sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

ולשיפור הקשר עם המשפחות . איננו רוצים שמכיוון שפרק זה מתמקד בסוגיות הפוגעות בשיתוף הפעולה בין משרד החינוך לבין ההורים ייווצר הרושם שאנו מתעלמים מהתפתחויות חיוביות אלו . יחד עם זאת , אל לנו להתעלם מכך שלא מצאנו עדיין מספיק תמיכה של משרד החינוך בשיתוף פעולה עם ההורים . קיימת מדיניות המקדמת מעורבות הורים , אך אין מחויבות לשיתוף פעולה , מצב שבפועל גורר לא אחת מדיניות שהוראותיה חצויות או סותרות . לא בכדי המשפט הפותח את פרק ז' בדוח ועדת מרגלית ( 2000 ) הוא : " מצוקת ההורים ועימותיהם עם המערכת החינוכית היו אחת הסיבות המרכזיות להקמת הוועדה . " נדגים בעזרת שתי דוגמאות כיצד משרד החינוך מנסה לקדם מעורבות משפחתית , אך נמנע ממחויבות חד–משמעית לשותפות משפחתית . הדוגמה הראשונה נוגעת לתכנית לימודים אישית לכל התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים בגילאים : 21–3 מדיניות משרד החינוך מחייבת את הצוות הרב–מקצועי שעובד עם המסגרות לחינוך מיוחד לקבוע תכנית לימודים אישית . הצוות מתבקש להיפגש עם הורי התלמיד , לאסוף מהם מידע , ללמוד מה הם מצפים ולהבהיר להם מה ציפיות הצוות מהם . הצוות נדרש לא רק לדון בתכנית עם ההורים אלא גם לדווח להם בסיום השנה על מידת ההתקדמות על פי התכנית . גם מהצוות הבין–מקצועי שבחינוך הרגיל יש תביעות דומות : עליו לבנות תכנית חינוכית יחידנית ( תח"י ) על סמך בדיקת מצב תפקודו של התלמיד המשולב . התכנית אמורה להיות אינטגרטיבית ולהתאים ככל האפשר לתכנית הלימודים בכיתה הרגילה , בהתחשב כמובן ביכולות התלמיד . ואולם חוזר מנכ"ל נח ( 1998 ) 1 . 2-1 , 7 / קובע שהמחנכת תזמין את הורי התלמיד כדי לאסוף מהם מידע , ללמוד מה הם מצפים ולהבהיר מה ציפיות הצוות מהם . משרד החינוך נמנע מלהגדיר בפירוש ציפייה המחייבת את הצוות לבנות את תכנית הלימודים האישית יחד עם ההורים וליצור בין בית הספר להורים יחסים של עבודת צוות — צוות שיפעל בשיתוף פעולה ליישום התכנית . חוזר מנכ"ל תשס ) 8 / א ) ( 2000 ) אף מבהיר שהסמכות לקבל החלטות מופקדת בידי הצוות : החוזר קובע שסוגי הטיפולים שיינתנו לתלמיד , מסגרת הטיפול ( פרטני או קבוצתי ) ומספר שעות הטיפול בשבוע ייקבעו על ידי הצוות הרב–מקצועי . אם נשווה מדיניות זו למקובל למשל בארצות הברית , נמצא פער בולט , שכן בארצות הברית החוק מחייב ליידע את ההורים בנוגע לזכויותיהם ובנוגע למדיניות בית הספר ולשתף אותם בתכנון התכנית הלימודית עבור ילדם . כדי לוודא שיתקיים שיתוף פעולה אמיתי גם עם משפחות בעלות משאבים חברתיים–כלכליים נמוכים ( כגון משפחות מהגרים ומשפחות בעלות רמה השכלתית נמוכה , ( הוקצה גם תקציב מיוחד להכשרת הורים ואימונם כשותפים בישיבות , כדי שיוכלו לבנות יחד עם הצוות תכנית ייחודית למשפחה . ( Individual family service plan ) הדוגמה השנייה נוגעת להתנהלות ועדות ההשמה . זכאותו של תלמיד בעל צרכים מיוחדים להשמה באחת המסגרות של החינוך המיוחד נקבעת בוועדת השמה . החלטת הוועדה ( בהתאם לדרישת חוק חינוך מיוחד סעיפים . 7 א , . 9 ג , ( מתקבלת בדיון סגור , שבו משתתפים נציג רשות החינוך המקומית , שהוא יו"ר הוועדה , מפקח מטעם מערכת החינוך , איש מקצוע ( פסיכולוג חינוכי , רופא או עובד סוציאלי ) והורה לילד בעל צרכים מיוחדים , המשמש כנציגם הכללי של ההורים . בשנים האחרונות פעל האגף לחינוך מיוחד לשיפור הקשר עם ההורים , עדכן את ההנחיות לפעילותן של הוועדות על פי חוק חינוך מיוחד ( ועדת שילוב מוסדי , ועדת השמה וועדת ערר , ( וקבע נוהל מחייב להשתתפות נציג הורים בוועדות ההשמה והערר . השתתפותו של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help