sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:132

רובו המכריע של תקציב האגף לחינוך מיוחד מופנה כיום למסגרות הנפרדות , ורק חלק קטן ממנו מופנה לשילוב . לפיכך ילדים ברמת תפקוד דומה מקבלים היקף שונה של שירותי חינוך מיוחד במסגרות השונות ( ראו דוח דורנר , . ( 2009 שיטת התקצוב הנוכחית מעניקה לילדים הלומדים במסגרות נפרדות תמיכה רבה יותר מאשר לילדי השילוב , וככל שגיל התלמיד עולה כן פוחתת ההשקעה התקציבית בשילוב ( תקציב השילוב בכיתות העליונות נמוך ביותר . ( הורים המעוניינים בשילוב ומבקשים עזרה לילדם , נדרשים להשקיע מכספם כדי לרכוש שירותי חינוך וטיפול . מצב זה מעמיק פערים כלכליים–חברתיים , מגביר את תחושות התסכול , ויוצר מרירות וכעס כלפי המערכת החינוכית . אם שירותים אלו יינתנו לתלמיד במסגרת שבה הוא לומד , יהיה אפשר להעניק לתלמידים רבים שיש להם צרכים מיוחדים חינוך בתוך מסגרת נורמטיבית יותר ומגבילה פחות . כפתרון–מה פעל משרד החינוך לעידוד השילוב באמצעות פיתוח מתי"אות ( מתי"א : מרכז תמיכה יישובי–אזורי . ( מסגרות אלו מספקות , בין שאר תפקידיהן , שירותים לתלמידים המשולבים במוסדות חינוך רגיל , ומאפשרות הפרדה בין מסגרת הלימודים של התלמיד לבין סל השירותים . בשנת 2001 פעלו ברחבי הארץ 67 מתי"אות , מעט מדי לעומת הצרכים . בדוח מבקר המדינה באותה שנה נכתב : " על המשרד , הממונה על הטיפול בתלמידים בעלי הצרכים המיוחדים , לפעול לכך שתלמידים הנמנים עם קבוצה זו המשולבים בחינוך רגיל יזכו לטיפול הראוי . לשם כך עליו לבחון מחדש את מקומה של תכנית השילוב בסולם סדרי העדיפויות שלו ואת נתח המשאבים שהוא מקצה לה מתוך כלל משאביו . בד בבד עליו לבחון את עקרונות תכנית השילוב ואת יעדיה ולתכנן את קצב הפעלתה בהתחשב במגבלותיה של מערכת החינוך ובמציאות שבה היא פועלת" ( עמ' . ( 243 סוגיית ההכשרה אף שהכשרת אנשי חינוך לעבודה עם הורים נדונה בהרחבה בפרק שיוחד לכך במסמך , אנו מתייחסים לנושא גם בפרק זה , מכיוון שתחום החינוך המיוחד דורש התייחסות מיוחדת . בחינוך הרגיל — הצלחת השילוב מותנית , במידה רבה , בעמדותיו של המורה הרגיל כלפי השילוב , בהכשרתו ובנכונותו להתמודד עם תלמידים בעלי מוגבלויות הלומדים בכיתתו . ( 2002 Reiter , & Leyser 2003 , Avramidis , Bayliss , & Burden 2000 , Avramidis , & Norwich Avissar , ) נמצא שהמוטיבציה של המורים , עמדתם כלפי השילוב ותפיסתם את החריגות השפיעו על הצלחת השילוב . ( Wigle & Wilcox , 1996 ) לפיכך הכשרת מורי החינוך הרגיל דורשת הכרת סוגים שונים של מוגבלות , שינוי סטריאוטיפים וסטיגמות ביחס כלפי צרכים מיוחדים , לימוד דרכי הוראה מתאימות לכיתה משולבת , ורכישת מיומנויות המאפשרות שמירת מסגרת ומשמעת בכיתה כזו . חשיבות נוספת יש לרכישת כלים חינוכיים המעודדים את המוטיבציה 91 מבקר המדינה התייחס למצב עניינים זה . בדוח שנתי מס' ( 1993 ) 43 כתב : " הכיתות המיוחדות , להן הוקצב חלק הארי של השעות ... הן המסגרת המובהקת והסגרגטיבית ביותר של החינוך המיוחד במסגרת החינוך הרגיל . זו המסגרת שיוצרת את ההתנגדות הגדולה ביותר של ההורים . השעות הבודדות , לעומתן , נועדו לסיוע יחידני לתלמידים עם צרכים מיוחדים בתוך הכיתה הרגילה ולכיתות המשולבות , והן המסגרת הגמישה ביותר , שזוכה למרב שיתוף הפעולה של ההורים . לשני סוגי הפתרונות הללו ( סיוע יחידני וכיתות משולבות ) הוקצו שעות מועטות בלבד . "

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help