sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

מדיניות הסיכול הממוקד - היבטים משפטיים בימים שאחרי חיסול השיח' יאסין , עולה שאלת הלגיטימיות של הסיכולים הממוקדים ביתר שאת . שי ניצן , המשנה לפרקליטת המדינה לתפקידים מיוחדים , מציג את העמדה המשפטית של מדינת ישראל בנושא , כפי שהוצגה בתשובה לעתירה החדשה שהוגשה לבג"צ שי ניצן המשנה לפרקליטת המדינה לתפקידים מיוחדים זה   למעלה   משלוש   שנים   נתונה   מדינת   ישראל   במאבק   חסר פשרות   עם   ארגוני   הטרור   הפלסטיניים .   גורמי   טרור   אלה אחראים   לפעולות   טרור   מחרידות   שאין   להן   תקדים ,   המופנות כלפי   ישראלים   באשר   הם ,   גברים ,   נשים   וטף .   פעולות   הטרור כוללות   פיגועי   ירי ,   הנחת   מטענים ,   ירי   טילים   ופיגועי התאבדות .   מטרתן   לזרוע   מוות   והרס   ביעדים   ישראליים   - יישובים ,   שווקים ,   מסעדות ,   תחבורה   ציבורית ,   וכל   מקום אחר   שיד   המרצחים   משגת . הנתונים   ה"יבשים"   מציירים   תמונה   קשה   זו   במלוא   חומרתהמאז   סוף   ספטמבר   2000   ועד   לסוף   דצמבר   2003   בוצעו למעלה   מ 19 , 000-   פיגועים   שהביאו   לידי   מותם   של   למעלה מ900-   ישראלים   ולפציעת   למעלה   מ 6 , 000-   אחרים .   תופעה אכזרית   במיוחד   היא   תופעת   פיגועי   ההתאבדות   של   מחבלים פלסטיניים   בלב   ריכוזי   האוכלוסייה   הישראלית .   את   הפיגועים האלה ,   הנתפסים   בקרב   ארגוני   הטרור   כ"נשק   אסטרטגי , " תיארו   ארגוני   זכויות   אדם   בין-לאומיים   כ"פשע   נגד   האנושות . " פעילות   הטרור   הקשה   חייבה   את מדינת   ישראל ,   באמצעות   גורמי הביטחון ,   לנהל   מאז   ספטמבר 2000   לחימה   עקשנית   בטרור   - לחימה   הנמשכת   גם   בעצם   ימים אלו .   על   לחימה   זו   ניתן   ללמוד , בראש   ובראשונה ,   מהמציאות בשטח   -   מספר   הפיגועים , תקריות   הירי   וחילופי   האש ,   היקפי   הכוחות   הפרוסים   בשטח , הסיכול   המתמיד   של   פעולות   טרור ,   תחומי   הפעילות הביטחונית   השוטפת ,   הסיכון   היום-יומי   שבו   נתונים   החיילים והנפגעים   הרבים   שגבה   העימות   ועודנו   גובה .   צירופם   של נתונים   אלה   מעיד   על   הלחימה   שנתונה   בה   מדינת   ישראל ואף   גרם   לראיית   המצב   כ"עימות   מזוין . ( Armed Conflict )  "   למונח   זה   יש   משמעות   רבה   מבחינת   המשפט   הבין-לאומי , שכן   מצב   זה   מקביל   מבחינה   משפטית   למצב   של   "מלחמה . " לפיכך   חלים   על   הנדון   דיני   המלחמה . בתגובה   למתקפת   הטרור   האמורה ,   ובמסגרת   זכותה   וחובתה של   מדינת   ישראל   להגן   על   עצמה   ולספק   ביטחון   לאזרחיה , נוקטים   גורמי   הביטחון   צעדים   ביטחוניים   ומבצעיים   שונים כנגד   פעילי   הטרור . אחת   מדרכי   הפעולה   במאבק   בטרור   היא   "הסיכול   הממוקד . " בפעולה   זו   פוגעת   המדינה   במחבלים   הנוטלים   חלק   פעיל בלחימה ,   וזאת   על   ידי   הטלת   פצצות   ממטוסים ,   שיגור   טילים ממסוקים   ועוד . לפני   כשלוש   שנים   הוגשה   עתירה   ראשונה   נגד   מדיניות הסיכול   הממוקד ,   ובה   נדרשה   המדינה   להפסיק   לבצע   פעולות כאלה .   את   העתירה   הגיש   חבר   הכנסת   מחמד   בארכה  ( בג"ץ 5872 / 01   חה"כ   בארכה   נ'   מדינת   ישראל  ( לא   פורסם . (( בתגובה   שהגישה   לעתירה   זו ,   ציינה   המדינה   כי   כחלק   מסיכול פעולות   הלחימה   של   האויב ,   דיני   הלחימה   שהם   חלק מהמשפט   הבין-לאומי   המנהגי   החלים   על   מצב   של   עימות מזוין   מן   הסוג   המתקיים   באזורנו ,   מתירים   לפגוע   בעת   ביצוע פעולות   לחימה ,   במי   שזוהה   בוודאות   כמי   שפועל   לביצוע פיגועים   בנפש   נגד   מטרות   ישראליות .   הדבר   נובע   הן   מדיני המלחמה   באופן   כללי   והן   מעקרון   זכות   ההגנה   העצמית באופן   קונקרטי . המדינה   הדגישה   כי   אנשים   אלה   הם   אויב   הלוחם   בישראל לכל   המשתמע   מכך ,   בביצוע   פיגועים   קטלניים   ומתוך   כוונה לבצע   פיגועים   נוספים ,   בלא   כל   פעילות-נגד   מצד   הרשות הפלסטינית .   כוחות   הביטחון   פועלים   נגד   אנשים   אלה   כדי למנוע   פגיעה   בנפש ,   וזאת   בהתקיים   התנאים   והסייגים הנדרשים   לכך . כללים   אלה ,   המתירים   פגיעה באויב ,   חלים   בראש   ובראשונה על   חיילים   הלוחמים   בישראל ועל   חברי   ארגונים   הלוחמים בישראל .   אולם   הם   חלים   גם   על אזרחים   הנוטלים   חלק   ישיר במעשי   האיבה .   אכן ,   ככלל ,   דיני המלחמה   מקנים   לאזרחים חסינות   מפני   פגיעה .   עם   זה   אזרח   שנוטל   חלק   ישיר   במעשי האיבה   מאבד   את   חסינותו   האמורה ,   ומותר   לפגוע   בו   כדי לסכל   את   כוונותיו   לבצע   פעילות   עוינת   בעתיד .   כך   נקבע במגוון   מקורות   של   המשפט   הבין-לאומי ,   לרבות   במדריך " הצלב   האדום . "   על   פי   כללי   המשפט   הבין-לאומי   האלה פועלת   מדינת   ישראל . עוד   הדגישה   המדינה   בעניין   פעילות   צה"ל   וגורמי   הביטחון , כי   פעולות   סיכול   כאלה   אינן   ננקטות   אלא   כצעד   חריג , בפעילות   שגורמי   הביטחון   וצה"ל   סבורים   שאין   לה   חלופה אחרת ,   ומטרתה   להציל   נפשות ,   פשוטו   כמשמעו .   פעילות זו   נשקלת   ברמות   הגבוהות   ביותר ,   וצה"ל   ומערכת   הביטחון , על   דעת   הדרג   המדיני ,   רואים   בה   את   חובתם .   הפעילות ננקטת   בזהירות   רבה   ורשויות   הצבא   הונחו   על   ידי   היועץ המשפטי   לממשלה   והפרקליט   הצבאי   הראשי   לפעול   בתחום זה ,   כבאחרים ,   אך   ורק   על   פי   הוראות   המשפט   הבין-לאומי הנוגעות   לדיני   הלחימה ,   שתמציתן   הובאה   לעיל . לפיכך   טענה   המדינה   בתשובתה   כי   דין   העתירה   להידחות . עוד   טענה   המדינה   שיש   לדחות   את   העתירה   על   הסף   גם בשל   מגוון   טענות   סף   שפורטו   בתשובה .   הטענה   הראשונה והמרכזית   בנדון   הייתה   כי   פעולות   הלחימה   הצה"ליות שנעשות   במסגרת   אירועי   הלחימה   המתרחשים   באזורים , המשפט הבין-לאומי מניח שקיימת אפשרות שפעילות לחימתית תפגע בחפים מפשע , ונקבע בו כי פגיעה זו אינה אסורה כל עוד היא פרופורציונלית לתועלת הצבאית שבפגיעה ביעד מסוים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help