sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

ללמידה אצל תלמידים שהישגיהם נמוכים בהשוואה לילדים הרגילים והחזקים של הכיתה , וכך נמנעת נשירה בהמשך הדרך . ( Stipek , 1996 , 2001 ) ככל שמורי החינוך הרגיל יפתחו כישורים טובים לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים , כן יתאפשר להחזיק יותר תלמידים בשילוב מלא ולעשות זאת בהצלחה . אף על פי שחוק החינוך המיוחד תומך בשילוב בכיתות הרגילות , יש גידול ניכר במספר הכיתות המיוחדות בבתי הספר הרגילים ( מרום , בר–סימן טוב , קרון וקורן , . ( 2006 נראה שחלק מגידול זה מתרחש מפני שמורים ומנהלים החסרים הכשרה , הדרכה ותמיכה בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ועם הוריהם מוציאים אותם מהכיתות הרגילות ומבקשים השמה למסגרת נפרדת של חינוך מיוחד . אין כיום באגף לחינוך מיוחד , וגם לא באגפי משרד החינוך שעוסקים בחינוך הרגיל , מודל מסודר , מקובל ומבוסס על ידע אמפירי , העוסק ביצירת יחסי שותפות עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים . גם נותני השירותים הנלווים שאמורים לסייע למחנכים לעבוד עם הילד המשולב נעדרים לרוב הכשרה , אין להם מודל של עבודה עם ההורים , ועבודתם נעשית בדרך כלל עם הילדים ולא עם המערכת המשפחתית . בהעדר ידע וכלים מקצועיים , העימותים מסלימים ומשפיעים לרעה על הסתגלותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים . תלונה שכיחה של הורים שמדגימה את בעיית ההכשרה היא שבתי ספר רבים בחינוך הרגיל מתנים את השילוב של תלמידים בעלי הפרעות התנהגות בקבלת טיפול תרופתי ( וורגן , . ( 2009 גם אם טענה זו מוגזמת , ומדיניות משרד החינוך שוללת התניות מסוג זה , העימותים התכופים סביב הטיפול התרופתי והשכיחות הגוברת של התנהגויות תוקפניות בכיתה מסמנים את שבירת האמון והעדר השותפות בין מערכות שאמורות לעבוד יחד כדי לחנך את הילד . בחינוך המיוחד — צוותים העובדים בחינוך המיוחד מוכשרים לעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים , אך גם הם נעדרי הכשרה ומודל מסודר ונתמך אמפירית שיאפשרו להם ליצור עם ההורים יחסים המבוססים על מעורבות , שותפות והעצמה . כפי שראינו קודם , המשפחות של ילדי החינוך המיוחד הן לרוב חלשות מבחינת מעמדן החברתי–כלכלי והשכלתן לעומת משפחות של ילדים בחינוך הרגיל . הן גם מתמודדות עם ילדים מוגבלים יותר ברמת התפקוד שלהם , ולכן העומס על המשפחה גדול . נטייה שכיחה במצבים מסוג זה היא להעביר את הטיפול בילד לידי ה"מומחים . " למרבה הצער שמענו על מקרים לא מעטים שבהם ההורים חשו שהמומחים נטלו לעצמם סמכות יתרה והתייחסו אליהם , ההורים , כאל נטל . זאת ועוד , בדיקה של עמדות המומחים העלתה שהם עצמם מודים בגילוי לב בהעדר ידע הדרוש לעבודה עם הורים ( שקד , . ( 2006 אנשי מקצוע נעדרי הכשרה לעבודה עם הורים וביטחון בעבודה כזאת יעדיפו לעבוד עם הילד באופן פרטני , למרות המחקרים המעידים שעבודה בשיתוף ההורים משפרת את תוצאות הטיפול . מעניין לבחון מול ממצא זה את תוצאות המחקר האיכותני שעשתה מנור–בנימיני . ( 2004 ) היא התמקדה במספר קטן של צוותים בעלי יכולת גבוהה ליצור שיתוף פעולה מוצלח עם הורים . התוצאות מעידות כי ידע וכישורים אכן מצויים בתוך המערכת וכי הפעלתם של כישורים אלו מובילה לשותפות מוצלחת . על רקע זה ראוי להעלות את השאלה מדוע אין הטמעה מסודרת של היכולות והכישורים האלה ברחבי המערכת .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help