sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

על התפתחותם החינוכית והנפשית של ילדים בעלי צרכים מיוחדים , מאחר שהן מקדמות שני נושאים חשובים : האחד — זכותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב במסגרות חינוכיות נורמטיביות ולא להיות מודרים למסגרות נבדלות בניגוד לרצונם ולרצון הוריהם , והאחר — שיפור יחסי השותפות בין המערכת החינוכית לבין המשפחה כדי לסייע להצלחת העבודה הנעשית עם הילד בכל מסגרת שבה הוא נמצא . שינוי במדיניות השילוב צפוי להשפיע לא רק על מערכת החינוך המיוחד אלא גם על החינוך הרגיל . כניסה רבת היקף של ילדים בעלי צרכים מיוחדים לכיתות רגילות תחייב שינוי משמעותי בעבודתם של מחנכים , מוסדות חינוך לסוגיהם ומערך שירותי החינוך והטיפול התומך בילדי השילוב . גם הורים לילדים רגילים יושפעו וצפויים להגיב לשינויים המומלצים . מחברי הדוח , ביניהם מנהלת האגף לחינוך מיוחד , היו מודעים היטב להשלכות של המלצות אלו , ולכן ציינו באחרית הדבר שהוסיפו לדוח שאימוץ המלצותיהם יחייב את משרד החינוך " לבצע מהפכה של ממש במתכונת שבה הוא מספק שירותי חינוך לילדים בעלי הצרכים המיוחדים במדינת ישראל . " לפיכך הם הוסיפו המלצה אחרונה : לערוך ניסוי מוקדם ובהיקף מוגבל ( פיילוט ) לבחינת הצעותיהם . שנה לאחר הגשת הדוח הוחלט במערכת החינוך לערוך בדיקת–חלוץ בעיר חולון , מגן הילדים ועד סוף חטיבת הביניים . בשנת תשע"א יבוצע ניסוי–חלוץ " יבש : " משרד החינוך יבדוק את פעילות המערכות החדשות וידמה את יישום הדוח הלכה למעשה : איך ייראה בית הספר הרגיל , השילוב בבית הספר הרגיל , הכיתה המיוחדת בבית הספר הרגיל ובית הספר בחינוך המיוחד . בשנת תשע"ב , החל מינואר , ייערך ניסוי–חלוץ מעשי . משרד החינוך ישקול את הרחבת היישום של מסקנות דוח דורנר בהתאם לתוצאות . נקודת הראות של ההורים כדי ללמוד על נקודות החיכוך קיימנו מפגש עם נציגים של ארגוני משפחות שונים וקראנו חומר שנכתב בידי נציגי עמותות המייצגות הורים אלו ( קרישפין , ( 2009 ומחקר שבחן את הסוגיות שעליהן כתבו הורים באינטרנט Margalit , Raskind , Higgins , & Russo-Netzer , ) . ( 2010 זכינו לשיתוף פעולה טוב מצד נציגי המשפחות , ונראה כי הן מבקשות למצות את כל הדרכים כדי לקדם את הקשר עם משרד החינוך במטרה לתת מענה טוב יותר לילדיהן . להלן הנקודות המרכזיות שהציגו ההורים בפנינו . חשוב להבין את טענותיהם על רקע העובדה שאין במערכת החינוך המיוחד גורם מתאם המופקד על העבודה המשותפת עם ההורים , גורם שתפקידו לגשר בינם לבין מחנכים ומנהלים ולתת מענה לבעיות שוטפות שעלולות לערער את הברית בין ההורים לבין בית הספר . להורים יש תחושה שבמוסדות החינוך ( גני ילדים ובתי ספר ) אין כתובת מוסדרת לצרכים שלהם , מישהו שאפשר לעבוד איתו כדי לממש את הזכויות שלהם , לפתור בעזרתו בעיות שעולות במהלך העבודה המשותפת עם בית הספר ולשלב עמו כוחות כדי לפעול ביעילות למימוש החזון החינוכי . ההורים מתלוננים כי גורלה של השותפות תלוי במידה רבה בגישתם של מנהלי בתי הספר , ביכולתם ובאישיותם . התלות במנהלים , שלרוב עסוקים בעניינים אחרים , אינה מסייעת

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help