sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לסיכום ,   אלמלא   חקרנו   את   מערך   המודיעין   של   ישראל , שום   גוף   אחר   לא   היה   בודק   אותו .   לאמיתו   של   דבר ,   מאז 1973   לא   הייתה   ועדה   חיצונית   שעסקה   בבחינה   מקיפה של   מבנה   המודיעין ,   ודנה   בסוגיות   כגון   התאמת   המערך למשימות   ולאתגרים   העומדים   לפנינו ,   ואופן   בניין   הכוח המודיעיני .   היו   כמובן   כמה   ועדות   שחקרו   מקרים   של   כשל נקודתי ,   כמו   רצח   רבין   או   פרשת   משעל ,   אך   לא   את   מכלול המערך . בתחילת   הדרך   ניסו   להשפיע   עלינו   לדחות   את   חקירתנו . אחד   התירוצים   העלובים   למדיי ,   לדעתי ,   שהושמעו   בעיקר מכיוון   צה"ל ,   היה   שעלינו   להמתין   עד   שיסיים   צה"ל   את התחקיר   הפנימי   שלו   על   המלחמה   והמודיעין   בעיראק . טיעון   זה   נדחה   על   הסף .   ראשית ,   תחקיר   פנימי   אינו   תחליף לתחקיר   חיצוני .   גם   אם   נניח   שהבדיקה   הפנימית   של   אמ"ן או   של   ה"מוסד"   תהיה   טובה ,   זוהי   עדיין   בדיקה   פנימית   - הם   בודקים   את   עצמם   ואינם   יכולים   לראות   את   המכלול . הם   מנועים   לדוגמה   מלחקור   את   הקצאת   המשאבים   של המדינה ,   את   הדרג   המדיני   ואת   הכוונת   המודיעין   על   ידי הממשלה .   אל"ם   באמ"ן   שמופקד ,   לדוגמה ,   על   אותה   חקירה פנימית ,   אינו   יכול   לזמן   לחקירה   את   כבוד   ראש   הממשלה . עם   זה   יש   לציין   שאמ"ן   קיים   תחקיר   פנימי   רציני   בעקבות המערכה   בעיראק ,   וממצאיו   עולים   בדרך   כלל   בקנה   אחד עם   ממצאינו . בקיצור ,   אין   תחליף   לדמוקרטיה ,   אין   תחליף   לפרלמנט   ואין תחליף   לוועדת   חוץ   וביטחון   אקטיבית   ואפקטיבית .   בכל המקומות   שניסו   להעמיד   למוסדות   הדמוקרטיים   תחליפים , הם   נמצאו   אפקטיביים   פחות .   המציאות   מלמדת   שאותן דמוקרטיות   שהנהיגו   פיקוח   פרלמנטרי   מקיף   על   תחום הביטחון   -   גם   בנושאים   כבדי   משקל   כגון   תפיסת   הביטחון , בניין   הכוח ,   אמצעי   לחימה ,   ומערך   המודיעין   -   יצאו   לאורך זמן   נשכרות   ביכולותיהן   הצבאיות   לעומת   משטרים אחרים . בהקשר   להרכב   ועדת   החקירה ,   כמה   קצינים   לשעבר   קטרגו בתקשורת   על   העובדה   שחבריה   הם ,   שומו   שמים ,   אנשים פוליטיים !  זאת   להבדילם ,   כמובן ,   מקציני   צה"ל   טהורי המדים   או   אנשי   המוסד   טהורי   החליפות .   ומי   יודע ,   שמא עשויים   להשתרבב   לביקורתם   על   מערכת   הביטחון   גם אינטרסים   פוליטיים ...   טענות   מסוג   זה   הן   טענות   בעלות גוון   פשיסטי ,   כי   מסקנתן   הלוגית   הישירה   היא   ביטולה   של הדמוקרטיה   והחלפת   הפוליטיקאים   המושחתים   בקצינים הטהורים . אמת   הדבר   שאין   דמוקרטיה   בלא   פוליטיקה ,   ואין   פוליטיקה בלא   פוליטיקאים .   ואולם   כמאמר   וינסטון   צ'רצ'יל , הדמוקרטיה   היא   אכן   שיטה   גרועה   אלא   שהאלטרנטיבות גרועות   ממנה .   ראש   הממשלה   הראשון   דוד   בן-גוריון   הדגיש בכתביו   שכפיפותו   המוחלטת   של   צה"ל   לממשלה   ולכנסת , כלומר   כפיפותם   של   הקצינים   הגיבורים   והחכמים לפוליטיקאים   המושחתים   והמטומטמים ,   היא   תנאי   הכרחי לחוסנו   של   צה"ל . כיו"ר   ועדת   החוץ   והביטחון ,   ואולי   גם   כפילוסוף   שעסק בין   השאר   בפילוסופיה   של   הדמוקרטיה ,   אני   מצר   על העובדה   שהנורמות   הדמוקרטיות   של   התערבות   הממשלה והפרלמנט   בענייני   ביטחון   טהורים ,   שהופנמו   בשלמותן בדמוקרטיות   אחרות   כמו   ארצות-הברית ,   גרמניה   והולנד , אינן   מופנמות   די   הצורך   בצה"ל .   כמי   שעומד   בראש   הוועדה כבר   שנה   וחצי ,   אני   יכול   לציין   שהנורמות   הבן-גוריוניות של   כפיפות   בלתי   מתפשרת   של   גופי   הביטחון   לפיקוח הפרלמנטרי   מוטמעות   כיום   באופן   עמוק   יותר   בשב"כ וב"מוסד"   מאשר   בצה"ל . לפנים   אמרו   שמודיעין   הוא   אמנות .   היום   מודיעין אינו   אלא   אומנות ,   כלומר   תחום   שנעזר   בטכנולוגיה והוא   כרוך   בהתמקצעות .   האם   יש   להרכב   פרלמנטרי כלשהו   היכולת   להתמודד   עם   הסוגיות   המקצועיות של   איסוף   מודיעין ? אכן   הושמעו   מצד   המערכת ,   הן   בתחילת   החקירה   והן בסיומה ,   גם   רעשים   מצחיקים   בתחום   זה .   חברי   הוועדה , כך   אמרה   הביקורת ,   מסווגים   לשניים :   בכירים   לשעבר במערך   המודיעין ,   ואלה   שלא .   ה"לשעברים"   פסולים   בגלל מחויבותם   לחלק   כזה   ואחר   במערכת ,   והאחרים   בגלל   חוסר ניסיונם .   כאשר   דברים   כאלה   נשמעים   מפי   קצינים   בכירים לשעבר ,   ואף   נרמזים   בפיהם   של   לובשי   מדים   בהווה ,   הם בגדר   עזות   מצח .   דומה   שמישהו   מנסה   לנצל   את   הדימוי הנמוך   של   הכנסת   בציבור   על   מנת   לחבל   בדמוקרטיה ולהתחמק   מפיקוח . בזמנו   של   בן-גוריון   החצפת   פנים   כזו   כנגד   הדרג   המדיני הייתה   פשוט   בלתי   אפשרית .   האם   קרה   שאלוף   במדים   או בדימוס   העז   לטעון   בתקשורת   שבן-גוריון   איננו   מקצוען , ולפיכך   הוא   מנוע   מלפקח ,   לבקר   ולפקד   על   צה"ל ?  ואולי נקבע   מעתה   עיקרון   דמוקרטי   חדשני   שרק   קצינים   בכירים לשעבר   יאיישו   את   ועדת   החוץ   והביטחון   של   הכנסת   או את   הקבינט   הביטחוני-מדיני   של   הממשלה ?  ואולי   מן   הראוי היה   לפסול   אנשים   חסרי   רקע   צבאי   מסוגם   של   בן   גוריון , אשכול ,   גולדה   או   בגין ,   לראשות   הממשלה ,   ואנשים   כמו ארנס   או   פרס   לתפקיד   שר   הביטחון ?  אם   מקבלים   את הרעיון   הדמוקרטי   שצה"ל   אינו   צבא   שיש   לו   מדינה   אלא מדינה   שיש   לה   צבא ,   צריך   להפסיק   פעם   אחת   ולתמיד   את הקשקוש   הזה . האם   אתה   סבור   שהרשות   המבצעת ,   היינו   צה"ל , לא   קיבלה   את   מסקנות   הוועדה   כמתבקש ?  האם אתה   מוצא   שהצבא   האמריקני   נהג   באופן   אחר כלפי   ביקורת   שנמתחה   עליו   מוועדות   הסנאט ? כאב   לי   לקרוא   בעיתון   את   דבריו   של   ראש   אמ"ן ,   האלוף פרקש ,   על   העלבון   שחשים   באמ"ן   בשל   הדוח .   ודאי   שלא חפצנו   לפגוע   באיש .   התנסחנו   במתינות ,   בדרך   כלל ,   ובכוונת מכוון   נמנענו   מהפניית   אצבע   מאשימה   כלפי   אדם   כלשהו בשמו .   כמה   חברי   כנסת   ופרשנים  ( כמו   דן   מרגלית )  אפילו ביקרו   אותנו   על   ההימנעות   מהמלצה   על   מסקנות   אישיות כלפי   אדם   כזה   או   אחר . מותר   לדעתי   לגופים   המבוקרים   להגיב   גם   על   ביקורתו   של הפרלמנט ,   ואולם   עליהם   לעשות   כן   בנימוס   ובמתינות . במובן   זה   מצאתי   את   הריאיון   שהעניק   ראש   אמ"ן   ל"ידיעות אחרונות"   בנושא ,   לגיטימי   ברובו .   מה   שצרם   את   אוזניי הייתה   פסקה   אחת   שבה   האשים   ראש   אמ"ן   את   הוועדה אם   לא   יהיה   שידוד   מערכות   במערך המודיעין ,   אני   אומר   לך   באופן   חד-משמעי שאנחנו   עלולים   להיות   מופתעים   בנושאים המאיימים   על   עצם   קיומה   של מדינת   ישראל האם   נוכל   לקדם   את   ההמלצות ?  אינני יודע .   איש   אינו   יודע   לאן   מועדות   פני המערכת   הפוליטית ,   ואם   איננו   עומדים אולי   לפני   בחירות   חדשות   בקרוב

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help