sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

כפועל   יוצא ,   ניתן   לסמן   כמה   מאפיינים   צפויים : *  ה"אטומיזציה"   של   הזירה   הפלסטינית   תגרום   לכך   שכל מנהיג   פוטנציאלי   יזדקק   לקואליציות   של   בעלי   אינטרסים כלכליים ,   אזוריים   ומשפחתיים ,   נוסף   על   כוח   הזרוע   שיהיה גורם   מכריע . *  אם   לא   יקום   מוקד   כוח   מרכזי ,   יש   לצפות   לצמיחת   מעמד של   מנהיגים   מקומיים   שברצונם   יקיימו   הפסקת   אש , וברצונם   יציתו   את   האש . *  מלבד   מנהיגי   השטח ,   יש   שתי   קבוצות   חשובות   שעשויות להשפיע   על   תהליך   עיצוב   ההנהגה "   : בוגרי   בתי   הסוהר" מקרב   הפלסטינים   מהזרם   המרכזי  ( הנהנים   מהערכה   ציבורית כמי   שסבלו   סבל   "טרי"   מידי   ישראל ,   כמי   שלא   דבק   בהם רבב   השחיתות   של   בכירי   הרש"פ   וכמי   שמכירים   היטב   את ישראל ;(  ובעלי   ההון  ( אנשי   הרש"פ   הנהנים   ממונופולים ; עוזריו   הכלכליים   של   ערפאת ;   בעלי   הון   מהאליטה המשפחתית   הוותיקה   בגדה   המערבית ; פלסטינים   מחו"ל . (   שתי   הקבוצות   נוטות יותר   לגישה   פרגמטית   והן   עשויות   לתרום לבניית   הנהגה   מתונה   יותר . *  סכנת   האנרכיה   תתמתן   בגלל   הרתיעה התרבותית   העמוקה   מ"פתנה )  " סכסוך אחים , (   הנטייה   הפלסטינית   לחפש פתרונות   בקונסנסוס   והתחושה   שעימותים פנימיים   משחקים   לידי   ישראל . *  חולשת   המנהיגות   הפלסטינית   עשויה לגרום   ליתר   מעורבות   של   מדינות   ערב בתוך   הפוליטיקה   הפלסטינית ,   הן   כיחידות והן   כקולקטיב . *  לגדר   ההפרדה ,   לכשתושלם ,   יש   משמעות ביטחונית ,   כלכלית   ומדינית .   במישור הביטחוני ,   תצמצם   הגדר   באופן   ניכר   את יכולת   החדירה   של   מפגעים   ובאופן   טבעי יופנו   מאמצי   הפיגוע   להתנחלויות   ולכוחות צה"ל .   במישור   הכלכלי ,   יצמצם   הדבר   את תופעת   השב"חים  ( שוהים   בלתי   חוקיים ) ויחמיר   את   המצב   הכלכלי   בשטח .   מבחינה   מדינית ,   תיתפס הגדר ,   בין   שתצהיר   ישראל   על   כך   ובין   לאו ,   כגבול   שישראל סימנה   לעצמה   לעתיד   לבוא . *  אנרכיה   בשטח   עשויה   להחזיר   את   הדיון   בהתערבות כוחות   בין-לאומיים .   בדרישה   כזו   יש   משום   המשכיות למדיניות   ערפאת ,   ויישומה   ישווה   ליורשיו   לגיטימיות בין-לאומית   ואף   כוח   כפייה   כלשהו   שיחזק   אותם   מול " כוחות   השטח . " מהלכים   בוטים   של   ישראל   להצמיח   הנהגה   המקובלת   עליה לא   יצלחו .   אולם   בנסיבות   שייווצרו ,   לא   תוכל   ישראל   לעמוד מן   הצד   ולטעון   לאי-מעורבות ;  עצם   נוכחותה   בשטח ופעולותיה   הביטחוניות   מטות   את   הכף   באופן   כזה   ואחר . לכן   שומה   על   ישראל   להיערך   לקראת   הבאות   עם   הכלים העומדים   לרשותה   כדי   להשפיע   ככל   האפשר   על   התהליכים , וזאת   בשילוב   מושכל   של   מנופים .   המנופים   הזמינים   בידי ישראל   לטווח   הקצר   קשורים   בעיקר   בשליטתה   הצבאית בשטח   והם   מתבטאים   בביצוע   מהלכים   צבאיים   או   בהימנעות מהם .   אולם   לטווח   הארוך ,   בניית   מנהיגות   פלסטינית   שוחרת יציבות   והסדר   ובעלת   יכולת   לקדם   אג'נדה   ברוח   זו   מחייבת : רפורמות   כלכליות   בתוך   הרש"פ ;  ניתוק   העוצמה   הכלכלית מהגורמים   שוחרי   האלימות ;  שיקום   כוחה   של   אליטה כלכלית ;  ותרגום   כוח   כלכלי   לכוח   פוליטי .   מאמץ   כזה אפשרי   רק   במציאות   של   רפורמות   כלכליות   בשטח   הפלסטיני , קעקוע   המונופולים   והחדרת   גורמים   כלכליים   מקומיים חדשים   לשטח .   ישראל   תוכל   להשפיע   באמצעות   גורמים בין-לאומיים   המבקשים   לפעול   בשטח ,   ובאמצעות   הזיקה של   המשק   הפלסטיני   לישראל ,   העברת   מסים   ומכסים   או הפניית   משאבים   מתוך   העדפת   אזור   ששולט   בו   מי   שישראל חפצה   ביקרו .   אולם   היא   תהיה   "מחושקת"   באילוצים ביטחוניים ,   כלכליים   פנימיים ,   הומניטריים   ומדיניים . המנופים   הביטחוניים   שעומדים   לרשות   ישראל   נובעים מהחלטה   ישראלית   להפעיל   כוח ,   לאיים   בהפעלת   כוח   או להימנע   מכך  ( היערכות   מחדש   בשטחים ;  הסרת   מחסומים וכתרים ;  מסירת   שטחים   לידיים   פלסטיניות ;  חידוש   הסדרי מעבר   בטוח ;  מהלכי   כוח   נגד   חמאס   וג'יהאד . (   המנופים המדיניים   רבים   ומגוונים :   הורדת   התנחלויות   בלתי   חוקיות ; שחרור   אסירים  ( אולי   בהידברות   מוקדמת   עם   בכירים מקרבם ;(  מתן   אפשרות   לעריכת   בחירות  ( אליה   וקוץ   בהבחירות   כאלה   עלולות   לחזק   את   החמאס ;(   הורדת התנחלויות ;  מחוות   מעשיות   סביב   סוגיית   ירושלים ;  הצהרות אופטימיות   על   מנהיג   זה   ואחר   -   כל   אלה   מחוות   לחיזוק מנהיג ,   אך   השפעתן   על   מאבק   הירושה   לא   תהיה   גדולה . סיכום הסתלקותו   של   ערפאת   קרוב   לוודאי   שתביא   לידי   הגברת תהליכי   ההתפוררות   המסתמנים   ממילא   בחברה   הפלסטינית . אין   פירוש   הדבר   שלא   תיבחר   הנהגה   פלסטינית   מדינית . אך   רבים   הסיכויים   שהנהגה   כזו   תהיה   מנותקת   מהשליטה האמיתית   בשטח .   ישראל   לא   תצא   נשכרת   מהיעדר   הנהגה פלסטינית   אפקטיבית ,   שכן   הדבר   יקשה   את   האפשרות למו"מ   רציני   על   הסדרים   להרגעת   השטח   -   כל   שכן   מו"מ על   הסדר   קבע .   ישראל   תהיה   במלכוד   -   היא   תהיה   נתונה בלחצים   בין-לאומיים   להציע   מחוות   של   בניית   אמון   להנהגה פלסטינית   שלא   תוכל   "לספק   את   סחורה , "   ובו   בזמן   לא תהיה   כתובת   יעילה   להעברת   מסרים   של   הרתעה . ערפאת , לא צפוי להכתיר יורש ( צילום : פלאש ( 90

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help