sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

היהודי   וכמוהו   גם   הערבי ,   מתנגד   בכל   תוקף   להיות   שותף לקליטת   המשוקמים   בסביבתם .   אפילו   אם   אשאל   כאן   את הציבור   שסביב   שולחן   זה   מה   דעתו   שבסביבתו   תיקלט משפחה   משוקמת ,   אני   בטוח   שתהיה   אי-נוחות .   אינני   נגד חקיקה   בנושא   השיקום ,   אך   אני   מציע   שלא   יתקבל   הרושם שחקיקה   יכולה   לתת   את   הפתרון   לסוגיות   הכל   כך   מורכבות שכרוכות   במלאכת   השיקום . בעניין   סוכנים   קלסיים   העושים   בתחום   האיסוף   המודיעיני , אני   מאמין   שחובת   האחריות   צריך   שתהיה   מוטלת   על היחידה .   אינני   מאמין   שגוף   חיצוני   כלשהו   ידע   ויעשה   טוב יותר   מבעלי   העניין   והדבר .   צריך   כמובן   שיתוף   פעולה קהילתי   ואינני   פוסל   קיומה   של   רשות   מנהלית   משותפת , אך   צריך   להקפיד   שהגוף   המפעיל   לא   ישתחרר   מעולה   של מחויבות   זו . לסיכום   דבריי   אומר :   מחויבות   -   כן !  אחריות   -   ודאי   שכן ! זה   טוב   וחשוב   לסוכן ,   זה   חיוני   למפעיל   וזה   נכון   לכולם , אך   מכאן   ועד   לאמירה   כי   טיפול   נכון   או   לקוי   בשיקום   הוא תנאי   לעוצמת   המודיעין   אינו   מקובל   עליי .   התנאים   למודיעין טוב   צריכים   להימצא   בתחומים ובמקומות   אחרים . ד"ר נחמן טל : היו   לי   גם   הכבוד   וגם הזכות   לעסוק   בהפעלה   ובשיקום   במשך 40   שנות   שירותי   בקהילת   המודיעין . במהלך   השנים   למדנו   והבנו   כי   השיקום הוא   חלק   בלתי   נפרד   מההפעלה ומהתהליך   המודיעיני .   כבר   נאמר   כאן כי   המחויבות   המוסרית   היא חד-משמעית   וממנה   נגזרת   החובה המקצועית ,   כי   אם   לא   נשקם   סוכנים כראוי ,   לפי   דעתי ,   יהיו   קשיים   בגיוס . אני   מסכים   עם   אלה   שאמרו   ששיקום אינו   תנאי   למודיעין   טוב ,   אבל   בצדה השני   של   המשוואה   -   אם   לא   נשכיל לטפל   היטב   בטעוני   השיקום ,   קרוב לוודאי   שהדבר   ירתיע   מועמדים חדשים   מלהתגייס   כסוכנים . מציאות   ההפעלה   במודיעין   המסכל וקצב   האירועים   בלחימה   בטרור   הגבירו את   עקומת   חשיפת   הסוכנים .   לפיכך , נדרשנו   להיערך   ולטפל   בתהליכי שיקום ,   וכך   הקמנו   בראשונה   ענף שיקום   שהלך   וצמח   ככל   שנקף   הזמן ונהפך   בשנים   האחרונות   למינהלת השיקום   בשב"כ .   אני   חושב   שמינהלת זו   בשירות   נמצאת   במקום   הנכון והראוי   וכי   רק   גוף   מקצועי   של   הקהילה יכול   לתת   את   הפתרונות   המקצועיים   הנכונים   והדרושים לשיקום . אנו   חייבים   להטמיע   בתוכנו   את   הקושי   והטראומה שמתחוללת   אצל   הסוכן   כשהוא   נזקק   לשיקום .   כשאנו עוסקים   בסוגיה   זו   עלינו   לבחון   אותה   בעיניים   של   החברה הערבית   על   ערכיה   ותרבותה .   באומות   העולם   כבר   נחשפו סוכנים   שעסקו   בריגול   בין   מדינות   שונות ,   אך   שם   כללי ההתנהגות   היו   אנושיים   ועם   יכולת   קלה   יותר   להתמודד . כאן ,   כשמדובר   בחברה   הערבית ,   המונחים   וכללי   ההתנהגות של   חברה   זו   הם   קשים   ואכזריים   יותר . אשר   לשאלת   החקיקה   בעניין   השיקום ,   אני   מסכים   עם   מה שנאמר   כאן .   בעניין   אנשי   צד"ל ,   כיוון   שהסוגיה   ייחודית ומיוחדת ,   אכן   היה   צורך   ומקום   לפעול   במישור   החקיקה , גם   למען   יראו   אזרחי   ישראל   שאכן   נעשים   דברים   מתחייבים למענם ,   וכמובן   בשביל   אנשי   צד"ל   עצמם .   בכל   הכרוך בטיפול   בסוכנים   שפעילותם   חשאית ,   אין   צורך   בחקיקה והייתי   אומר   כי   לא   רצוי   לפעול   באמצעות   חקיקה ,   אלא שיש   לעגן   את   התהליכים   בנהלים   של   גופי   הקהילה   ובתהליכי ההכשרה   של   עובדי   הקהילה ,   ויש   לשאוף   לגבש   תורה אחודה   ומשותפת   לכל   גופי   הקהילה . כדי   לתמצת   את   דבריי   אומר   כי   שיקום   מוצלח   של   סוכנים אינו   מהווה ,   לדעתי ,   תנאי   מבטיח   להשגת   מודיעין   איכותי , אבל   הוא   כן   מבטיח   את   החוסן   המוסרי   שלנו ,   של   המפעילים , כי   הזיקה   שבין   המפעיל   לסוכן   היא   זיקה   אישית   ולאורך השנים   עמדנו   על   כך   שאין   לשבור   זיקה   זו .   על   המפעיל להבטיח   לסוכן ,   כי   הוא   מחויב   לו   באותה   מידה   של   נאמנות המצופה   מהסוכן   וכי   בשעת   משבר   נעמוד   לצדו   ונדאג   לו ולמשפחתו   ואנו   חייבים   לעמוד   בהתחייבות   זו .   בהיבט   זה של   מחויבות   וחוסן   מוסרי   אני   אכן   רואה   תנאי   להצלחה מקצועית   בעשייה   המודיעינית . אלוף ( מיל ( ' יוסי פלד : ראשית   אני   מבקש   לומר ,   כפי   שכבר נאמר   כאן   בדיון ,   אנו   עוסקים   בשתי קבוצות   נפרדות   לחלוטין ,   אשר   המכנה המשותף ,   אולי   היחיד ,   הוא   הצורך שלהן   והחובה   שלנו   לטפל   בשיקומן . קבוצת   סוכני   המודיעין   אינה   חשופה במידה   רבה   לתודעה   הציבורית ומטופלת   באופן   מקצועי   על   ידי מינהלת   השיקום   של   השב"כ ,   ואילו הקבוצה   האחרת   היא   הקבוצה   שאני מטפל   בה   כיו"ר   ועדת   ההיגוי   והיא הנקראת   אנשי   צד"ל . בהקשר   זה   אני   רוצה   להדגיש   כבר בפתיחה ,   כמי   שמלווה   את   קבוצת אנשי   צד"ל   מקרוב ,   שעלינו   לזכור ולשנן   כמה   דברי   יסוד : א .   מדינת   ישראל ,   לטעמי ,   עשתה בשביל   קבוצת   אנשים   אלה   הרבה מאוד . ב .   נציג   "הצלב   האדום"   אמר   לי   כחצי שנה   לאחר   הנסיגה   מלבנון ,   כי   אין   עוד מדינה   בעולם   שטיפלה   בצורה   כל   כך ראויה   בפליטים 6 , 000   ,   במספר ,   חודש ימים   לאחר   הגעתם . ג .   ראוי   לדעת   כי   עם   אנשי   קבוצה   זו נמנים   גם   כאלה   שלא   היו   אנשי   צד"ל , וניתן   לומר   כי   למעשה   לא   עשו   דבר בשביל   מדינת   ישראל . ד .   גם   אחרי   שהצהרתי   כי   המדינה עשתה   רבות   בנושא   שיקום   אנשי   צד"ל ,   אני   חייב   להדגיש כי   לא   הכול   נעשה   וכי   עדיין   יש   דרך   לא   קצרה   להשלים את   המלאכה   וכי   מעשה   החקיקה   שמוביל   ח"כ   הרצוג   הוא עוד   מהלך   חשוב   בעשייה   זו . פרט   מהותי   נוסף   שלדעתי   חשוב   שנדע   ונזכור ,   והייתי הראשון   לומר   אותו   בפה   מלא : צד"ל לא נלחם בשביל מדינת ישראל כפי שצה"ל לא נלחם בשביל לבנון . צה"ל לחם בלבנון כדי להגן על גבול הצפון , וצד"ל התארגן כדי לגונן על כפריו ושטחיו . נוצר מפגש של אינטרסים , שיתפנו פעולה ומשנסוגנו מלבנון והתחוללו התהליכים כפי שהתרחשו , נוצרה המחויבות שלנו לטפל בהם ולשקמם . אני   חושב   שבהקשר   הטיפול   באנשי   צד"ל   יש   יותר   מדיי גורן : "למעשה אין מונח "שיקום טוטלי וסופי" כשמדובר בסוכנים . אין אפשרות לתת פתרון סופי למי שנדרש לגלות מביתו ומסביבתו , גם אם תצפה אותו בזהב ובדבש"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help