sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

ועל התמיכה שהם מקבלים , העמדות שלהם חיוביות יותר מאלה של מורים רגילים שאינם מלמדים במסגרת תומכת–שילוב . אך טבעי הוא שיצירת גישה חיובית ומוטיבציה לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בקרב מורים עמוסי עבודה תהיה מושפעת מן התמיכה והמשאבים שמערכת החינוך מעניקה להם . ( Richards , Pavri , Golez , Canges , & Murphy , 2007 ) בניית תכניות התערבות מוקדמת התמיכה האמפירית בעבודה מונעת שתועדה בארצות שונות מצביעה על כך שהגמישות לשינוי רבה יותר בגיל צעיר . הניסיון מעיד שעבודה מונעת מעצבת דפוס של שיתוף פעולה בין המערכת החינוכית לבין ההורים , ואילו העדרה מתקשר לחוויות של כישלון ולעליית המתח ביחסי בית ספר-הורים . התמיכה המחקרית ברעיון כוללת גם את הממצא שלפיו תכניות להתערבות מוקדמת מפחיתות את שיעור ההשמה בכיתות של חינוך מיוחד . ( Engler , Bromley , & Tishelman , 1993 ; Miedel & Reynolds , 1999 Evans , Okifuji , ) לכן ראוי להשקיע משאבים בתחום זה כדי ליישם תכניות לאיתור , אבחון והתערבות מוקדמים , תכניות שזכו לתמיכה מחקרית . כפי שהראינו קודם , גם בתחום זה קיים גוף ידע גדול ומבוסס אמפירית שיכול להעניק בסיס מוצק להפעלתן של תכניות התערבות בלי שיהיה צורך להמציא אותן בכל פעם מחדש . נדגים את האפשרות הזאת באמצעות תכנית התקשרו"ת ( הורות תומכת קשר ותקווה , ( פרויקט הדגל של שפ"י ( השירות הפסיכולוגי ייעוצי ) בשלוש השנים האחרונות . זוהי תכנית התערבות מוקדמת שהופעלה עד כה בהיקף מצומצם ובמסגרת מחקרית . היא נבנתה על בסיס תכנית "השנים המופלאות" והותאמה לתרבות ולחברה הישראלית . התכנית מיועדת לילדים בני שלוש-ארבע המגלים קשיים בוויסות עצמי–התנהגותי . התכנית פועלת באמצעות קבוצות הורים המקיימות 14–12 מפגשים . מחקרי הערכה מבוקרים שנעשו בארצות שונות מעידים שקבוצות הורים פסיכו–חינוכיות מסוג זה הן התערבות יעילה וחסכונית לסיוע לילדים הסובלים מבעיות התנהגות . ( 2001 Webster-Stratton & Reid , 2006 ; Webster-Stratton & Taylor , ) תוצאות ראשוניות של מחקר הערכה שבדק את השנה הראשונה להפעלת התכנית בישראל מעידות על תרומתה להסתגלות ההתנהגותית והאקדמית ולשליטה העצמית של הילדים ( אליצור , סומך וסירקיס , . ( 2010 כאמור , זו דוגמה אחת בלבד . יש תכניות נוספות להתערבות מוקדמת בגיל הרך — תכניות נתמכות אמפירית המיועדות לעודד התפתחות תקינה של ילדים בעלי צרכים מיוחדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help