יביא   את   המלצותיו   לדרג   המדיני . מוסד   מודיעיני   לאומי   אמריקני   חדש   זה ,   הוא   מהפכני   מבחינת האמריקנים   אך   ישן   וותיק   אצל   הבריטים ,   שהם   יותר   ריכוזיים בשיטתם .   כבר   כיום   קיים   גוף   מודיעיני   במשרד   ראש   הממשלה הבריטי ,   והוא   שנותן   את   הערכת   המודיעין   הלאומית .   אצל האוסטרלים   קיים   המוסד   הזה ,   אך   הדוחות   מצאוהו   מסואב ולא   מתפקד   כראוי   ולכן   החליטו   להגדיל   את   תקציביו   ועוד , על   מנת   שיוכל   לתפקד   כהלכה   בעתיד .   אצלנו   קיים   אמ"ן , שנותן   הערכה   מודיעינית   אך   אינו   גוף   לאומי ,   וכך ,   אף   שזורם אליו   כל   המידע   המודיעיני   אין   לו   יכולת   להשפיע   על   מה שנעשה   עם   החומר .   לכן   בכל   זאת   המליצה   הוועדה   הישראלית להמציא   אותו   מחדש   כמזכירות   מודיעינית   במשרד   ראש הממשלה ,   גוף   שיהיה   לאומי .   אך   יש   בעייתיות   בהמלצה   כזו בקונטקסט   הישראלי . כל הוועדות הזרות לא התמקדו במערך המודיעין כיחידה נפרדת , אלא עסקו בו מנקודת ראייה מערכתית ד"ר עוזי ארד : "כל המחלות והצרות פוקדות את מי שחלש מבחינת האיסוף"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help