sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

הילדים מקבוצות מיעוט להישגים התפתחותיים לפי נורמות מערביות . משנות השמונים והתשעים אנו עדים לתפיסות אקולוגיות התפתחותיות שמביאות בחשבון את המערכות הסובבות את הילד ( משפחה , קהילה , תרבות . ( תפיסות אלו התפתחו במקביל לקריסת מדיניות כור ההיתוך ולהתחזקותן של קבוצות סקטוריאליות — הגברת כוחן הפוליטי , ייצוגן בשלטון , הקצאת משאבים ומתן לגיטימציה למסגרות חינוכיות ברוח הקבוצות השונות . שינוי זה הביא מצד אחד לצמיחתן של תכניות חינוך פרטיקולריסטיות לאוכלוסיות מיעוט , ומצד שני לחיפוש דרכים למפגש בין–תרבותי בתוך מערכות המשרתות מגוון אוכלוסיות . בסקירה מובאות הגדרות שונות למעורבות הורים מארצות הברית ומישראל , ומתוארת מעורבות ההורים בחינוך בגיל הרך כקו רצף שבין עמדה פסיבית של הורים המופעלים על ידי המערכת לבין עמדה אקטיבית של שותפות בקבלת החלטות ויוזמות ואף בניהול המסגרת . בספרות המקצועית מושם דגש חזק על הקשרים שבין מעורבות הורים במסגרות חינוכיות לבין הישגי הילדים והצלחתם . יחד עם זאת נמצא כי הורים מתרבויות שונות נתקלים בחסמים שונים בקשר שבין הבית למערכת החינוכית : הבדלי שפה , הבדל בין ציפיות המסגרת מההורים לציפיות ההורים מהמסגרת , הבדלים תרבותיים מבחינת הקשר הרצוי בין הבית למסגרת החינוכית ועוד . הבדלים אלו בהיכרות ובציפיות עלולים לגרום לאי–הבנות רבות ולכעסים הדדיים של ההורים ואנשי החינוך . קירוב ההורים למסגרות החינוכיות מצד אחד ומתן ביטוי לתרבותם בתכנית החינוכית מצד שני מצריכים ידע , כשירות תרבותית והיערכות מערכתית . בסקירה תוארו מחקרים שונים על יחסי משפחות-מערכת חינוך בתרבויות שונות . המחקר מצביע על כך שמסגרות חינוכיות במדינות רבות מאמצות את עמדת ה"מומחה" לחינוך ילדים . גם באלו שבהן מעודדים מעורבות הורים , אין שותפות אמיתית בין ההורים למסגרות . מחנכים נוטים לערב יותר הורים מתרבות הרוב וסוברים כי הורים מתרבויות שונות וממשפחות החיות בעוני אינם מתעניינים בחינוך ילדיהם , אינם מומחים לחינוך ילדיהם והם חסרי משאבים וידע . אולם כששואלים את ההורים , מתקבלת תמונה שונה לחלוטין . הם יודעים שמעורבותם בבית הספר תעזור לילדים ותשפר את הישגיהם . הם מבינים את חשיבות החינוך מבחינת מוביליות חברתית , מעוניינים שילדיהם יצליחו בלימודים ורוצים לעזור להם . מחקרים רבים מצאו כי הגורמים הקריטיים לחיזוק מעורבות ההורים הם יחסי אמון עם המסגרות , תקשורת עם המחנכים ויוזמות שלהם לשילוב הורים , מתן משוב חיובי להורים , הערכה לפעילותם , וחיבורם לקהילת בית הספר תוך שימת דגש על הילדים . חוקרים טוענים כי הבנת המאפיינים הקשורים לרקע התרבותי של ילדים , הבנת קשרים שבין לימוד בעבר לבין למידה חדשה ויצירת מילות מפתח לקשר בין הבית למסגרת יכולות להיות מושגות רק באמצעות שיתוף ההורים , תוך תקשורת דו–סטרית ומתוך תפיסה של שני הצדדים כשותפים אקטיביים בחינוך הילדים . מחקר מקדים שיתמקד בהורים תוך הבנת היכרותם הקודמת עם מסגרות חינוכיות ועמדתם כלפי המסגרות המקומיות יוכל לעזור בשיפור השותפות בין הורים לבתי ספר . המושג " תרבות הבית" שעלה מדברי הורים מחזק את הצורך בפיתוח הבנה לתרבותן של משפחות מהגרות , החיות בתרבות היברידית — משמרות מאפיינים של ארצות המוצא ומאמצות בו–זמנית מאפיינים של התרבות הקולטת . חוקרים רבים מתרבויות שונות טוענים כי ללא הכשרה מתאימה של המחנכים , אי אפשר לצפות לקשר בין המערכת החינוכית להורים מתרבויות שונות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help