sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

בשנות החמישים והשישים , למרות המאמצים שהמדינה השקיעה בטיפוח אינטנסיבי של ילדים בעלי הישגים נמוכים , נמצאו פערים גדולים בין ילדי העולים ממוצא מזרחי לבין ילדים ממוצא אשכנזי ובין ילדים מהמגזר היהודי לילדים מהמגזר הערבי . לצורך טיפול בפערים הגדלים בין ילדים וילדות משכבות אוכלוסייה שונות יושמה בשנות השבעים מדיניות חדשה של אינטגרציה בחינוך , והממסד החינוכי החל לפעול להידוק הקשר בינו לבין משפחות הילדים " טעוני הטיפוח . " את הניסיון להביא לשוויוניות ולאינטגרציה החליפו בשני העשורים האחרונים מגמות של הפרטה וליברליזציה , שתורגמו למתן בחירה להורים , לאוטונומיה של בתי ספר ולפלורליזם במסגרות החינוך . אולם נראה כי אופן היישום של הפלורליזם במערכת החינוך בארץ מיטיב בעיקר עם השכבות המבוססות . בשל שינויים חברתיים וכלכליים שחלו בשני העשורים האחרונים הלך ונחלש מעמד המורים והגננות בעיני הציבור , ומחנכים מוחלשים אלו אינם עוד שותפים אסרטיביים להורים המבוססים . מגמות אלו הביאו להחלשה ניכרת של החינוך הציבורי , אשר אינו יכול להתחרות בחינוך " האחר , " הנהנה ממשאבים שהורי הילדים מזרימים באופן סלקטיבי ( איכילוב , . ( 2010 בלס ואדלר ( 2009 ) מתריעים שמערכת החינוך לבדה אינה יכולה להתמודד עם הפערים הקיימים בין קבוצות התלמידים השונות . הם מציינים שהפערים הכלכליים גדולים הרבה יותר מהפערים בהישגים הלימודיים , ושצמצום הפערים בהישגים מחייב מאמץ כלכלי חברתי כולל , החורג מיכולת הפעולה של מערכת החינוך . אף שבמקרים רבים הורים מבוססים תורמים באופן סלקטיבי לשיפור החינוך של ילדיהם ה"פרטיים , " החקיקה והתקינה בתחום החינוך המיוחד הן דוגמה למאבק מוצלח שנוהל בידי הורים מבוססים למען כלל הילדים בעלי הצרכים המיוחדים . במקרה זה , הלחץ שהפעילו הורים אלה הצליח להכניס שינויים של ממש בחוק ובהנחיות הכלולות בחוזרי מנכ"ל . החוזרים שעסקו ועוסקים בסוגיות הקשורות לילדים בעלי צרכים מיוחדים מבטאים מדיניות ברורה ומפורטת . יחד עם זאת , לא נמצאו עדויות לבדיקה מעמיקה שערך משרד החינוך בדבר אופן יישומן של ההנחיות בכיתות הלימוד , ולא נבדקה הפרשנות של המחנכים בשדה למדיניות השילוב בכיתות הרגילות . סקירה היסטורית זו מעלה כי בעשרים וחמש השנים האחרונות חלה מגמה של נסיגה באחריות המדינה לחינוך כלל הילדים . מגמה זו באה לידי ביטוי ביישום חלקי של חוקים שהתקבלו בכנסת ( כגון יום לימודים ארוך וחינוך חובה לגילאי 4-3 שנים , ( וכן בהעדר פיקוח על השקעות הורים והשקעות פרטיות במסגרות החינוך — השקעות שתורמות להגדלת איהשוויון בין ההזדמנויות החינוכיות הניתנות לילדים ממשפחות מבוססות לבין אלה הניתנות לילדים ממשפחות מעוטות יכולת ולכאלה שגרים ברשויות מעוטות משאבים כלכליים . חוזרי מנכ"ל כוללים הוראות פנימיות של מנכ"ל משרד החינוך , המתרגמות את רוח החוקים להנחיות שאמורות להשפיע על הפרקטיקה של מחנכים בשדה . עם זאת , בשונה מחוקים , להנחיות האלה אין מעמד נורמטיבי מחייב . חוזרי המנכ"ל שפורסמו בשנות ה50– וה60– מצביעים על ניסיון של מערכת החינוך לגבש נהלים לעבודה החינוכית . בשנים אלו יש מעט התייחסויות למדיניות הנוגעת לקשר שבין הממסד החינוכי לבין משפחות הילדים . מכלול העובדות האלה משקף את הנתק או ההפרדה שהיו קיימים בין שתי סביבות אלו . בשנת 1996 יצא לראשונה חוזר מנכ"ל מיוחד שבא להסדיר את הקשר עם משפחות הילדים . עיון בחוזרי המנכ"ל חושף שבמהלך השנים מוחזרו ההנחיות הנוגעות לתשלומי הורים ( למעט גובה הסכומים , שהתעדכן , ( ולא נעשה ניסיון של ממש לתקן את אי–השוויון המתפתח .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help