sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

גורמים   מעורבים   אשר   אין   להם   כל   אחריות ,   ובכך   הם גורמים   לתסיסה   ולהסתה   שלהם .   לצערי ,   גם   פוליטיקאים נגררים   לעניין ,   לא   מתוך   כוונה   רעה   אלא   מחוסר   ידיעת העובדות . אחד   הדברים   המדהימים   שנתקלתי   במהלך   פעילותי   היה החלטה   בממשלה ,   שנבעה   מלחצים   פוליטיים   ואשר   התקבלה בלא   דיון   יסודי   ובלא   הבנת   הנתונים   ומכלול   הפרטים הנדרשים ,   ועל   פיה   הוחלט   להעביר   את   הטיפול   באנשי   צד"ל למשרד   הקליטה .   מתוך   כך   אולי   אפשר   לחשוב   או   להסיק שאנשי   צד"ל   הגיעו   לכאן   אחרי   שעברו   מהפך   אידאולוגי שגרם   להם   להצטרף   לתנועה   הציונית .   אציין   רק   שההחלטה התקבלה   בלי   שאיש   מאנשי   המינהלת   והעוסקים   בנושא היה   מעורב . כיום   אנו   צועדים   בנתיב   מוסדר   ונכון   ונמצאים   בתהליכי תיאום   מסודרים ,   לרבות   קביעת   קריטריונים   ברורים   לסוגי השיקום   השונים .   החוק ,   שמוביל   ח"כ   הרצוג ,   משמש   מורה דרך   חשוב   בתהליך   הגיבוש   של   תנאי   השיקום   של   אוכלוסייה מיוחדת   זו ,   ואין   לי   אלא   להביע   את   תקוותי   כי   לקראת הקריאה   השנייה   והשלישית   של   החוק   יבוצעו   כמה   תיקונים חשובים ,   בעיקר   בתחומי   הבטחת   תעסוקה   ובנושאי   הסדרת מקום   ותנאי   דיור   הוגנים . מנחה : נדמה   כי   עלינו   להתמקד   בהמשך בכמה   סוגיות   ממוקדות   כדלקמן : א .   מה   ניתן   וצריך   לעשות   כדי   לשפר   את הדימוי   הציבורי   של   המקורות   המשוקמים על   מנת   לשפר   את   יכולות   העשייה השיקומית   וקליטת   המשוקמים   בחברה הישראלית ? ב .   האם   מיקום   מינהלת   השיקום   כחלק משב"כ   אינו   מהווה   נטל   -   הצורך במשאבים ,   אנרגיות   ואמצעים   -   העלול להסיט   את   השירות   ממשימותיו   הכבדות , ולהקשות   את   הפעילות המודיעינית-סיכולית   שהוא   ניצב בפניה ? ג .   האם   הקהילה   ואנשיה ,   בהיבט   הרחב ביותר ,   למשל   עמותת   המל"מ   המאגדת אלפי   יוצאי   הקהילה ,   אינם   יכולים   להיות מגויסים   גם   כשגרירי   רצון   טוב   וגם כמשפיעים   לשפר   את   יכולות   העשייה השיקומית ? ד' ר' מינהלת השיקום : מבחינת   תפיסת הטיפול   שאנו   מנסים   להנחיל   במינהלת אנו   מבקשים   לראות   ביחידות   המודיעין לקוח   על   כל   המשתמע   בתהליכי   ארגון   וניהול   בטיפול בלקוחות   ובשביעות   רצונם .   אני   מדגיש ,   היחידה   היא   הלקוח ולא   המשוקם ,   וזו   ההצדקה   מדוע   על   מינהלת   השיקום להיות   חלק   בלתי   נפרד   ממערך   ההפעלה . בנוגע   לשאלות   שעלו   פה ,   אני   מבקש   לומר   כי   עדיין   לא גיבשתי   דעה   סופית   איך   צריך   להיראות   התהליך   השיקומי . ברור   לי   כי   אסור   ליחידה   ולמפעיל   להיות   מנותקים   מהתהליך , אך   עם   זאת   התהליך   דורש   התמחות   והתמקצעות .   מדובר בתורת   עבודה ,   בנהלים ,   בתיאום   בין   גופי   הקהילה   ובהגדרת קריטריונים   ותהליכים . הואיל   ואני   מתייחס   למכלול   העשייה   המודיעינית ,   אני   סבור כי   יש   למצוא   ולהתאים   תהליכים   לשיקום   מקורות   בין   שהם מהמגזר   של   השטחים   או   סוכני   מוסד   ואמ"ן   ובין   שמדובר בסוכן   מקרב   ערביי   ישראל   או   לחלופין   סוכן   שאינו   מהמגזר הערבי .   בכל   מקרה ,   אני   סבור   כי   המורכבות   והסיבוך הביורוקרטי   של   טיפול   שיקומי   בין   רשויות   שלטוניות   שונות , הוא   מטלה   בלתי   אפשרית   על   כתפי   המפעיל ,   ולפיכך   אני שב   לאמירה   הראשונית   שלי   כי   הלקוח   מבחינתי   הוא   יחידת ההפעלה . לסיכום   דבריי   אומר   כי   השיקום ,   כמו   תחום   מקצועי   אחר במגרש   העשייה   המודיעינית ,   הוא   מקצוע   המחייב   התמקצעות , ניסיון ,   הכשרה   והכרה   מעמיקה   של   גורמי   מערכת   שונים . על   כן ,   יש   לקיים   ולקדם   את   תהליך   ההכשרה   של   מפעילי השיקום ,   כדי   לשפר   את   היכולות   ולהציב   רף   גבוה   של   מענה לצורכי   היחידות   השונות   והמשוקמים ,   ואף   כדי   לאפשר לאנשי   האיסוף   המודיעיני   לקבל   מענה   מקצועי   ואיכותי לצורכיהם ,   ובכך   לפנות   להם   זמן   איכות   לעשייה המודיעינית   המוטלת   עליהם . ד"ר נחמן טל : לעניין   העלאת   הנושא   לשיח   הציבורי ,   לדעתי יש   לעשות   דבר   לפחות   בהקשר   של   הציבור   היהודי .   אני סבור   כי   ניסיון   להשפיע   על   דעת   הקהל   בציבור   הערבי   הוא עניין   אבוד   מראש . ד' ר' מינהלת השיקום : במציאות   של   היום   יש   התעניינות ציבורית   מסוימת ,   ואנו   ערוכים   ומקיימים מפגשים   עם   אנשי   תקשורת   בכירים חדשות   לבקרים .   עיקר   הביקוש   למידע נובע   בדרך   כלל   מחומרים   המגיעים לידיעת   אנשי   התקשורת   על   ידי   גורמים אינטרסנטיים ,   ואנו   נענים   לפניית התקשורת   ומסבירים ,   כמיטב   היכולת ובמגבלות   ביטחון   השדה   המתאימות ,   את עיקרי   העשייה   שלנו   ודרכיה .   באופן   כללי ניתן   לומר   שאין   כנגדנו   תקשורת   עוינת בטיפול   בנושא .   נראה   לי   כי   אין   הרבה יותר   מה   לעשות ,   מכיוון   שמעבר   לכך אינני   סבור   כי   אנו   מסוגלים   ליצור   מהפך בתודעה   הציבורית   ולגרום   לציבור   לתמוך בצרכים   שלנו .   את   גיוס   התמיכה   הנדרשת אנו   עושים   בעבודה   המקצועית   מול מקבלי   ההחלטות   -   ראשי   הרשויות ,   מנהלי חברות   וכדומה . תא"ל ( מיל ( ' גדי זוהר : אני   רוצה   להעלות שאלה   הנוגעת   למכלול   הדיון   והיא   האם לא   עברנו   בקריטריונים   שלנו   את   גבולות הצורך   האמיתי   בטיפולי   השיקום ?  כוונתי היא   להגדרה   של   מי   זכאי   לשיקום .   האם לא   הגזמנו   בעניין   הזה ,   בין   היתר ,   בשל הלחץ   הציבורי   ובשל   כתבה   עיתונאית   כזו   או   אחרת ? חשוב   לי   לומר ,   גם   אם   אין   זה   בבחינת   'פוליטקלי   קורקט , ' כי   צריך   לשים   לעתים   גבולות   גם   אם   עלול   להשתמע   מכך משהו   ציני ,   שהרי   יש   מידה   של   ציניות   בכל   הקשור   לגיוס ולהפעלה   של   סוכנים :   הם ,   הסוכנים ,   באו   ועשו   את   עבודתם , קיבלו   תמורה   הולמת ,   זה   חלק   מהעניין   וזהו . אולי   צריך   להגביל   את   הקריטריונים   של   זכאי   השיקום ולעסוק   רק   באלה   שמצבם   מחייב   את   תהליך   השיקום   ואשר אם   לא   נטפל   בהם   יתרחש   נזק   ברור   לעשייה המודיעינית .   צריך   לפעמים   לדעת   גם   להגיד   "לא ! " שמואל גורן : אני   סבור   כי   אסור   לערוך   ולהציף   במסעי הסברה   בעניין ,   ולדעתי   עריכת   קמפיינים   רק   הביאה   עלינו תגובות   שליליות .   לכן ,   לדעתי ,   במקרה   ההכרחי   נדרש   להגיב , אך   לא   להיות   גורם   היוזם   ניסיון   לבנות   את   דעת   הקהל , פלד : "גם אחרי שהצהרתי כי המדינה עשתה רבות בנושא שיקום אנשי צד"ל , אני חייב להדגיש כי לא הכול נעשה וכי עדיין יש דרך לא קצרה להשלים את המלאכה"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help