sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

24 היום שאחרי ערפאת הסתלקות ערפאת קרוב לוודאי שתביא לידי הגברת תהליכי ההתפוררות בחברה הפלסטינית . ישראל לא תצא נשכרת מהיעדר הנהגה פלסטינית אפקטיבית ד"ר שמואל בר מזרחן מהו "עידן ערפאת ? " במשך   שנות   דור   ממלא   יאסר ערפאת   תפקיד   מרכזי   -   סמלי ומעשי   כאחד   -   בפוליטיקה הפלסטינית .   במישור   הסמלי , ערפאת   מייצג   בעיני   עמו הישגים   כלל-לאומיים   חשובים : הייצוג   העצמאי   הפלסטיני , תמיכה   בין-לאומית   ומאבק בישראל .   אולם   בו   בזמן   הוא מסמל   את   ה"מגזר"   של   פליטי , 48   שביטויו   המובהק   הוא התביעה   לזכות   השיבה . באמצעות   נכסיותו   המדינית ,   השכיל   ערפאת   להפנים   את האינטרס   של   "מגזר   " 48   גם   בדעת   הקהל   של   ציבור   תושבי השטחים .   אמנם   במהלך   האינתיפאדה   הראשונה   הצמיחו תושבי   השטחים   "גיבורים   מקומיים"   המייצגים   את האינטרסים   המובהקים   שלהם   ונרא ה   שצומח   נרטיב   של ה"פ נים"   הדוחק   הצדה   את   "בעיית   " 48   הבלתי   ניתנת   לפתרון . ואולם   אחרי   הסכמי   אוסלו   חזר   הנרטיב   של   ה"חוץ"   ודחק הצדה   את   הנרטיב   ההולך   ומתגבש   של   ה"פנים   . "   במישור המעשי ,   ערפאת   הוא   המכריע   באש"ף   וברש"פ ,   והיעלמו ( אין   הכוונה   למצב שבו   ערפאת מגורש   מהשטחים , שכן   אז   השפעתו בשטח   עשויה   אף לגבור )  ייצור   חלל שלטוני   מעשי   שאין   לפלסטינים   דפוסים   זמינים   ובדוקים למלאו . המנהיגות   הפלסטינית   הקיימת   נחלקת   ל"דור   מייסדים"   של ה"חוץ )  " בירות / תוניס )  ול"משמרת   צעירה"   של   ה"פנים" ( בוגרי   האינתיפאדה   הראשונה   ובתי   הכלא   הישראליים . ( ניתן   גם   להבחין   בזיקות   אידאולוגיות   לפת"ח ,   לזרמים האסלאמיים   או   לאחרים   או   בזיקות   לגורמי   חוץ   ערביים ומערביים .   ככלל ,   לעומת   "דור   המייסדים , "   הנהגת   הצעירים היא   מבוזרת   ביותר ,   בלא   היררכיה   כוללת   ומכאן   -   יותר " דמוקרטית . "   עם   זה   ה"דמוקרטיה"   הפלסטינית   הפורמלית המגולמת   במועצה   המחוקקת   והחברה   האזרחית   החילונית ( אקדמאים ,   חילונים   השואפים   לחברה   דמוקרטית   ומודיםמי   בפה   מלא   ומי   בחציו   -   שהם   מעדיפים   להידמות   לישראל יותר   מלמדינות   ערב )  אינה   גורם   חשוב   במאזן   הכוחות , והשפעת   חברי   המועצה   בשטח   מועטה . מעטים   נשארו   מאבות   המייסדים   של   פת"ח / אש"ף ,   וחוץ מערפאת   אין   בהם   דמויות   בעלות   שיעור   קומה   מנהיגותי או   שליטה   במוקדי   כוח   בשטח .   יש   אפוא   מקום   לטענה שעם   הליכתו   של   ערפאת   תרד   מהבמה   הפוליטית   גם " המשמרת   הוותיקה"   של   התנועה   הפלסטינית "   . חילופי משמר"   אלה   מסמנים   גם   את   העברת   הלפיד   למנהיגי   "פנים , " שכן   אין   ל"חוץ"   דור   המשך   הפועל   בשטח .   אולם   גם   ל"פנים" הצעיר   אין   הנהגה   כלל-לאומית .   הגם   שבאינתיפאדה   הראשונה בלטה   תופעת   הנהגות-על   של   ה"פנים"   של   אזורים   שונים , " הצנחת"   הנהגת   תוניס   לשטח   החלישה   הנהגות   אלה , ומדיניות   ערפאת ,   בשילוב   צעדי   הביטחון   של   ישראל   ובראשם הניתוק   בין   הגדה   המערבית   לעזה ,   הכתרים   והסגרים ,   תרמה לתהליך   האטומיזציה   של   השטח . מה למחרת ? לא   צפוי   שערפאת   יכתיר   יורש ,   וגם   אם   יהיה   חולה   מאודאמנם   בכירי   הרשות   ייערכו   כדי   לשמר   את   מעמדם   ואת מנופי   השליטה   שלהם ,   אך   ייזהרו   שלא   להצטייר   כמזדרזים לעוט   על   השלל ;  עם   מות   ערפאת   הם   ישתדלו   ליישם   תהליך ירושה   תקין ,   אך   בד   בבד   ידעו   שזהו   מהלך   פורמלי   גרידא וייערכו   למאבק   הירושה   האמיתי .   רבים   הסיכויים   שמתוך הריק   המנהיגותי   ידרוך   כוכבם   של   "סוסים   שחורים , "   קרימנהיגי   הדרג   השלישי   של   "הנהגת   הפנים , "   שאינם   מוכרים כיום   ברמה   הלאומית   והעשויים   להיות   עמוד   השדרה   של מנהיגות   רב-קוטבית   בעתיד . הזרם   האסלאמי ,   גם   אם   אינו   מייצג   יותר   מ30-   אחוזים מהציבור ,   מהווה   "מדינה   בתוך   מדינה"   ברשות   הפלסטינית וזוכה   להערכה   נרחבת   בציבור   ככוח   יעיל ,   ממושמע ,   מאורגן ו"נקי"   יחסית   מהשחיתות   שפשתה   בכל   דרגי   הרשות הפלסטינית .   אם   לא   תתפוס   הנהגה   נחושה   את   מקומו   של ערפאת   עלול   החמאס   להיוותר   כגורם   הפוליטי   היחיד   שיש לו   שליטה ,   כיוון   ומנופים   זמינים   לכבוש   את   הציבור . חילופי   הדורות   בהנהגה   הפלסטינית   ומשבר   הלגיטימציה הצפוי   של   מנגנוני   הרשות   הפלסטינית   עשויים   לחולל   תסיסה בקרב   הציבור   הפלסטיני .   הפלסטינים ,   יותר   מכל   עם   ערבי אחר ,   נגישים   לנהגים   דמוקרטיים   וחוו   את   פעולתם   בישראל ( גם   אם   לא   הוחלו   עליו   במישרין , (   והם   עשויים   לרצות לחקותם .   אולם   בהיעדר   "חברה   אזרחית"   מגובשת   שתנתב את   התסיסה   ליעדים   דמוקרטיים ,   יהיה   הזרם   האסלאמי , ובראשו   החמאס ,   הנהנה   העיקרי . לא   הכרחי   שכל   תפקידיו   של   ערפאת   -   הרשמיים   והבלתי רשמיים   -   ימולאו   מיד   עם   מותו   בידי   אדם   אחד   או   בכלל . כבר   היום   גורמים   בכירים   ברש"פ   מזכירים   את   שיטת ה"טריומווירט"   כפתרון   אפשרי .   אולם   עם   הסתלקותו   של ערפאת   ייתכן   שיאבד   כלח   על   המבנה   הנשיאותי   של   המשטר הפלסטיני ,   התפור   על   פי   מידותיו .   חברי   ההנהגה   יעדיפו לבחור   לנשיא   אדם   שכוחו   בסמליותו ,   אך   הוא   נעדר   סמכות , כחלק   ממהלך   להעברת   מרכז   הכובד   לראשות   הממשלה ולהנהגת   שיטת   ממשל   פרלמנטרי .   יש   מקום   להניח   שתפקיד ראש   אש"ף ,   המסמל   ערכים   ותפיסות   שמאבדים   את   תוקפם בהדרגה ,   ייאבד   אף   הוא   את   חשיבותו .   נוסף   על   כך   יהיה קשה   "להוריש"   את   התפקיד   ה"צבאי"   של   ערפאת ,   שכן   לא קיימת   היררכיה   מסודרת   שניתן   להכפיף   ליורש . במישור המעשי , ערפאת הוא המכריע באש"ף וברש"פ , והיעלמו ייצור חלל שלטוני מעשי שאין לפלסטינים דפוסים זמינים ובדוקים למלאו * מסמך זה הוא תמצית של דוח צוות חשיבה שהוכן לקראת כנס הרצליה הרביעי איור יצחק ברזילי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help