sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

כזאת   מקדשת   את   עקרון   התחקור   ואינה   מחכה   שמישהו אחר    יתחקר   אותה .   אינני   רואה   פסול   בעובדה   שמישהו אחר   יתחקר   אותה ,   אבל   עליה   לתחקר   את   עצמה   בלי   שום קשר   לתחקור   של   גורמי   חוץ .   העיקרון   הזה   הוא   on-going ולא   , once in a blue moon   שנעשה   תחקור   עקב   כישלון קולוסלי .   לא   סוגרים   שום   מבצע ,   מכל   סוג   הוא ,   בלי   שעושים את   התחקור .   מניסיוני ,   בתחקור   מבצעים   ופעולות   שנסתיימו בהצלחה   הרבה   פעמים   למדנו   לקחים   גדולים   וחשובים   יותר משלמדנו   בתחקור   כישלונות .   הדבר   הכי   גרוע   למערכת   הוא שסביבתה   החיצונית   מפסיקה   לתת   לה   את   הקרדיט   שהיא אכן   עושה   את   מלאכתה   כראוי . הבר :   זה   מה   שהדוח   הזה   עושה . שביט :   אמרתי   אמירה   תאורטית ,   אבל   היא   ישימה   לדברים רבים   ולמצבים   רבים .   אני   גם   סבור   שאסור   שהתחקור   יעסוק בחיפוש   אנשים   ובגלגול   ראשים   בפרוזדורים   -   יש   ללמוד מטעויות   ואין   לחפש   אשמים . משפט   שהיינו   נוהגים   לומר , attack the issue ” , איש , “ don’t attack the מעין   שעטנז   עברית-אנגלית ,   מבטא את   הרעיון   של   התחקור   הנכון . המתודולוגיה   של   עבודת   הוועדה : אפשר   לדבר   על   ועדת   חקירה   של   15 תחקירנים   וצבא   אנשי   מקצוע   שעושה את   כל   עבודת   איסוף   החומר   ומיונו , והוא   משמיע   את   הערכת   המצב   שלו לפוליטיקאים ,   והם   בסופו   של   דבר מגיעים   לידי   מסקנותיהם .   אבל   יש מתודולוגיה   אחרת ,   שפועלת   בדומה לעקרון   "פרטו . 20-80   "   ואני   חושב שרוב   ועדות   החקירה   שלנו   בכנסת נוטות   ל"פרטו . " האם   יש   להן   אמצעים   של   "פרטו ? " הסוגיות   שעלו   בוועדה   של   שטייניץ הן   ברובן   סוגיות   יסוד   שכולנו   מכירים ומלווים   אותן   כבר   עשרות   שנים . בעבודתה   ובמתודולוגיה   שלה   זיהתה הוועדה   את   כל   סוגיות   היסוד   האלה . אפשר   להקשות :   אם   כן ,   מה   הרבותא ? היא   עשתה   את   עבודתה   בעיקר   בשינוע של   בעלי   מקצוע   ובעלי   עניין ,   הציפה מחדש   את   סוגיות   היסוד   ואילצה   את המדינה   להתמודד   עם   הבעיות    האלה . יש   נושא   אחד   שאינו   מובלט   לטעמי   בעבודת   הוועדה ובממצאיה ,   ובתפקידי   כיועץ   ניסיתי   להעלות   אותו   לפני הוועדה .   הנושא   ראוי   לדעתי   אפילו   לדיון   נפרד :   בהיסטוריה של   מדינת   ישראל ,   מהקמת   המדינה   ועד   היום ,   אמ"ן   חובש שני   כובעים :   הוא   גם   הקמ"ן   של   צה"ל   וגם   הקמ"ן   של המדינה .   עולה   השאלה :   אחרי   יובל   שנים   וכאשר   הושגו   שני הסכמי   שלום   עם   מדינות   שהיו   אויבות   שלנו ,   האם   לא   הגיע הזמן   לעשות   רפורמה   שתתקן   את   המצב   הזה ? עמידרור :   מי   אמר   שהנוהל   הזה   רע ? שביט :   אני   אומר   שהוא   רע .   הקמ"ן   של   מדינה   דמוקרטית צריך   להיות   אזרח   ולא   איש   צבא . גזית :   מודיעין   שאינו   חוקר   את   עצמו   כל   הזמן ,   סופו   שייכשל כישלון   קולוסאלי .   אני   מודה   בחצי   האשמה .   ב , 1974-   ביום שנכנסתי   לתפקידי   כראש   אמ"ן ,   עוד   בעיצומה   של   הלחימה ברמת   הגולן ,   מצאתי   אגף   וחיל   מעורערים   לחלוטין .   אני חושב   שקיבלתי   החלטה   נכונה   שלא   להיכנס   לחקירת   נושא המודיעין   במלחמת   יום   הכיפורים ,   ואמרתי "   : חבר'ה ,   עזבו אותנו   עכשיו ,   אנחנו   צריכים   ללכת   קדימה   ולא   לחפש אחורה . "   עם   זה   אני   חושב   ששגינו ,   כולל   אני ,   שכעבור שנתיים-שלוש ,   כשהדברים   התייצבו   ונרגעו ,   לא   פתחנו בחקירה   רצינית .   הצרה   היא   שעד   היום 30   ,   שנה   אחרי המלחמה ,   היא   עדיין   לא   נחקרה   באמ"ן .   היו   הרבה   מאוד אנשים   שעסקו   בנושא   מלחמת   יום   הכיפורים ,   החל   ביואל בן   פורת   וכלה   באורי   בר   יוסף . ואני   מוסיף   שזכותה   של   הכנסת   לומר "   : אני   חוקרת   מה שאני   רוצה . "   כן   בסדר ,   לא   בסדר   -   לא   אנחנו   נשפוט   אותה . יש   דבר   אחד   שלא   מתבטא   בדוח   הוועדה .   הוועדה   לא   נגעה כלל   בשאלה   מה   היה   הצי"ח   לקראת   המערכה   בעיראק .   מה היה   במערכת ?  האם   מחדל   באיסוף ?  יכול   להיות .   וייתכן מאוד   שצוות   הצי"ח ,   בצדק ,   אמר   ש"אנחנו   קטנים   בנושא הזה ;  עוסקת   בזה   'מדינה   קטנה'   כמו ארצות-הברית   ואנחנו   נשענים   על המודיעין   שלה . " אשר   לגוף   שצריך   לבדוק   את   המודיעין , אז   בלי   ספק   כל   דרג   ודרג .   הבעיה   שלנו , ודן   דיבר   עליה ,   היא   שאין   גוף   שהוא בין   הרמה   של   ראש   שירות ,   ראש   מוסד , ראש   אמ"ן ,   ובין   הרמה   של   ועדת המשנה   לשירותים   חשאיים   בוועדת החוץ   והביטחון .   מעל   ראש   אמ"ן   יש רמטכ"ל   ושר   ביטחון .   אינני   זוכר   אפילו פעם   אחת   שרמטכ"ל   או   שר   ביטחון החליטו   לבדוק   את   המודיעין .   אמנם יש   ביקורת   של   מבקר   המערכת ,   אבל הם   לא   נגעו   בעיקר ,   אלא   מבחינה טכנית .   יש   אפוא   מחדל   בדרג :   קיים חלל   נוראי   בין   הוועדה   בכנסת   שזכותה כמובן   לחקור ,   ובין   ראש   שירות   שהוא בודק   או   אינו   בודק   ואיך   הוא   בודק . את   החלל   הזה   אינני   יודע   אם   אפשר למלא ,   ואם   בכלל   רוצים   למלא   אותו . ומכאן   לנושא   החקיקה .   יש   לנו   היום מועצה   לביטחון   לאומי   רק   משום שבנימין   זאב   בגין   יצר   לפני   כעשר   שנים חוק   ולפיו   צריך   להיות   צוות   לנושא ביטחון   לאומי   ליד   ראש   הממשלה .   אז הקימו   צוות ,   אבל   החוק   אינו   אומר שצריך   גם   לנצל   את   הצוות   ולהפעילו . ומהצוות   הזה   יש   לנו   היום   מועצה   לביטחון   לאומי . לא   מצא   חן   בעיניי   שנכתב   בדוח   הוועדה   ש"למרות   הדוח הקשה   שאנחנו   שמים   כאן   על   השולחן ,   אנחנו   לא   ממליצים במקרה   הזה   להתעסק   בנושאים   אישיים . "   הרגשתי   מושפל ונעלב   אף   שלא   הייתי   מעורב   בעניין   הזה .   אין   זה   מעניינכם ואין   זה   מתפקידכם .   לא   אתם   צריכים   להחליט ! יש   בדוח   דבר   אחד   שמפחיד   אותי   והוא   הרעיון   להקים רשות   האזנה   לאומית .   בתנאים   של   מדינת   ישראל ,   הגוף שנתון   הכי   פחות   לפוליטיזציה   הוא   צה"ל ,   לובשי   המדים . אם   ייקחו   את   ההאזנה   מידי   צה"ל ,   ומחר   היא   תהיה   בידי ראש   ממשלה   או   שר   ביטחון   או   שר   חוץ ,   אז   אפשר   לצפות שבראש   הרשות   הרגישה   הזאת   יעמוד   חבר   מרכז   מפלגה ... הבר :   כאשר   הכשל   המודיעיני   נחקר   בתוך   גוף   המודיעין שהתחולל   בו ,   אני   רוצה   להאמין   שהדברים   נעשים   באופן גזית "   : זכותה   של   הכנסת   לומר "   : אני   חוקרת   מה שאני   רוצה . "   כן   בסדר ,   לא   בסדר   -   לא   אנחנו   נשפוט אותה"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help