sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

" נורמליים . " עיקרון זה קיבל ביטוי גם בחוק חינוך מיוחד , הקובע שיש להעניק " זכות קדימה להשמתו של ילד בעל צרכים מיוחדים במוסד חינוך מוכר שאינו מוסד לחינוך מיוחד . " לפיכך , ככל שמערכת החינוך תאמץ את אסטרטגיית השילוב כמדיניות , הן ברמה האידאולוגית הן ברמה של נוהלי עבודה ותקציב , כן יקל עליה לפתח יחסי שותפות עם המשפחות ולקדם את היכולת לממש את החזון המשותף . בהעדפה זו תומכים מחקרים אמפיריים המעידים על תוצאות חיוביות בהתפתחות ילדים בעלי צרכים מיוחדים וילדים שאינם בעלי צרכים מיוחדים שהתחנכו יחד במסגרת חינוכית משולבת . ( Boettcher , & Griffin , 2001 Kalambouka , Farrell , Dyson , & Kaplan , 2007 ; Odom et al ., 2004 ; Rafferty , ) באשר לעמדות של הורים כלפי שילוב , גם כאן נמצאה בשתי קבוצות ההורים תמיכה חזקה ואמונה בתרומתו של השילוב להתפתחות הילד . בנוסף , נמצא שמרבית התלמידים בעלי צרכים מיוחדים הזוכים לשילוב מביעים רצון להמשיך ללמוד בחינוך הרגיל . ( Byrnes , Sigafoos , Rickards , & Brown , 2002 ) עם זאת חשוב לציין כי הורים משתי הקבוצות גם חוששים מהשפעות לא רצויות של השילוב על ילדיהם . ככל שאיכות המסגרת החינוכית המשלבת טובה יותר , פוחתים החששות ועולה שביעות הרצון . האיכות נבחנת בהכשרת המורים , במשאבי הלמידה , בגודל הכיתה , בזמינות של שירותי חינוך מיוחד ובתיאומם , ובעמדות של סגל בית הספר כלפי השילוב . התמיכה בשילוב מלא פוחתת ככל שרמת התפקוד של הילד נמוכה יותר , אך גם במקרים אלה תמיכה ההורים בשילוב חזקה אם הוא נתפס בעיניהם כבעל איכות גבוהה . ( Gallagher et al ., 2000 ) ממכלול הממצאים מתברר שהשאלה אם שילוב טוב או רע לתלמידים , למשפחות ולמערכת החינוך היא שאלה פשטנית . שילוב בפני עצמו מבטא ערך חברתי , אך המידה שבה השילוב מקדם את הילד מבחינה חינוכית והתנהגותית תלויה במשתנים ממתנים ומתווכים כגון איכות המסגרת המשלבת , התהליכים שמתרחשים במסגרת החינוכית , אפיונים של הילד ומשפחתו , ואיכות שיתוף הפעולה בין המשפחה לבין בית הספר . ( Lindsay , 2007 ) במילים אחרות , הורים אינם מעוניינים בשילוב טכני אלא בשילוב שמתבצע בצורה נתמכת וברמת חינוך טובה , וחלק מהמאבקים שלהם במערכת החינוך נועד להעלות את רמת התמיכה שמעניק משרד החינוך לתכניות שילוב מלא של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים . נקודות החיכוך בין משפחות לבין מערכת החינוך בראייה היסטורית ומנקודת המבט של ההורים לאורך השנים חל שינוי בחוק , נקבעו תקדימים משפטיים , נכתבו חוזרי מנכ"ל , וננקטו צעדים בשטח לפיתוח מסגרות חינוך ודפוסי טיפול מתקדמים עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים 90 ראוי להבהיר שמדיניות של שילוב נתפסת בצורה שונה במדינות שונות . בפרק זה אנו עוסקים בשילוב כפי שהוא מובן ומתבצע בישראל , שילוב המתבצע בשתי רמות . הרמה הראשונה של שילוב חלקי מכונה לעתים בספרות הזרם המרכזי של השילוב . ( Mainstream ) תלמידי השילוב החלקי לומדים בכיתת אם נפרדת של ח"מ , הממוקמת במסגרת של בית ספר רגיל , וזכאים לשירותים מלאים של האגף לח"מ , כגון כיתה קטנה ומספר גבוה של מורים יחסית למספר התלמידים . הם יכולים להשתתף בשיעורים נבחרים של המערכת הרגילה . בשילוב מלא , המכונה בספרות המקצועית הכלה , ( Inclusion ) הילדים לומדים בכיתות של ח"ר ומקבלים מענה לצרכים המיוחדים שלהם באמצעות התאמת דרכי ההוראה ורמת הדרישות של המחנכים ובאמצעות שירותי תמיכה נוספים שהם מקבלים מבית הספר , כגון תוספת של שעות הוראה פרטניות או לימוד בקבוצה קטנה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help