sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:171

. 1 תקציר : יחסי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך מנקודת מבט היסטורית ד״ר קלודי טל וד״ר תמר בר בסקירה זו מתוארות התמורות ההיסטוריות אשר השפיעו על היחסים בין הממסד החינוכי לבין משפחות הילדים בגיל הרך ( המוגדר כאן כגיל 3 עד , ( 8 ונסקרת הדרך שבה משתקפות התמורות האלה בחוזרי המנכ"ל שמשרד החינוך והתרבות החל לפרסם בשנות ה . 50– שתי תפיסות עיקריות מוזכרות בספרות המקצועית בדיון הנוגע לקשר בין משפחות הילדים לבין הממסד החינוכי : תפיסה של הפרדה ומודלים שונים של קשר . עם המודלים של הקשר נמנים מודל המסגרת החינוכית , שבו המערכת החינוכית מכתיבה למשפחות את תנאי הקשר ; מודל המשפחה , שבו מוענקת חשיבות רבה להתאמת התכנית החינוכית למאפיינים של משפחות הילדים ; מודל השותפות , שמדגיש את ההכרח בבניית תכנית חינוכית מוסכמת הן על המשפחות והן על הממסד החינוכי , בדרך של דיאלוג בין שני הצדדים . בשנת 2011 ברור לכול , בארץ ובעולם , שהצלחת המעשה החינוכי תלויה במידה רבה בקיום שותפות בין הממסד החינוכי לבין משפחות הילדים ובאיכותה של שותפות זו . זאת ועוד , בקשר בין הממסד החינוכי לבין משפחות הילדים מובנה קונפליקט , הנובע מהבדלים בין סביבת הבית לסביבת המסגרת החינוכית ומהשונות המאפיינת את התפקידים ואת האחריות של כל אחד מהשותפים לקשר . רוב ההורים מתמקדים בטובת ילדיהם הפרטיים , ולא בהכרח שואפים להיטיב עם הגן , הכיתה או בית הספר . גננות ומורים , לעומת זאת , אמורים להיות אמונים על מציאת דרכי הוראה ובניית תנאי למידה אשר יאפשרו ביטחון רגשי , שייכות ולמידה לכלל ילדי הגן או הכיתה . קיומו של הקונפליקט המובנה בין הפרספקטיבה של הממסד החינוכי לבין זו של משפחות הילדים מחייב התייחסות לשני ממדים : ממד הקשר עם המשפחות , ולצדו ממד האחריות שהמדינה מקבלת על עצמה — אחריות לחינוך כל הילדים החיים בה . השינויים בזיקות בין משפחות הילדים לבין הממסד החינוכי קשורים קשר הדוק לתמורות שחלו בחברה הישראלית מאז הימים שלפני קום המדינה ועד ימינו אלה . בתחילת הדרך , בהשראת התנועה הציונית , הייתה מגמה של הפרדה או נתק מהמשפחות . מדיניות זו הותוותה כדי לאפשר את בנייתו של " היהודי החדש , " ובניסיון לעודד אחידות ושוויוניות בין כל הילדים . אף שהניסיון לבנות חברה צודקת ושוויונית לא צלח , זו הייתה האידאולוגיה . חוק לימוד חובה משנת 1949 וחוק חינוך ממלכתי משנת 1953 היו חלק מן המאמץ לבנות תשתית חוקית למערכת חינוך ממלכתית שוויונית . נספח ב׳ תקצירי סקירות שהוזמנו על ידי הוועדה כחומר רקע לדיוניה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help