sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גיבוש   הפונקציה   שממלא   היועץ   לביטחון   לאומי בארצות-הברית   ארך   20   שנה .   זה   מחייב   חוזק   של   הקברניט לאורך   זמן   וזה   גם   תלוי   באישיותם   של   האנשים ,   אנשי המודיעין   ואנשי   המועצה   לביטחון   לאומי .   גם   למשחק   בין הקברניט   ובין   השרים   יש   כאן   תפקיד .   עד   עכשיו   התהליך הזה   לא   המריא ,   אולי   יצלח   עם   ראש   המועצה   הנוכחי   -   אני מאחל   לו   הצלחה . האם   העשייה   המדינית   לא   הופכת   את   המודיעין לגורם   ממשלתי ? בשנים   האחרונות   הופעל   המודיעין   גם   כזרוע   של   הדרג המדיני   להסברת   נושאים   בעלי   חשיבות   אסטרטגית   כלפי מדינות   זרות .   כלומר   בינינו ,   בפורומים   פנימיים   מציגים   את הערכת   המצב ,   ולחו"ל   נשלחים   להסביר .   גם   קצינים   זוטרים יותר ,   דרך   אגב ,   נשלחים   כדי   להשפיע ,   לא   רק   ראש   השב"כ והמוסד .   נוצר   מצב   שבו   המודיעין   מופיע   לפני   גופים   חיצוניים כמו   העיתונות ,   בתי   הקונגרס ,   גורמים   בפרלמנט   ושרי   חוץ . הוא   משמש   למעשה   זרוע   מבצעת   של   המדינה ,   לקידום האינטרסים   החיוניים   שלה . זה   קורה   בגלל   ואקום ?  בגלל   שאין   מישהו   אחר שיעשה   את   זה ? מובן   שאפשר   לשלוח   דיפלומט ,   אבל   לאנשי   מודיעין   יש   מין עוצמה   אחרת .   אלא   שגיוס   למטרה   זו   עושה   משהו   לא   בריא למודיעין .   המצב   הזה   פותח   פתח   להאשמת   ישראל בפוליטיזציה   של   המודיעין ,   האשמה   שמושמעת   חזור   והשמע . זה   מודיעין   שמוכן   לשרת   מטרה   אחת .   עולה   השאלה   אם מודיעין   מגויס   מסוגל   להסביר   משהו   שנוגד   את   ההערכות שלו ,   ולחלופין   -   אם   הערכותיו   אינן   מושפעות   מכך   שהוא מסביר   אותן   מול   גורמים   זרים .   נניח   שראש   השב"כ   סבר שתכנית   ההתנתקות   לא   נכונה    -   אני   לא   יודע   אם   זה   נכון או   לא   נכון   -   ונניח   שהוא   נדרש   כעת   לנסוע   לארצות-הברית . יש   לו   שתי   ברירות :   להסביר   את   מה   שהדרג   המדיני   רוצה שיסביר ;  להסביר   בוושינגטון   דבר   שנוגד   את   התכנית   המדינית של   מדינת   ישראל . שלא   לדבר   על   מצב   שבו   הדרג   המדיני   עדיין   לא החליט   מה   דעתו . נכון .   נושא   הגדר   לדוגמה ,   ראש   השב"כ   היה   נחרץ   בעד   גדר . גדר   היא   נושא   ביטחוני   מדיני ,   נושא   שראש   השב"כ   או   ראש המוסד   או   ראש   אמ"ן   צריך   להסביר   אותו . האם   מתפקידו   של   המודיעין   להסביר   את   הסוגיה גם   לציבור ? תפקידו   של   המודיעין   התרחב   מאוד   בשנים   האחרונות ,   וגלש למגזרים   חדשים   מאחר   שלא   היה   מי   שיעשה   את   המלאכה . כמו   כל   דבר   בחיים ,   גם   כאן   אין   ארוחות   חינם ,   ועל   ההסברה הזאת   המודיעין   משלם   מחיר .   בביקורי   לא   מזמן   בוושינגטון העירו   לי   ידידים   משכבר   הימים   שלאחרונה   נהפכו   גורמי מודיעין   רבים   לשליחי   ישראל   להסברה . זה   נאמר   בנימה   של   ביקורת . ודאי   שזו   ביקורת ,   כאשר   איש   מודיעין   מגיע   למקבילו האמריקני ,   נעזר   בו   ועושה   הערכת   מודיעין ,   וכעבור   יומיים הולך   לקונגרס   ואומר   את   אותם   דברים   ממש .   האם   חובתו של   המודיעין   לומר   את   דברו   לאומה ,   לאזרחים ?  האם המודיעין   מהווה   זרוע   שלטונית   או   זרוע   ממלכתית   לאומית שמספקת   את   הסחורה   לציבור ?  בשנים   האחרונות   המודיעין מספק   יותר   ויותר   סחורה   לציבור   והדרג   המדיני   מוצא   את עצמו   מתגונן   או   מתעמת   עם   מערכות   המודיעין   בציבור . הציבור   סבור   שזכותו   לדעת .   עולה   השאלה   איפה   מתחילה ונגמרת   זכות   הציבור   לדעת   בנושאי   המודיעין ,   וזה   נוגע במשולש   היחסים   שבין   הקברניט ,   לציבור   ולמודיעין .   האם נכון   ובריא   שהמודיעין   יספק   את   הסחורה   לציבור   כדי ועדת אגרנט - לו הייתה מתכנסת היום , התוצאות היו אחרות לגמרי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help