sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

דהיינו   הארגון   שבו   פעל   והופעל   אותו   סוכן   מודיעין   עד לחשיפתו . המעגלים   שמניתי   לצורך   הדיון   מושפעים   באופן   ישיר   מכל מקרה   של   חשיפה ,   כי   בקרבם   פעל   סוכן   שלנו   ולכן   הם מודעים   וקשובים   לאשר   יקרה   לסוכן   החשוף   במהלך   שיקומו . אם   כן ,   משמעות   ההתעניינות   בחייו   של   הסוכן   החשוף מחייבת   לא   רק   בהיבט   המוסרי   והחינוכי ,   אלא   גם   בהיבט המקצועי ,   שכן   ככל   שנשכיל   לטפל   ולשקם   את   חייו   של הסוכן   שנחשף   באופן   איכותי   ולשביעות   רצונו   ורווחתו ,   כך יהיה   לנו   קל   יותר   לאתר   מקורות   עתידיים   ולגייסם   לשתף עמנו   פעולה .   גם   אם   אי   אפשר   לומר   ששיקום   טוב   הוא מפתח   למודיעין   טוב ,   הרי   בוודאי   ניתן   לומר   ששיקום   רע הוא   מכשלה   למודיעין   טוב . על   גורמי   ההפעלה   להיות   ערוכים   ולתת   מענה   איכותי   לכל מקרה   של   חשיפה   בטרם   יתרחש   תהליך   של   בגידה ,   כחלק בלתי   נפרד   מההפעלה   וכתנאי   להמשך   קיומו   של   איסוף המודיעין   באמצעות   מקורות   חיים . לסיכום   דבריי   עד   כה   אומר   כי   מעבר   למחויבות   המוסרית ולאחריות   החינוכית   והמקצועית ,   חייב כל   סוכן   לדעת   שהמפעיל   והמערכת העומדת   אחריו   ערוכים   לתת   לו פתרונות ,   היה   שייקלע   למצוקה   אישית המסכנת   את   חייו   וחיי   משפחתו . תחושת   החרדה   והפחדים   אינם   תורמים לאיכות   ההפעלה ,   אבל   קיומה   של הסכנה   המרחפת   באוויר   משפיעה   על איכות   המודיעין .   על   כן ,   הפעלה   טובה מושפעת   מהעובדה   שגם   המפעיל   וגם הסוכן   יודעים   ומשוכנעים   כי   היה שיקרה   דבר-מה ,   הרי   שהמפעיל   והארגון שהוא   משתייך   אליו ,   ובגדול   מדינת ישראל ,   יעמדו   מאחוריו   וידאגו   לו ולמשפחתו . תא"ל ( מיל ( ' גדי זוהר : יצא   לי   לעסוק בנושא   שיקום   בשני   תפקידים   שמילאתי בעברי .   האחד   בתפקידי   בתחום   האיסוף באחת   מיחידות   אמ"ן ,   והשני   בהיותי ראש   המינהל   האזרחי   באיו"ש . לדעתי   נושא   החקיקה   שדובר   בו   כאן היום   אכן   נדרש ,   אך   הוא   ייחודי   למקרה יוצא   הדופן   של   חיילי   צד"ל ,   ואינני יודע   אם   יהיו   לנו   עוד   מקרים   כאלה בעתיד . בנושא   שיקום   הסוכנים   אשר   פעילותם הייתה   פעילות   חשאית ,   בדרך   כלל , התהליכים   שונים   וצריכים   להיות   פחות חשופים   וציבוריים .   אני   מסכים   עם   ההגדרה   כי   שאלת שיקום   הסוכן   מתחילה   למעשה   במעמד   גיוסו   ולכן   אני מקבל   כי   בכל   מקום   המפעיל   חייב   לדעת ,   וזה   חלק   מהכשרתו וחינוכו ,   שגם   אם   הסוכן   הוא   אמצעי   והמודיעין   הוא   המטרה , הרי   הטיפול   בסוכן   אינו   מסתיים   משאינו   יכול   עוד   להביא תועלת   מודיעינית   וכי   למפעיל   יש   גם   אחריות ,   גם   תפקיד וגם   משקל   בטיפול   השיקומי   בסוכן . צריך   להודות   בכך   שעניין   השיקום   הוא   למעשה   אינו   פתיר בסביבת   החיים   שלו ,   כי   בתפיסת   הסביבה   שלו ,   ברגע   שנהפך לסוכן ,   הוא   בחזקת   בוגד   וככזה   צריך   יהיה   למצוא   פתרונות לא   קלים   לשיקומו ,   בסביבה   שאינו   מורגל   לה   ובה   תהליך ההיטמעות   וההתאקלמות   שלו   יהיו   רצופים   בקשיים ,   מה שמחייב   התאמה   מאוד   מקצועית   ופרטנית . אומר   עוד   דבר   חריג   והוא   כי   השיקום ,   בין   שהוא   נכון   וטוב ובין   לאו ,   אינו   עושה   ואינו   מתנה   את   יכולת   קהילת   המודיעין וה"יומינט . "   במשוואה   זו   ניתן   אולי   לומר   כי   שיקום   טוב אינו   מבטיח   כלל   הצלחה   מודיעינית ,   אך   שיקום   גרוע   יכול להערים   קשיים   בהשגת   מודיעין . בעבר ,   נושא   השיקום   בכלל   היה   "על   אש   קטנה"   וכמות המקרים   שנדרש   לשקם ,   בוודאי   כשמדובר   בהפעלה   במסגרת המודיעין   החיובי ,   הייתה   מזערית   ולכן   פתירה   ביתר   קלות . משנכנסנו   לצורך   בהפעלת   מקורות   חיים   בכמויות   כה   גדולות בתחום   המודיעין   המסכל ,   מטיבו   של   תחום   זה   עקומת החשיפה   של   הסוכנים   עלתה   באופן   משמעותי   והיא   מחייבת התייחסות   אחרת   ומסיבית   יותר   בטיפול   בנושא . אני   מאמין   כי   תפקיד   השיקום   חייב   להיות   מוטל   על   הקהילה ובזאת   אני   מחייב   את   המפעיל ,   את   היחידה   ואת   הקהילה כמכלול .   לכן   אני   סבור   כי   הקמת   מינהלת   השיקום   בשב"כ הייתה   צעד   נכון   הן   מבחינת   המחויבות ,   הן   מהבחינה החינוכית   והן   מהבחינה   של   האחריות   המקצועית ,   ומתוך ההנחה   שאין   שום   גורם   אחר   שיעשה   זאת   טוב   יותר . שמואל גורן : הניסיון   האישי   שלי   נובע   בעיקר מהתפקידים   שמילאתי   ביחידת   איסוף באמ"ן   ומשני   תפקידים   ביחידת   איסוף באמצעות   מקורות   חיים   ב"מוסד . " מניסיון   זה   ומהכרת   הטיפול   בנושאי שיקום   כאשר   הייתי   מתאם   הפעולה בשטחים ,   אני   חושב   שיש   לעשות הבחנה   חדה   בין   אנשי   צד"ל ,   מצד   אחד ובין   סייעני   המינהל   האזרחי   לבין   סוכני מודיעין   במסגרות   האיסוף   באמ"ן , במוסד   ובשב"כ . אשר   לשאלה   אם   יש   לאופן   הטיפול בשיקום   סוכנים   השלכה   על   יכולות הקהילה   לגייס   סוכנים   ולהביא   מודיעין , אני   מטיל   ספק   ומפקפק   בקשר   שבין שני   הנושאים .   אני   מטיל   ספק   ולמעשה אינני   משוכנע   כי   הסוכנים ,   במהלך גיוסם   והפעלתם ,   חושבים   בכלל במונחים   של   מה   יקרה   אם   ייחשפו . אני   מאמין   כי   אם   בכלל ,   הרי   שהם מאמינים   ש"לי   זה   לא   יקרה"   וכי   בעיית השיקום   אינה   מהווה   מנוף   כלשהו בהסכמה   לגיוס   ובהפעלה . אני   מסכים   כי   יש   לנו   אחריות   גם מוסרית ,   גם   מקצועית   ואולי   אפילו חוקית .   מעבר   לשאלת   המחויבות   של המפעיל ,   של   הארגון   ושל   הקהילה ,   אני רוצה   להזכיר   גם   את   דעת   הקהל   והתקשורת ,   שאינה   מהססת מלבחוש   בנושא   ועקב   כך   כניסת   פוליטיקאים   לעניין ,   דברים שבעבר   לא   היו   ואשר   כיום   בוודאי   מהווים   גורם   לחץ והשפעה   על   אופן   הטיפול   בנושא . אחרי   הכול   אני   חייב   לומר   כי   מניסיוני   אין   מענה   לשאלה מהו   שיקום   טוב   ואיכותי ,   כי   למעשה   אין   מונח   "שיקום טוטלי   וסופי"   כשמדובר   בסוכנים .   אין   אפשרות   לתת   פתרון סופי   למי   שנדרש   לגלות   מביתו   ומסביבתו ,   גם   אם   תצפה אותו   בזהב   ובדבש . עוד   נושא   שחשוב   להזכיר   הוא   עמדות   הציבור   בארץ .   מצד אחד   קל   להתסיס   את   דעת   הקהל   בביקורת   על   קהילת המודיעין   וגורמי   השיקום ,   אך   מצד   שני   הציבור   בארץ , ליבנה : "ככל שנשכיל לטפל ולשקם את חייו של הסוכן שנחשף באופן איכותי ולשביעות רצונו ורווחתו , כך יהיה לנו קל יותר לאתר מקורות עתידיים ולגייסם לשתף עמנו פעולה"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help