sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

שאופיין   מבצעי   מובהק ,   אינן   שפיטות   -   ולמצער   אינן שפיטות   מבחינה   מוסדית   -   ובית   המשפט   העליון   אינו   צריך להידרש   להן .   המדינה   טענה   כי   דברים   אלה   נכונים   בייחוד כשמדובר   בפעולות   מבצעיות   מן   הסוג   שנדרש   להן   העותר . המדינה   ציינה   כי   העותר   מבקש   למעשה   להביא   את   בית המשפט   הנכבד   אל   תוך-תוכה   של   זירת   הלחימה ,   והוא מבקש   שבית   המשפט   יפקח   פיקוח   ישיר   על   פעילות לחימתית   מסוימת   שנוקטים ,   על   פי   הטענה ,   גורמי   הביטחון , כדי   לוודא   את   הביטחון   באזור .   עמדת   המדינה   הייתה   שאין לכך   מקום ,   ולפיכך   נטען   שעתירה   מעין   זו   צריכה   להידחות על   הסף . ביום   29 . 1 . 02   דחה   בית   המשפט   את   העתירה   בקבעו   כי " ברירת   אמצעי   הלחימה ,   שבהם   פועלים   המשיבים   במטרה לסכל   מבעוד   מועד   פיגועי   טרור   רצחניים ,   אינה   מן   הנושאים שבית   המשפט   יראה   מקום   להתערב   בהם .   קל   וחומר   אמורים הדברים   בעתירה   הנעדרת   כל   תשתית   קונקרטית   והחותרת לקבלת   סעד   גורף . " אלא   שבסמוך   למתן   פסק   הדין   הנ"ל   הוגשה   עתירה   נוספת באותו   עניין   ובה   נתבקש   סעד   דומה .   מדובר   בבג"ץ   769 / 02 הוועד   נגד   עינויים   נ'   ממשלת   ישראל .   בתגובה   לעתירה   זו , שהוגשה   לאחר   מתן   פסק   הדין   בפרשת   בארכה ,   הגישה המדינה   תשובה   דומה   לתשובה   שהוגשה   לעתירת   חה"כ בארכה .   בדיון   שנתקיים   בעתירה   זו   נתבקשה   המדינה   להשיב בכתב   על   כמה   שאלות   נוספות ,   והגישה   תשובה   זו ,   ובה עמדה   המדינה   בהרחבה   על   היבטים   שונים   של   הסיכול הממוקד   ועל   חוקיות   הפעלת   אמצעי   זה   לפי   המשפט הבין-לאומי .   בשל   קוצר   היריעה   לא   נוכל   כמובן   לגעת   בכל אותם   היבטים ,   ולפיכך   בחרנו   להביא   היבט   מרכזי   אחד והוא   "היבט   הפרופורציונליות"   הנוגע   לשאלת   היפגעותם של   חפים   מפשע   במהלך   פעולות   הסיכול   הממוקד .   בחלק מפעולות   הסיכול   הממוקד   נפגעים   לצערנו   גם   חפים   מפשע . דבר   זה   עורר   ביקורת   קשה   על   מדינת   ישראל ,   והעותרים טענו   כי   עובדה   זו   כשלעצמה   מחייבת   להכריז   על   פעולות הסיכול   הממוקד   כעל   פעולות   בלתי   חוקיות .   אלא   שהמדינה סבורה   כי   טיעון   זה   אינו   נכון ,   ועמדה   זו   הוצגה   בהרחבה לפני   בית   המשפט   העליון .   בשל   חשיבותו   ורגישותו ,   נעמוד כאן   בהרחבה   על   נושא   זה . דיני   הלחימה   מדברים   מפורשות   על   אפשרות   שחפים   מפשע ייפגעו   מהלחימה .   הדבר   בולט   במיוחד   במסגרת   "עקרון הפרופורציונליות )  " ובעברית   "עקרון   המידתיות , ( "   שהוא עיקרון   מרכזי   בדיני   הלחימה .   עיקרון   זה   אינו   אוסר   לבצע כל   פעולה   צבאית   שעלולה   לפגוע   בחפים   מפשע ,   אלא   קובע כי   פעולה   צבאית   מותרת   כל   עוד   היתרון   הצבאי   הצפוי ממנה   עולה   על   הפגיעה   הצפויה   בחפים   מפשע . כלומר   המשפט   הבין-לאומי   מקבל   את   העובדה   שבמצבים מסוימים   בלחימה ,   פגיעה   באוכלוסייה   אזרחית   היא   בלתי נמנעת ,   אולם   הוא   דורש   לשמור   על   עקרון   הפרופורציונליות . אם   כן ,   לפי   המשפט   הבין-לאומי ,   כל   עוד   הפגיעה   באזרחים אינה   מפרה   את   עקרון   הפרופורציונליות ,   היא   נחשבת לחוקית .   אין   היא   פשע   מלחמה ,   ואין   מקום   לחקור   פגיעה זו   בדרך   של   חקירה   פלילית . כך   לדוגמה   נקבע   בספרו   של   אחד   מחכמי   המשפט הבין-לאומי ,   המלומד   : Green not render the attack illegal” . to a legitimate attack against a military objective does “ Injury caused to civilians or civilian objects incidental ( ההדגשות   הוספו   -   הח"מ ) Conflict” ( 2 ed ., 2000 ) 124 . Leslie C . Green , “ The Contemporary Law of Armed וכן   במאמרו   של   המלומד   : Wright and direct military advantage anticipated” from or somehow override or outweigh “ the concrete other harms are barred that are either unnecessary though . Only those unintended civilian deaths and “ Not all unintended civilian harms are prohibited , … . ( ההדגשה   הוספה   -   הח"מ ) Rules and Balancing in the Developing Law of War” , R . George Wright , “ Combating Civilian Casualties : 38 Wake Forest L . Rev . 129 , 134 . ובדבריה   הנוקבים   והממצים   של   המלומדת   398 ( 1993 ) ., International Law” , 87 A . J . I . L . 391 Judith Gail Gardam , “ Proportionality and Force in tolerated as a consequence of military action” . absolute . Some civilian casualties have always been of warfare is not , and has never been regarded as , “ The immunity of non combatants from the effects : Gardam המשפט   הבין-לאומי   מניח   אפוא   שקיימת   אפשרות   שפעילות לחימתית   תפגע   בחפים   מפשע ,   ונקבע   בו   כי   פגיעה   זו   אינה אסורה   כל   עוד   היא   פרופורציונלית   לתועלת   הצבאית שבפגיעה   ביעד   מסוים .   מטבע   הדברים ,   ככל   שהתועלת הצבאית   הצפויה   מפעולה   מסוימת   גדולה   יותר ,   כך   "הסיכון" לפגיעה   באזרחים ,   שאפשר   לקחת   בביצועה ,   יכול   להיות גדול   יותר . מושכלות   יסוד   אלה   מתבטאות   גם   בחוקת   בית   הדין   הפלילי הבין-לאומי  ( חוקת   רומא . (   כידוע ,   מדינת   ישראל   לא   אישררה את   חוקת   בית   הדין ,   והוראותיה   אינן   מחייבות   את   ישראל . עם   זה   יש   לציין   שגם   מחוקת   בית   הדין   עולה ,   שכל   עוד נשמר   עקרון   הפרופורציונליות ,   הפעולה   לא   תהיה   פשע חלון בניין כפי שמופיע בכוונת של מסוק "אפאצ'י"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help