sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

ניסוי–החלוץ יצא לדרך עוד לפני השינוי של חוק החינוך המיוחד . ועדת עמיחי , האחראית עליו , הוסיפה המלצה חשובה ולפיה ימונה בכל אחת מהמתי"אות איש קשר שיתמחה בנושא של עבודה עם הורים ויהיה אחראי למתן הסבר והכוון , כדי שההורים ידעו מה זכותם ומה עומד לרשותם . הערות הוועדה והמלצותיה למרות חשיבותו של דוח דורנר והשפעתו על הסוגיות המרכזיות שהצגנו , נשארו סוגיות מהותיות שהדוח ותכנית–החלוץ אינם מתייחסים אליהן . כך למשל , הדוח אינו עוסק בהתערבות מוקדמת , ובדיקת–החלוץ מתחילה רק בגן חובה ואינה מיישמת בגנים תכנית מבוססת אמפירית כלשהי . ילדי טרום–חובה בגיל שלוש-ארבע אינם נכללים בתכנית–החלוץ , מפני שבעיר חולון גילאים אלו אינם חלק מן המסגרת של צו לימוד חובה . לא ברור גם אם מחקר הערכה מסודר יתלווה לניסוי רחב ההיקף . בדיקת–החלוץ של דוח דורנר היא ניסוי ממלכתי , וממצאיה עשויים להשפיע על המדיניות הממלכתית בתחום החינוך המיוחד בישראל בעשור הבא . ומכיוון שכך , רצוי ללמוד מבדיקת עלות-תועלת שנעשתה בבריטניה והשוותה בין תכניות התערבות שונות שהופעלו במימון ממשלתי . חלקן נמצאו בלתי אפקטיביות , ואילו אחרות עמדו היטב בבדיקה זו של עלות-תועלת . ( Hutchings et al ., 2007 ) לפיכך , כדי שיהיה אפשר להסיק מסקנות מבוססות מתוצאותיו של ניסוי–החלוץ , ראוי לתכנן היטב לא רק את העשייה בשטח אלא גם להקים מערך מסודר של הערכה מדעית ביקורתית , אובייקטיבית ובלתי תלויה . דוח דורנר מציע להחיל מדיניות שילוב ' מונחית מלמעלה' על מערכת החינוך , אך הניסיון בעולם מלמד כי גישה זו עלולה להיכשל בגלל התנגדויות רבות העולות בשטח . ( Slee , 2004 ) דוח דורנר נתן מענה לסוגיית השילוב , ולכן לא נעסוק בה כאן . הצעותינו יתייחסו לשלוש הסוגיות האחרות שהועלו בפרק הקודם . אנו חוששים שהעדר טיפול בשלוש הסוגיות האלה יפגום בהצלחתו של ניסוי–החלוץ המבוסס על דוח דורנר . לדעתנו , כדי שהרפורמה תצליח , על מערכת החינוך להמשיך להיות פרו–אקטיבית בטיפוח הקשר שלה עם הורים וילדים בעלי צרכים מיוחדים ולא להגיב רק בדיעבד , אחרי כישלונות . ההצעות המרכזיות של הוועדה שלנו נועדו לקדם מדיניות חינוכית המעודדת מעורבות ושותפות אפקטיבית של הורים , ולשפר את החינוך והטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים . בניית מערך הכשרה והדרכה יש להקים מערך שיכלול הכשרה של אנשים חדשים טרם כניסתם לתפקיד , לצד הכשרה של בעלי תפקיד שכבר עובדים במערכת : מנהלים , מורים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד , סייעות 92 לנושא ההתערבות המוקדמת , ראו נייר עמדה שהגישו מיכל אנגלרט וציפי שוורץ לוועדת דורנר מטעם פורום גיל רך בשפ"י ( אנגלרט ושוורץ , : ( 2009 " ילדים עם צרכים מיוחדים בגיל הרך — חשיבות האיתור וההתערבות המוקדמת והפעולות הנגזרות מכך , " הסוקר את הספרות בתחום זה ומציע לבנות מערך לאיתור מוקדם ולטיפול רבמקצועי שילווה את הילדים והמשפחות באופן רציף . ShlaveiChaim / GilRach / gilrach / NiyarEndaDorner . htm http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Shefi / ( נדלה בנובמבר . ( 2009

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help