sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

כל   מדינה   והמסורת   שלה .   בעיקרון   עומדות   לפנינו   שתי אפשרויות   פעולה :   האחת ,   אם   מסקנה   או   המלצה   נתקבלו פה   אחד   בוועדה ,   ננסה   לקדם   את   ביצוען   בין   השאר   באמצעות חקיקה ;  האחרת ,   כמו   במקרה   הנדון   שבו   המלצנו   למעשה לקיים   בדיקה   נוספות   של   כמה   דרכי   פעולה   אפשריות . כך   לדוגמה ,   אנו   נחרצים   בדעתנו   שיש   למנות   מזכיר   מודיעיני ליד   ראש   הממשלה .   התפקיד   שקול ,   פחות   או   יותר ,   כנגד תפקיד   המזכיר   הצבאי .   החלת   התפקיד   תבוא   מתוך   יישום של   המלצה   שראשיתה   בוועדת   אגרנט   והמשכה   באלוף   ורדי באמצע   שנות   ה , 90-   אך   עד   כה   לא   יצאה   אל   הפועל .   בנספח לדוח   הבאנו   הצעת   מתכונת   לתפקיד   מזכיר   מודיעיני   ולדרכי פעולתו .   הוועדה   נחושה   בדעתה   לעמוד   על   קיומה   של המלצה   זו ,   וייתכן   שהדבר   יקודם   גם   באמצעות   חקיקה . עוד   דבר   שהמליצה   עליו   הוועדה   והיא   מתעקשת   לראותו מתממש   הוא   הקמת   ועדת   שרים לענייני   מודיעין   שתסייע   לראש הממשלה   בהכוונה   ארוכת   טווח . גם   כאן   יש   מקום   להניח   שנפנה למסלול   החקיקה .   דרך   אגב , בעניין   השב"כ   כבר   קיימת   ועדת שרים   כזו ,   שכוננה   על   פי   חוק השב"כ .   גם   כאן   החוק   הוא   שכפה   על   הממשלה   למנות   ועדה כזו ,   הכוללת   את   ראש   הממשלה   וחמישה   חברים   נוספים . כעת   אנו   עובדים   מולה   בעניין   תקנות   וכללים   שצמודים לשב"כ .   לכן   הצענו   שוועדה   זו   תעסוק   גם   ב"מוסד"   ובאמ"ן . ועדה   כזו   תמנע   מהממשלה   את   ההתחמקות   מהעיסוק במודיעין   ארוך   הטווח ,   בבניין   הכוח   ובגיבוש   סדרי   העדיפויות . גם   בסוגיית   המל"ל  ( המועצה   לביטחון   לאומי -  (   כבר   יש חוק   מל"ל   שמונח   לפתחנו ,   ואנחנו   נקדמו   כנדרש .   החוק אמור   להעניק   למל"ל   מעמד   אחר   וסמכויות   אחרות ,   ולהעבירו מבחינה   פיזית   לתוך   משרד   ראש   הממשלה . מה   היו   מסקנות   הוועדה   על   תפקודה   של   יחידת ההאזנות ?  איך   אתם   רואים   את   המשך   פעילותה לנוכח   הכשל   המודיעיני   שמצאתם   במהלך   מלחמת עיראק ? היו   שני   נושאים   שהם   לא   בגדר   שינוי   שיטה   או   שינוי הממשק   שבין   הדרג   המדיני   למודיעיני ,   אלא   בקיומם   ומיקומם של   שני   ארגונים   גדולים .   ובשניהם   נזהרנו   מאוד .   הראשון הוא   שאלת   מיקומו   של   פיקוד   העורף :   האם   יש   לקבוע   את מקומו   במשרד   הביטחון ,   בתוך   צה"ל ,   ושמא   במשרד   לביטחון פנים ?  הנושא   האחר   הוא   רשות   הסיגינט   הלאומית .   רשות כזו   כבר   קיימת   למעשה ,   בדמותה   של   יחידת   . 8200   והשאלה שעמדה   לפתחנו   הייתה ,   אם   יש   מקום   להפוך   יחידה   זו , שאין   חולק   על   רמתה   המקצועית   הגבוהה ,   לרשות   מודיעינית נפרדת ,   כפי   שמקובל   במדינות   אחרות   כמו   ארצות   הברית ובריטניה . המסקנה   הבסיסית   שהגענו   אליה   הייתה   שבשני   המקרים המבנה   הנוכחי   איננו   הנכון   ביותר .   פיקוד   העורף   צריך   להיות במשרד   לביטחון   פנים .   ומבנה   שירותים   נכון   מחייב   את קיומה   של   רשות   סיגינטית   לאומית   שאינה   נתונה   בפיקוד הצבא .   במבנה   הקיים   היום   יש   בלי   ספק   פגם :   מצד   אחד , יחידת   הסיגינט   הקיימת   משמשת   בפועל   כיחידת   סיגינט לאומית ,   ואליה   מנותבים   כוח   האדם   האיכותי   ביותר   ומשאבים כספיים   גם   יחד .   מצד   אחר ,   יחידה   זו   כפופה   למטכ"ל , לשיקוליו ,   למשימותיו   ולתקציבו .   כלומר   קיימת   סכנה שצורכי   הצבא   והמודיעין   הצבאי   יקבלו   עדיפות ,   שמשמעותה הפיכת   8200   ליחידת   סיגינט   צבאית   ולא   לרשות   סיגינט לאומית . ואולם   בשני   המקרים   שלעיל   הועלתה   הטענה   שקריעת יחידות   אלה   מצה"ל   והעברתן   למקומן   הטבעי   עלולה   לגרום לקשיים   רבים ,   בין   השאר   בנושא   זרימת   כוח   האדם   או מבחינות   תקציביות .   ומאחר   שלא   היה   ביכולתנו   לערוך בדיקות   היתכנות   מקיפות ,   נזהרנו   מהמלצות   חד-משמעיות . בעניין   פיקוד   העורף ,   נמנענו   מהמלצה   והסתפקנו   בהתרשמות שמקומו   הנכון   הוא   במשרד   לביטחון   הפנים .   בנושא   8200 המלצנו   על   הקמת   ועדה   מקצועית   שתכלול   נציגי   כל השירותים   המרכזיים :   אמ"ן ,   מוסד ,   שב"כ   והמועצה   לביטחון לאומי .   זו   תהיה   ועדה   שתבחן   שלוש   חלופות :   האחת ,   מהפכה מתונה   שבה   תושאר   היחידה   בצה"ל ,   אולם   תמונה   לה   מעין מועצת   מנהלים   חיצונית   שייכללו   בה   נציגי   אמ"ן ,   המוסד , השב"כ   והמל"ל ;  ואשר   תקבע   את   הצי"ח   ותתווה   את   סדרי העדיפויות   בבניין   הכוח   והיכולות לטווח   ארוך . השניה :   הוצאת   היחידה   מצה"ל והפיכתה   לרשות   סיגינט   לאומית כמקובל   במדינות   המערב . השלישית :   השארת   המצב   הקיים על   מעלותיו   וחסרונותיו . אני   אישית   נוטה   לחלופה   הראשונה ,   כלומר   השארת   היחידה בצה"ל   ומינוי   מועצת   מנהלים   חיצונית   שתביא   לידי   ביטוי את   הצרכים   הלאומיים .   לשמחתי   שמעתי   מכמה   ראשי   אמ"ן לשעבר ,   שאפשרות   זו   מקובלת   אף   עליהם . כעת ,   על   מי   מוטלת   האחריות   להביא   את   המלצות הוועדה   לכלל   מימוש ?  האם   זה   המבחן   האמיתי של   הוועדה ? נכון ,   אבל   לא   רק   שלנו .   זה   גם   המבחן   של   המערכות ,   זה המבחן   של   קהילת   המודיעין   כולה ,   זה   המבחן   של   הממשלה וזה   המבחן   של   הציבור . לנוכח   ההתנגדות   להמלצות   הוועדה   ולמסקנותיה , מה   יקרה   להיערכות   מדינת   ישראל   לאיומים   קיומיים בעתיד ,   אם   המלצותיכם   לא   יצאו   אל   הפועל ? אם   לא   יהיה   שידוד   מערכות   במערך   המודיעין ,   אני   אומר לך   באופן   חד-משמעי   שאנחנו   עלולים   להיות   מופתעים בנושאים   המאיימים   על   עצם   קיומה   של   מדינת   ישראל . לשמחתי ,   בדבריו   בעיתון   הודה   ראש   אמ"ן   בפה   מלא   באחת המסקנות   העיקריות   שהצגנו :   שהיערכותנו   הנוכחית   אינה מספיקה   על   מנת   להבטיח   התרעה   מודיעינית   על   התפתחותו של   איום   גרעיני   במדינות   האזור . אני   כבר   מזהה   הטמעה   מסוימת   של   מסקנות   הדוח   באופן הידרשותם   של   שירותי   המודיעין   לנושאים   השונים   -   שינוי מבורך   בכיוון   שהוועדה   הפנתה   אליו . קבענו   יום   עיון   מיוחד   שייערך   בעוד   כחודש   ובו   יידונו ההמלצות ,   המסקנות   וקידומן   גם   בחקיקה ,   בשיתוף   המועצה לביטחון   לאומי .   ביום   העיון   הזה   ישתתפו   גם   פנלים   של מומחים   ובכירי   מערכת   המודיעין   לשעבר ,   בכירים   בהווה וגם   מומחים   חיצוניים   במחקר   ובאקדמיה .   זאת   מתוך   המגמה הכללית   לבחון   כיצד   אנחנו   ממשיכים   ליישם   את   ההמלצות . גם   סיכמתי   עם   ראש   הממשלה   על   קידום   משותף   של   מקצת ההמלצות ,   ובקרוב   תיערך   פגישה   נוספת   בינו   ובין   הוועדה בנושא . האם   נוכל   לקדם   את   כל   ההמלצות   או   את   רובן ?  אינני   יודע . איש   אינו   יודע   לאן   מועדות   פני   המערכת   הפוליטית ,   ואם איננו   עומדים   אולי   לפני   בחירות   חדשות   בקרוב . אלמלא   קרה   מה   שקרה   מול   ארצות-הברית ובריטניה ,   אפשר   שבתוך   זמן   לא   רב   היינו מופתעים   מאיום   גרעיני   בלי   שתהיה   לנו התרעה   מוקדמת   מדויקת   ומבוססת   דיה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help