sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אסון ;  כשל   שנבע   מן   העובדה   ששירותי   המודיעין   לא   נערכו כראוי   מבעוד   מועד   מבחינת   סדר   העדיפויות .   האחריות לכשל   הזה   נופלת   בחלקה   גם   על   הדרג   המדיני ,   היינו   ראשי הממשלות   ושרי   הביטחון   של   העשור   האחרון ,   שנמנעו מלכוון   את   שירותי   המודיעין   ולהנחית   עליהם   סדרי   עדיפויות חדשים . בסוגיית   מקומו   של   האתגר   הגרעיני   בסדר   העדיפויות   העברנו בדוח   מסר   חד   כתער :   אם   קיים   חשש   להתפתחותו   של איום   גרעיני   על   ישראל ,   הוא   צריך   לקפוץ   לראש   סדר העדיפויות .   בנושא   זה   החשוב   גובר   על   המיידי .   כוועדת החוץ   והביטחון   של   הכנסת   לא   נסכים   להשלים   עם   מצב שמדינה   עוינת   בפוטנציה ,   מדינה   ערבית ,   מתקדמת   בכיוון הגרעיני   בעוד   אנו   איננו   יודעים .   האיום   הזה   צריך   להיות בראש   סדר   העדיפויות ,   אף   שהטרור   לוחץ   יותר   ביום-יום . המסר   השני   שהעבירה   הוועדה   קשור   לראשון :   יש   לטפל במבנה   של   מערך   המודיעין   הישראלי .   כמה   שנים   אפשר להמשיך   ולומר   ש'אילו   היינו   מקימים   את   מערך   המודיעין מחדש ,   היינו   בונים   אותו   אחרת ,   אבל   עכשיו   כמובן   אסור להזיז   אבן ,   כי   אנחנו   בעיצומה   של   המלחמה ? ' הוועדה   הגיעה   לידי   מסקנה   שלא   נכון   למתוח   את   תחומי העיסוק   של   המודיעין   הצבאי   המשובח   של   צה"ל ,   היינו   את אמ"ן ,   גם   למודיעין   מדיני-אסטרטגי   ולמודיעין תעשייתי-גרעיני .   הרי   הדרישה   משירותי   המודיעין   היא לחשוף   את   נושא   הגרעין   לא   בשלב   הנשק   המבצעי   אלא בשלבי   הפיתוח   והמחקר   ובהקמת   התעשייה   הגרעינית , ובשלב   כינונם   של   הסכמים   חשאיים   בין   מדינות   העוסקות בפלורפירציה .   בשלבים   כאלה   אין   מדובר   במודיעין   צבאי קלסי ,   ולפיכך   סברה   הוועדה   שהנהגת   התחום   הזה   צריכה להיות   בידי   גוף   חיצוני   לצה"ל   שיש   לו   ראייה   גלובלית   ודגש יומינטי   חזק ,   כמו   ה"מוסד . " נימוק   נוסף   לעניין   זה   הוא   הנימוק   הגאוגרפי .   המודיעין הצבאי   הקלסי   מכוון   לספק   לצבא   התרעה   מפני   מלחמה , בהתבסס   על   איסוף   נתונים   ועובדות   ולאו   דווקא   על   הערכות מדיניות ,   כמו   גם   לגלות   את   יכולותיו   הצבאיות   של   הצד האחר   ולייצר   לכוחות   הלוחמים   התרעות   ומטרות   בעת מלחמה .   מכאן   שמודיעין   כזה   נבנה   מלכתחילה   באוריינטציה של   טווחים   קצרים   ובינוניים ,   ולאו   דווקא   באוריינטציה גלובלית . הוועדה   מצאה   שמן   הראוי   להבדיל   בין   העיסוק   במודיעין מדיני-אסטרטגי   ובין   העיסוק   במודיעין   צבאי   גרידא ,   הן מבחינת   נושאים   והן   מבחינת   טווחים .   לשון   אחר :   להפוך את   ה"מוסד"   לגוף   שייטול   את   ההנהגה   והאחריות   בנושאים ששויכו   לאמ"ן   עד   היום . המסר   המרכזי   השלישי   כלל   ביקורת   על   הדרג   המדיני . הוועדה   מצאה   שקהילת   המודיעין   מכווינה   את   הממשלה בהרבה   נושאים ,   אך   הממשלה   מצדה   מועלת   בתפקידה   ולא מכוונת   את   קהילת   המודיעין   די   הצורך .   אנו   מצפים   שהדרג המדיני   יגדיר   את   סדרי   העדיפויות   באופן   ברור   יותר ,   ועליו לשקול   בינו   לבינו :   מה   בכלל   בסדרי   עדיפויות ?  במה   מוכנים להסתכן ?  איך   בונים   את   הכוח   לחמש   או   עשר   השנים הבאות ?  מה   נצטרך   אז ?  לאילו   טווחים ?  אילו   מדינות   נצטרך לכסות ?  עד   איפה   ובאיזה   סוג   כיסוי ?  כל   הדברים   האלה בסופו   של   דבר   הם   ההנחיה   הכללית   שצריכה   לבוא   מהדרג המדיני . ומאחר   שמצאנו   כי   חלק   מהקושי   נעוץ   בעובדה   שהממשק שבין   הדרג   המדיני   ובין   שירותי   המודיעין   אינו   יעיל ,   המלצנו לתת   לדרג   המדיני   כלים   חדשים ,   ואף   להטיל   עליו   מחויבות חדשה ,   לעסוק   בנושאים   אלה ;  וזאת   שלא   כפרקטיקה המקובלת   שלפיה   הדרג   המדיני   מסתפק   בהאזנה   לדיווחים של   ה"מוסד"   ואמ"ן   .   זה   כמובן   לא   נוח   גם   לדרג   המדיני . אחרי   הכול ,   למה   לו   להוסיף   אחריות   על   כתפיו ? אני   מבקש   לחזור   ולדון   עמך   בנקיטת   עמדה   כלפי סוגיית   גוף   האזנה .   נקיטת   עמדה   באופן   נחרץ   כל כך ,   האם   אין   בה   משום   חדירה   לתחום   הקבינט , למגרש   הרשות   המבצעת   ואולי   אף   לרשויות הממלכתיות ?

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help