sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

נציג ההורים ממומנת בידי האגף . זאת ועוד : לאורך השנים התחזקה בעקביות הגישה הדוגלת בהידוק שיתוף הפעולה ובשיפור הקשר בין מפקחי החינוך המיוחד לבין המשפחות ועמותות ההורים . החלטות הוועדה מתקבלות לעתים קרובות באווירה של " שכנוע בדרכי נועם" של ההורים . אלא שבהעדר מחויבות של המשרד לשיתוף פעולה והעצמה של ההורים , הכוח לקבל החלטות נשאר בעצם בידי אנשי המקצוע ( על פי חוק חינוך מיוחד . ( התנהלות הוועדה מבטאת את עמדתה הסמכותית : ההורים מתבקשים לצאת לאחר שהשמיעו את עמדתם , והדיון מתקיים בדלתיים סגורות . גם פרוטוקול הדיון הסגור אינו מועבר לידיהם . כלומר , הוועדה מתנהלת מול ההורים ללא שקיפות של החלק המכריע בדיון , ובעצם נוטלת מהם את זכותם לקבוע באיזו מסגרת ילמד הילד שלהם ( ראו חוברת " סטנדרטים לעבודת ועדות ההשמה" של האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך , . ( 2008 הורים בעלי משאבים חברתיים–כלכליים אינם מוותרים בקלות על זכותם של ילדיהם לקבל את שירותי החינוך בתנאים הפחות מגבילים , והם נכונים לצאת למאבק משפטי נגד משרד החינוך . לעומתם הורים חסרי אמצעים כלכליים ובעלי עמדה חברתית נמוכה מקבלים את הדין בלית ברירה , וילדיהם מאכלסים את בתי הספר הנפרדים לחינוך מיוחד בשכיחות גבוהה יחסית למספרם באוכלוסייה . בצר להם מול עמדת הסמכות של המשרד , התארגנו הורים יחדיו ופנו לערכאות . בראייה היסטורית נראה כי חלק ניכר מההתפתחות החיובית שחלה לאורך השנים בקשר עם המשפחות נובע מעימותים משפטיים ומהחלטות בית המשפט העליון שתמכו בעתירות של הורים , ואינו תוצאה של גישה פרו–אקטיבית או יזמה של משרד החינוך . העתירות לבית המשפט קידמו את זכויותיהן של המשפחות , ופסקי הדין היו לאבני דרך חשובות . בדיקה של פסקי דין אלו מלמדת על מוקדי העימות המרכזיים . לדוגמה , בפסק דין ית"ד 2002 נקבע כי חובה להעניק שירותי חינוך מיוחד גם לילדים בשילוב מלא . בהמשך לאותו פסק דין התקבל תיקון לחוק החינוך המיוחד , 2002 ולפי ההוראות , בפרק שנוסף לחוק , " תלמיד משולב זכאי , במסגרת לימודיו במוסד חינוך רגיל , לתוספת של הוראה ולימוד וכן לשירותים מיוחדים . " כלומר , בית המחוקקים ובית המשפט מסכימים ביניהם , ותומכים בזכותם של אנשים בעלי מוגבלות לנהל את חייהם בסביבה רגילה שאינה מוגבלת . ואולם זכות זו לא קיבלה ביטוי במדיניות משרד החינוך באותן שנים ולראיה , דוח מבקר המדינה 2002 קבע שתקציב החינוך המיוחד הולך ברובו למסגרות הנפרדות , וככל שעולה דרגת השילוב , כן פוחתת התמיכה בתלמיד לעומת מה שהיה מקבל במסגרת נפרדת . שנה לאחר מכן קבע פסק דין בעתירת מרציאנו 2003 כי יש לקיים את פסק דין ית"ד ואת התיקון לחוק ולאפשר שילוב , ברמה מינימלית לפחות , על ידי תוספת של שעות לימוד ושירותים מיוחדים לילדי השילוב . ב2007– עתרו אלו"ט ועמותות נוספות בבקשה למתן שירותי שילוב לכל ילדי המדינה בגני טרום–חובה ( בני , ( 4-3 ולביטול סעיף בחוזר מנכ"ל משרד החינוך השולל שירותים אלו מילדים בני שלוש-ארבע , הגרים ברשויות חינוך מקומיות שאינן נכללות בצווי לימוד חובה . עתירה זו אמנם נדחתה , אך שרת החינוך דאז , יולי תמיר , פעלה להרחבת מדיניות השילוב , והקימה לשם כך את ועדת דורנר , הוועדה הציבורית לבחינת מערכת החינוך המיוחד בישראל . דוח דורנר התפרסם ב2009– והוא מציג את הבדיקה היסודית והעדכנית ביותר של מערכת החינוך המיוחד בישראל שנעשתה עד כה . ועדת דורנר הרחיבה והעמיקה בנושאים שנדונו קודם לכן גם בוועדת מרגלית , ( 2000 ) והציעה סדרה של הצעות מעשיות לרפורמה מקיפה . דוח דורנר עוסק במידה רבה בסוגיית השילוב . המלצותיו עשויות להשפיע

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help