sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הביצועי   כמיקשה   או   ככלים   שלובים ,   בלשון   עמידרור ,   באה מתוך   המערכת   המדינית   הנוהגת   בארבע   המדינות : הדמוקרטיה .   אילולא   היו   מדינות   דמוקרטיות ,   אולי   לא   היה אפשר   לעסוק   כלל   ביחס   שבין   הדרג   המדיני   לדרג   הביצועי . עם   זאת ,   משום   תרבותן ,   המתעקשת   לשמור   על   ערכיה הדמוקרטיים   גם   כשהיא   נתונה   לאיום   מבחוץ ,   הרי   כשל היחסים   שבין   זרועותיה   חשובים   לא   פחות   ואולי   יותר מהכשל   המודיעיני .   תפיסה   זו   ניכרת   בכל   הדוחות   הזרים : האמריקני ,   הבריטי   והאוסטרלי .   בישראל   לעומתם   הדרג המדיני   מבקר ,   אך   אינו   עומד   לביקורת .   הוא   רואה   עצמו מומחה   למתוח   ביקורת   מקצועית   על   הדרג   הביצועי ,   אף שלכאורה   מומחיותו   מוטלת   בספק   או   לוקה   בחסר . באופן   כללי ,   מציין   ארד ,   מדובר   כאן   בשלוש   בעלות   ברית שמורשתן   אנגלו-סקסית   על   כל   המשתמע :   יש   ביניהן   דמיון מבחינת   מורשת   צבאית , מורשת   מודיעינית ,   מורשת מדינית   ואפילו   סדרי   שלטון ואופן   קבלת   החלטות ,   וזאת לצד   סגנונות   לאומיים לגוניהם   ומשטר   דמוקרטי לסוגיו .   הסגנון   הדמוקרטי המדיני   הישראלי   דומה כמובן   לזה   הבריטי . באוסטרליה .   בתחילת   2004 הוגש   דוח   לראש   הממשלה , סמוך   למועד   הגשת   שאר הדוחות .   מיד   בהגשת   הדוח הטיל   ראש   ממשלת אוסטרליה   על   ועדה מקצועית   לעשות   מבדק מהיר   בכל   נושא   תפקוד המודיעין ,   כולל   סוגיית הנב"ק   והטרור .   בראשות הוועדה   הזאת ,   אומר   ד"ר ארד ,   עמדו   אנשי   מקצוע מתוך   המודיעין   האוסטרלי , ומשום   כך   נפתחו   בפניהם דלתות   ונאמר   להם   היכן   מונח   החומר .   צוות   התמיכה המחקרי   האוסטרלי   היה   מצומצם   אך   איכותי ,   שעבד   במשרה מלאה ,   עם   מזכירות   ייעודית   שהושאלה   מיחידות   המודיעין הקיימות .   באופן   זה   נמנע   עימות   של   "אנחנו   ואתם , "   מה שאין   כן   במקרה   הישראלי   שבו   נוצר   עימות   בין   הכנסת למודיעין ,   שגרם   לכרסום   יישום   מסקנות   הדוח .   באוסטרליה זכה   הדוח   לתמיכה   מלאה   של   אנשי   המערכת ,   כולל   מערכת המודיעין ,   ואילו   בישראל   נוצרה   מתיחות   בשל   מסקנותיו וביקורת   על   מקצועיותו . עמידרור   מביא   ציטוט   מסכם   מדוח   ועדת   החקירה   של הפרלמנט   האוסטרלי ,   שמבהיר   לטעמו   את   ההבדל   מבחינת הגישה   לחקירה "   : אנו   ממליצים   שתוקם   ועדה   בלתי   תלויה שתבדוק   את   הביצועים   של   סוכנויות   המודיעין   ושתבוצע על   ידי   אנשי   מודיעין   מנוסים   מן   העבר   שיקבלו   גישה   לכל החומר   המודיעיני .   אלו   ידווחו   לקבינט   על   מנת   לאפשר ייצור   מידע   מודיעיני   טוב   יותר"   ובלשונם   . " functioning better"   כלומר   מוגבלותה   של   הוועדה   הפרלמנטרית בתחום   המקצועי   מובנת   להם ,   אף   שהדוח   שלה   מעמיק ומעיד   על   יכולתה   לבקר . בבריטניה   הקים   את   הוועדה   שר   החוץ ,   שממונה   על   ארגון הביון   הבריטי .   הוא   הגדיר   לוועדה   את   המנדט   ואייש   אותה בחמישה   אנשים ,   שלושה   בעלי   רקע   צבאי   בכיר   ושניים חברי   פרלמנט   בכירים   במערכת  ( הוועדה   הוקמה   לפי   תקדים הוועדה   שדנה   בכישלון   מודיעיני   של   איי   פוקלנד . (   ועדה בריטית   זו   דומה   לוועדת   חקירה   ממלכתית   שאנו   מכירים פה .   הוועדה   הזאת   נערכה   באופן   דומה   לוועדה   האוסטרלית : היא   קיבלה   צוות   מקצועי   תומך   ממשרד   ראש   הממשלה , מקומה   נקבע   במשרד   ראש   הממשלה   והתכנסה   בחדר הדיונים   של   ועדת   המודיעין   העליונה .   אם   כן ,   גם   בבריטניה הוועדה   לא   הייתה   גוף   חיצוני   החוקר   פנימה ,   אלא   גוף שתפקד   מתוך   הקרביים   של   מערכת   המודיעין .   זה   אפשר לה   נגישות   לחומרים   המודיעיניים   באמצעות   אנשי   המודיעין שהם   קולגות .   גם   כאן   נשמרה   הגישה   שמכנה   ד"ר   ארד " לא-לעומתית -   "   לא   זרוע   אחת   שמבקרת   זרוע   אחרת , אלא   ועדה   ממלכתית   שעושה   את   מלאכתה   באופן   עצמאי אך   בשיתוף   פעולה   עם   המערכת   הקיימת . בארצות-הברית   פעלו   שתי   ועדות .   האחת ,   ועדת   סנט , שלוחה   של   הקונגרס   האמריקני ,   שחבריה   היו   אנשי   ועדת המשנה   למודיעין ,   כלומר היא   לא   כוננה   במיוחד לחקירת   הכשל .   בוועדה   היו כתריסר   חברי   סנט   מכל   גוני הקשת   הפוליטית .   בצוותה , לעומת   זאת ,   היו   עשרות אנשים .   כמו   הוועדות   הנ"ל , גם   ועדה   זו   ויתרה   על יומרות   מקצועיות   ובחרה לבחון ,   ולא   לבקר ,   כמה נושאים   שטופלו   "טיפול פוליטי . "   היא   כיוונה   את מסקנותיה   אל   הממשל ,   ולא למודיעין . לעומתה   הוקמה   ועדה שאפתנית   שיצרה   והפיקה כרב-מכר   פופולרי   את פרויקט   . Commission Report ” “ The 9-11 ועדה   זו   כוננה   במיוחד   בחוק שאושר   בקונגרס .   הוועדה הוקמה ,   תוקצבה   ומונו   לה כתריסר   אישים   בכירים . מרשים   יותר   מכול ,   אומר   ד"ר   ארד ,   שבמשך   שנתיים , במשרה   מלאה ,   הועמדו   לשירות   ועדה   זו   יותר   מ40-   חוקרים ותחקירנים   בדרגה   הראשונה   ומעליהם   פיליפ   זליקו .   המחקר הצריך   נסיעות   לפקיסטן ,   לסעודיה   ולמדינות   אחרות   וכן שנתיים   של   נבירה   במסמכי   ארכיונים .   ועדה   זו   הנפיקה דוחות   ומבדקים   מעמיקים   ורציניים ,   המגובים   בעבודת מחקר   ייעודית   ובצוותים   מגוונים   מבחינת   מקצועות ומומחיות . נוכח   הדוחות   הללו ,   מסכמים   ד"ר   ארד   ועמידרור ,   הוועדה הישראלית   הייתה   מיטיבה   לעשות   אילו   הייתה   מתבוננת במודיעין   הישראלי   ובזרוע   המדינית ,   בממשק   שביניהם , כבמיקשה   אחת .   מצד   אחר ,   היה   על   הוועדה   להפריד   בין יכולתה   לבקר   את   המערכת   כמיקשה ,   לאי-יכולתה   לחקור ולבוא   לכלל   מסקנות   מקצועיות ,   מעמיקות   ויישומיות בתחום   המודיעין ,   בהיעדר   צוות   מודיעין   חוקר ,   בהיעדר זמן   ומשאבים .   הוועדה   הייתה   צריכה   להפעיל   סמכות   וליזום חקירה   של   אנשי   מודיעין   מקצועיים   נבחרים   ומובחרים , ומתוך   מומחיותם   היה   בידיה   לבקר   ביקורת   בונה   את המודיעין   הישראלי .   גם   בוועדה   הישראלית   היו   "יועצים" שמקצועיותם   בלא   דופי ,   אך   הם   היו   שניים   בלבד   והועסקו במשרה   חלקית .   מכאן   תפוקתם   ועומק   בדיקתם .   מוטב   היה מבחינתם   אילו   היו   מקבלים   "עיבוי   איסופי"   בלשון המודיעין . קונדוליסה רייס , נקראה לתת עדות לפני ועדת הקונגרס האמריקנית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help