sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

גבוהה , שכן בנוסף לבדיקה של תוצאות ברמת הילד , מתבצעת בו בדיקה של גורמים מתווכים וממתנים המשפיעים על התוצאות ( ראו . ( Kraemer , Wilson , Fairburn , & Agras , 2002 מחקרים שונים מצביעים על כך שהשיפור בתפקודי ההורים הוא הגורם המתווך את השפעתן של תכניות ההתערבות : נמצא שרכישת מיומנויות של הורות , שיפור בתחושה של מסוגלות הורית ופיתוח גישה חיובית כלפי הילד משתנים כתוצאה מהשתתפות ההורים בתכניות אלו , וכי שינוי זה מנבא את השיפור במצבו של הילד . ( Reid , Webster-Stratton , & Baydar , 2004 2005 ; Dunst & Trivette , 2009 ; Gardner , Shaw , Dishion , Burton , & Supplee , 2007 ; Beauchaine , Webster-Stratton , & Reid , ) ממצאים אלו נתמכים על ידי אפיק מחקרי ויישומי נוסף שמדגיש את חיזוק המסוגלות של הילד , משפחתו והמערכת החינוכית . ( 2006 Masten , Herbers , Cutuli , & Lafavor , 2008 ; Walsh , ) מעבר לדגש המסורתי על טיפול בגורמי סיכון , התכניות שאנו מצטטים כאן מעידות על תרומתן של תכניות ההתערבות להתפתחות חיובית , לרכישת כלים ולשיפור מיומנויות תפקודיות בקרב הילדים . בעשרים השנים האחרונות נאסף מידע רב בזכות כמה מגמות ביישום תכניות ובמחקרן . בארצות שונות יישמו תכניות של התערבות מוקדמת בשותפות הורים בד בבד עם בדיקה מחקרית בלתי תלויה של יעילותן . כמו כן חלה התקדמות מתודולוגית רבה בתחום של הערכת תכניות , והוסכם על סטנדרטים מחקריים שאפשר להתבסס עליהם כדי להסיק עד כמה התכנית ראויה לאפיון " נתמכת אמפירית" . ( Hollon , 1998 ; Kazdin & Weisz , 2003 Chambless &) ( empirically supported ) חלק מאותן תכניות להתערבות מוקדמת יושמו גם עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים , ולעתים היה יישומן חלק משינוי במדיניות החינוך והטיפול של מדינה שלמה ( ראו לדוגמה השינוי שנעשה במערך הטיפול בילדים ובנוער במדינת הוואי בארצות הברית : . ( Chorpita , 2003 ; Daleiden et al ., 2006 ריבוי מחקרי הערכה והשפעתם על המדיניות הציבורית בכל הנוגע לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים הוביל לשתי התפתחויות . האחת היא פרסומן של סקירות מחקר , ובהן כאלה שמבוססות על טכניקה של מטא–אנליזה , המאפשרת לבחון את מידת השפען של תכניות התערבות שונות . ההתפתחות האחרת היא הופעתם של מחקרים הכוללים בדיקת עלות-תועלת ( cost-effectiveness ) של התערבות בילדים בסיכון . בדיקות עלות-תועלת התמקדו בשתי הקטגוריות הגדולות מבחינה כמותית של ילדים בעלי צרכים מיוחדים : ילדים בסיכון לבעיות התנהגות ותוקפנות לא מבוקרת וילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז . להלן נביא סיכום של הממצאים . שיפור ברמת הילד מחקרים רבים , ובהם גם מחקרי מטא–אנליזה , מעידים שלמעורבות ההורים ושותפותם בתכניות התערבות יש תרומה ארוכת–טווח לתפקודו ולהתנהגותו של הילד , להתפתחותו ולרווחה הנפשית שלו . ( 2004 ; Reyno & McGrath , 2006 Trivette , 2009 ; Dunst , Trivette , & Hamby , 2007 ; King , Teplicky , King , & Rosenbaum ., Bailey , Hebbeler , Olmsted , Raspa , & Bruder , 2008 ; Dunst &) נבדקו משתני תוצאה מגוונים המעידים על התקדמות בהתפתחותו של הילד : הישגיו האקדמיים , התנהגותו והסתגלותו החברתית , האינטראקציה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help