sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:134

חשיבותה של עבודת צוות רב-מקצועי בשותפות הורית , ויישומה בידי מנהל-מקרה המחקרים שהוצגו מעידים שהעדפת תכניות התערבות נתמכות אמפירית מביאה ליעילות בניצול המשאבים המופנים לחינוך המיוחד . כדי ליישם תכניות אלו בצוותים רב–מקצועיים שאינם אמונים על עבודה עם הורים נדרשת הכשרה והפעלה של מנהלי–מקרה — ( managers case ) אנשי מקצוע ייעודיים שתפקידם לגבש צוות של אנשי מקצוע והורים סביב דרכי עבודה משותפות ויעילות , לתמוך בעבודתם של המחנכים ובשיתוף הפעולה שלהם עם ההורים , לפתור עימותים ולאגם משאבים . הצורך במנהלי–מקרה הועצם מאז החל יישומו של חוק החינוך המיוחד , ב . 1999– מערכת החינוך קלטה — וממשיכה לקלוט — מספר גדול של מטפלים מתחומים שונים המופקדים על השגת המטרות של תכנית הלימודים האישית שנבנית לכל תלמיד . הוקם מערך רב–תחומי של שירותים רפואיים , טיפוליים וסוציאליים , לרבות טיפולים נלווים ( פארא–רפואיים ) של פיזיותרפיה , ריפוי בעיסוק , קלינאות תקשורת , טיפול במחול , טיפול במוזיקה , טיפול בתנועה , טיפול באמנות חזותית , טיפול בדרמה וביבליותרפיה . נקלטו גם מטפלים פארא–רפואיים ללא תעודת הכרה מטעם משרד הבריאות , המועסקים כעובדי הוראה ( לדוגמה , מטפלים העובדים באמצעות בעלי חיים . ( כל המטפלים נדרשים לפעול מתוך אמון וכבוד הדדי ולקיים שיתוף פעולה בין–מקצועי , אך אין די בהנחיה זו כדי להביא את הצוות להגדיר חזון משותף , שיגשר על פני גישות מקצועיות שונות ויפתור מחלוקות ויריבויות מושרשות . ניסיון של עשרות שנים בתחומי בריאות הנפש , שירותי הרווחה והחינוך המיוחד מלמד כי מצבים מסוג זה טומנים בחובם סכנה לבזבוז של משאבים ולטיפול לא מתואם ולא יעיל ;& Boyd , 1995 Pratt & Gill , 2005 ; Zetlin ) אליצור , 1996 ב ; . ( 2006 כינוס הכוחות השונים והפעלתם בעבודת צוות מתואמת ויעילה הם הבסיס לאיגום משאבים , אך קשה להשיג מטרה זו ללא מנהל–מקרה , שעליו מוטלת האחריות לגבש צוות ההולם את הצרכים המיוחדים של כל מקרה ולהנהיגו לקראת מימוש של חזון מקצועי משותף הנשען על קריטריונים מוסכמים . אולם לאור הגישות השונות הקיימות בשטח והנטייה הטבעית של כל מומחה להדגיש את תחום המומחיות שלו , היכולת להנהיג בשטח צוותים קטנים ולהגדיר חזון משותף נשענת על החזון והמנהיגות של המטה הבכיר . כפי שראינו במחקרים שבדקו תוצאות של תכניות התערבות שבוצעו במדינות שונות , קרה לא אחת שמשאבים יקרים בוזבזו על תכניות בלתי יעילות שבחר המטה המקומי . לפיכך אנו טוענים שכל עוד המטה הבכיר לא יוביל מדיניות המעדיפה תכניות נתמכות אמפירית ומפעילה שיקולים של עלות-תועלת בבחירת דרכי התערבות , יקשה על מנהליהמקרה להנהיג את הצוות בכיוון משותף . תפקיד מרכזי נוסף של מנהל–מקרה הוא לתאם את מערכת הקשרים הסבוכה בין ההורים לבין חברי הצוות הרב–מקצועי , שעובד כיום בעיקר ישירות עם הילד . ריכוז טוב של מקרה תורם לתקשורת בין הצדדים , מעלה את שביעות הרצון של ההורים ותורם לאיכות העבודה . ( Pratt & Gill , 2005 ; Zetlin & Boyd , 1995 ) ככל שיחסי השותפות בין המערכת החינוכית לבין הורים טובים יותר , כן גוברים הסיכויים להצלחתו של השילוב . ( Fox et al ., 2004 ) גם בנקודה זו נדרש משרד החינוך לשינוי מדיניות שכן חוק חינוך מיוחד אינו מחייב את הצוות החינוכי–מקצועי לשתף את ההורים בבניית התכנית החינוכית–הטיפולית . החסר הפורמלי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help