sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

ואנשי מקצוע במתי"אות . מעבר להכשרה הבסיסית , חשוב לאפשר ייעוץ מלווה בעת העבודה , בהתאם לצורך . המלצה זו מתבססת על עדות מחקרית לקשר בין איכות יחסי השותפות בין חינוך רגיל וחינוך מיוחד לבין ההורים — ובין הצלחתו של השילוב והצלחתן של תכניות התערבות שונות עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים . כדי שההכשרה תצליח , עליה להישען על מודלים מבוססים אמפירית . ועדות קודמות לא נגעו בנקודה זו ורק העלו את הצורך הכללי בהכשרה . הניסיון בארצות רבות , שרק חלק קטן ממנו הוצג בפרק זה , מלמד שהכשרה שאינה מבוססת על מודל מוכח עלולה להיות בלתי יעילה ולבזבז כספי ציבור בלי להשיג תוצאות של ממש . יתרה מזו , העדר חשיבה מראש על מודל העבודה עלול לגרום נזק , שכן יוזמות חדשות מעוררות תקווה לשינוי . כישלונן בגלל שימוש באמצעים לא יעילים ילווה בתחושת אכזבה ויביא לנטישת ההשקעה הציבורית . סכנה זו מאיימת כיום על בדיקת–החלוץ המבוססת על דוח דורנר . לכאורה תהיה השקעה בהכשרה , אך חוץ מהשינוי האדמיניסטרטיבי בתהליך קבלת ההחלטות ובתקצוב הסיוע , לא ברור מה יהיה מודל העבודה החינוכי–טיפולי ומה תהיה יעילותו . מודל העבודה נדרש להתייחס לא רק לילדים בעלי צרכים מיוחדים ולהוריהם , אלא גם לעבודה עם ילדים והורים ששייכים לחינוך הרגיל וצפויים אף הם להיות מושפעים ממדיניות השילוב החדשה . יש להביא בחשבון עמדות חברתיות שליליות כלפי ילדים בעלי צרכים מיוחדים הן במערכת החינוך והן בקרב הציבור בכלל , במיוחד בקרב הורים לילדים נורמטיביים הלומדים בכיתות השילוב . העובדה שהמדדים המקובלים כיום להערכת תפקודם של בתי ספר מדגישים את רמת ההישגים בלימודים עלולה גם היא לחבל בשילוב . אנשי חינוך והורים , בישראל ( לייזר , ( 2002 ובמדינות אחרות , ( Hegarty & Alur , 2002 ) מביעים לא אחת את חששם שמדיניות השילוב תפגע בלמידה של התלמידים הרגילים . דעות קדומות מסוג זה הכשילו את יישומה של מדיניות השילוב בארצות שונות . בין המתנגדים אפשר למצוא גם מורים , מנהלי בתי ספר של החינוך המיוחד וארגוני מורים . ( Byrnes et al ., 2002 ; Slee , 2004 ) כבר היום אפשר להבחין בניצני הקשיים האפשריים . מאחר שבשלב זה אנו יכולים ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות ולחזות את ההתנגדויות שצפויות להתעורר בישראל , נראה כי עדיף להביאן בחשבון מראש וליצור — בדרך של שיתוף פעולה בין המערכת לבין ההורים — תנאים מיטביים להצלחת מדיניות השילוב . כדי לקדם את נושא השילוב דרושה אפוא מדיניות של הסברה שתתמודד עם דעות קדומות ועמדות שליליות , בד בבד עם יצירת תנאים ארגוניים שיתמכו במדיניות השילוב . המחקר מעיד כי בתנאים מתאימים , כניסתם של תלמידי השילוב לכיתה רגילה לא השפיעה לרעה , להפך — השפעותיה היו לפעמים חיוביות . ( al ., 2007 Kalambouka et ) 93 לדוגמה , עתירה משפטית שהגישו הורים לתלמידים ללא צרכים מיוחדים בדרישה להוציא מהמסגרת החינוכית הרגילה תלמיד בעל הפרעה התנהגותית חמורה והתפרצויות אלימות . אמנם בית הספר הציע לשפר את המצב בכיתה באמצעות תכנית השילוב , אך ההורים העותרים העלו טענות בדבר איכותה הבלתי מספקת של התכנית ( דלייה בתאריך 2 באפריל , . ( http : // www . nevo . co . il / Psika _ word / minhali / MM-09-2426-663 . doc : 2010 94 נושא זה נדון בפגישה עם לאה רוזנברג , סמנכ"לית משרד החינוך ומנהלת המינהל הפדגוגי , ורות פן , מנהלת האגף לחינוך מיוחד . כדי להדגים את הנושא : ההשקעה בתנאים ארגוניים יכולה לבוא לידי ביטוי בקריטריונים המשמשים להערכת בית ספר , וביצירת תנאים שיעניקו למנהלי בתי הספר , מחנכי השילוב וההורים לילדים בעלי צרכים חינוכיים רגילים את התחושה שגם הם מרוויחים כתוצאה ממעורבותם ביישומה של תכנית שילוב . כדי להתמודד עם עמדות חברתיות שליליות , יש צורך גם בהסברה נרחבת של עקרון הנורמליזציה וזכות השילוב , כולל מידע להפרכת דעות קדומות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help