sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

ליחסי השותפות . לפיכך ההורים מתלוננים כי המערכת משתמשת לא אחת ב"העצמת ההורים" כסיסמה המכסה על חוסר עשייה . מנהלי בתי ספר בחינוך הרגיל הם במקרים רבים חסרי ידע בתחום של ילדים בעלי צרכים מיוחדים . רבים מהם אינם מכירים אפילו את החוק הקיים ואינם יודעים מה המשמעות המעשית של שילוב ילדים בעלי סוגים שונים של צרכים מיוחדים במערכת בית הספר . מנהלי בתי ספר לחינוך מיוחד אינם עושים די כדי לעבוד בשיתוף עם ההורים . בהעדר גורם מתאם , ההורים מנסים לפנות למעלה , לרוב למפקחים בחינוך המיוחד . אלא שבשל מיעוט מפקחים הפנייה אינה נענית , וההורים חשים תסכול , כעס , ניכור וחוסר אונים מול המערכת . ההורים חווים את המצב כהרסני ביותר , ולטענתם איכות החיים של המשפחה כולה מושפעת מטיב הקשר עם אנשי המקצוע . במצוקתם הם מנסים לפנות גם לדרג הבכיר של קובעי מדיניות באגף לחינוך מיוחד , ושוב נענים בסירוב . מחנכות רבות העובדות עם תלמידי שילוב בחינוך הרגיל נעדרות הכשרה וכישורים מתאימים בתחום של חינוך מיוחד ובתחום של בניית עבודת צוות עם הורים . בנוסף לכך , העומס בעבודתן גדול , ולכן יכולתן להתפנות ללמוד את הנושא וליישם את הדרוש מוגבלת . מורות השילוב בבית הספר מוציאות את הילדים מהכיתות לכמה שעות בשבוע , לעבודה פרטנית . אלא שבמקרים רבים המורות האלה חסרות הכשרה מיוחדת , אין להן מידע כולל על הילדים ומשפחותיהם , והן אינן מרכזות את הטיפול בכל מה שקורה לילד בבית הספר ובקשר בין בית הספר לבין ההורים . המשאבים המוקדשים לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת הנורמטיבית אינם מספיקים . כדי לקבל סייעת למספר שעות סביר , על ההורים להתגבר על סבך של בירוקרטיה ולפעול בדרכים עקלקלות . מצב זה יוצר חוסר אמון כלפי המערכת ולטענתם , פעמים רבות המערכת מסתירה מהם מידע ואינה מקיימת איתם " דיאלוג אמיתי . " במקרים לא מעטים מתגלעים עימותים , וההורים חשים שעליהם להתמודד על קידום הילד מול בית הספר במקום לעבוד יחד איתו . החיכוכים עם המערכת חזקים במיוחד בקרב הורים הפועלים לשילוב מלא של הילד . הורים אלו מבקשים תמיכה מבית הספר , וכאשר המענה אינו עונה על הדרישות , הם חווים בדידות וחוסר אמון כלפי המערכת . ההורים מצפים שמערכת החינוך תתרום לשינוי עמדות בקהילה ובחברה מאחר שדעות קדומות , סטיגמטיזציה ואפליה הן מחסום עיקרי לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בבית הספר ובחברה . בחברה הדרוזית והערבית המצב קשה ביותר : מצד אחד , העמדות החברתיות שליליות במיוחד , ומן הצד האחר , השירותים לילדים בעלי צרכים מיוחדים מצומצמים ביותר . כך קורה שמבין משפחות הילדים בעלי הצרכים המיוחדים במדינת ישראל , דווקא אלה הזקוקות לתמיכה הרבה ביותר מקבלות את המענה הפחות מספק מצד מערכת החינוך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help