sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

הגדרת מודלים חינוכיים-טיפוליים מבוססים אמפירית והטמעתם בשותפות הורית באמצעות מנהלי-מקרה ברמת העבודה הפרטנית של הצוות הרב–מקצועי עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים והוריהם , מומלץ שהאגף לחינוך מיוחד ינסח בעזרת אנשי אקדמיה בכירים מודלים חינוכיים–טיפוליים מבוססים אמפירית המתייחסים לאבחנות שונות של ילדים , ויפעל להטמעתם בשטח בעזרת מנהלי–מקרה שיקבלו הכשרה מתאימה . הצלחתם של הצוותים המקצועיים בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים והוריהם דורשת חבירה לגוף ידע גדול ומבוסס אמפירית , הכולל התייחסות גם לשיקולי עלות-תועלת . ללא ניסוח של מודלים המבוססים על גוף ידע זה ויצירת עתודה של מנהלי–מקרה היכולים להנהיג את הצוותים הרב–מקצועיים ביישום המודלים , העבודה בשטח עלולה להיות בלתי מתואמת עם ההורים . כפי שהראה מחקרה של שקד , ( 2006 ) מטפלים רבים מתקשים בעבודה עם ההורים ובגיבוש עבודת צוות המכוונת לחזון משותף . המלצתנו זו תואמת מגמה הולכת ומתחזקת במדינות מערביות רבות , לחייב אנשי מקצוע ללמוד וליישם דרכי התערבות שקיבלו תמיכה אמפירית . הוכח שאפשר ליישם מדיניות זו בתחום הטיפול בילדים הסובלים מבעיות נפשיות ובילדים בעלי צרכים מיוחדים , למרות הנטייה השכיחה של אנשי מקצוע לדבוק בתאוריות ובדרכי עבודה ישנות , גם כאשר המחקר מעיד על חוסר יעילותן . ( Chorpita et al ., 2002 ) הוכח גם שיישומה של מדיניות זו מקדמת את תוצאות הטיפול ברמה של מדינה שלמה . ( Daleiden et al ., 2006 ) המגמה של יישום דרכי עבודה מבוססות אמפירית ( evidence-based practices ) מקבלת כיום ביטוי הולך וגובר לא רק בתחום בריאות הנפש , ( Harwood & Beutler , 2008 ; Pliszka , 2007 ) אלא גם בעבודתם של צוותים מקצועיים במערכת החינוך . ( Kratochwill , 2007 ) ניסוחם של מודלים אלו מצריך ידע מקצועי ומחקרי מעמיק , ולכן הוקמו בבריטניה ובמדינות אחרות גופים ציבוריים ייעודיים המכנסים ועדות של אנשי מקצוע בכירים למטרה זו . ההמלצה הנוגעת למנהלי–מקרה עונה על הצורך לתמוך במורי השילוב כדי שיוכלו לעשות את עבודתם בלי להישחק מהר , ותואמת את המשוב שקיבלנו מנציגים של ארגוני ההורים . המלצה זו תואמת גם את מסקנותיה של "קבוצת איכות" בראשות מפקחת החינוך המיוחד , ורד דרש , שעסקה בסוגיה זו בשנת . 2005 הניסיון בהכשרת אנשי מקצוע מעיד שהצלחת ההטמעה של מודלים חדשים דורשת חשיבה ארגונית ויצירת דפוסי עבודה התומכים בגישות החדשות . ( Elizur , 1993 ) מחנכים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד שעובדים במסגרות תומכות–שילוב מביעים עמדות חיוביות כלפי השילוב . ( 1998 ; Minke , Bear , Deemer , & Griffin , 1996 Avramidis & Norwich , 2002 ; Cornoldi , Terreni , Scruggs , & Mastropieri , ) גם אם יש להם השגות על רמת המשאבים 95 ראו לדוגמה הגוף הקרוי ( National Institute for Health and Clinical Excellence ) NICE שהוקם בבריטניה : . http : // www . nice . org . uk ארגון זה מפרסם הנחיות לעבודה טיפולית בתחומים שונים הרלוונטיים גם למערכת ח"מ , למשל עבודה עם ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז . ( 2008 . www . nice . org . uk / nicemedia / pdf / ADHDFullGuideline . pdf ( accessed 12 Dec 2009 ) National Institute for Health and Clinical Excellence , ) 96 קבוצת האיכות נפגשה לאורך כמה חודשים ופרסמה את מסקנותיה בכנס מפקחי חינוך מיוחד , . 10 . 11 . 05 הקבוצה כללה מספר רב של גורמים : מפקחי חינוך מיוחד , מפקחי ח"ר , מנהלי מחלקת חינוך ברשויות , מנהלות מתי"א , מנהלים של בי"ס בחינוך הרגיל והמיוחד , מנהלי שירותים פסיכולוגיים , עובדת סוציאלית , מדריכות שילוב , הורה ומורה לחינוך מיוחד . המסקנות מופיעות באתר האגף לחינוך מיוחד : http : // cms . education . gov . il / educationcms / units / special / matyaot / metaemshilouv . htm

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help