sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

ונשירה מבית הספר ) באמצעות גורמי סיכון סביבתיים , כגון מוצא חברתי–כלכלי נמוך , הגירה ורמת קונפליקט גבוהה ( הקשורים לקשיים ביחסים בין בית הספר למשפחה , ( וגורמי סיכון תורשתיים , כגון קשיים בוויסות עצמי והפרעת קשב וריכוז , הקיימים בשכיחות גבוהה בקרב ילדים בעלי צרכים מיוחדים . המחקרים נערכו על ילדים מאומצים , משום שכך ניתן להפריד בין השפעה סביבתית לתורשתית . נמצא ש 3 % – מהילדים מגלים התנהגות עבריינית בהעדר גורם סיכון כלשהו ברקע , לעומת 6 % אחוזים מהילדים החשופים לסיכון סביבתי , ו 12 % – מהילדים החשופים לסיכון תורשתי . אולם כששני סוגי הסיכון פועלים במשותף , האינטראקציה ביניהם מתבטאת בכך ש 40 % – מהילדים מגלים התנהגות עבריינית . ממצא זה מעיד שילדים בעלי סיכון גנטי פגיעים במיוחד להשפעתה של סביבה לא מיטיבה , סביבה שלא זו בלבד שאינה עושה די כדי להעניק להם חינוך המותאם לצרכים המיוחדים שלהם , אלא שלעתים קרובות היא גם מנתבת אותם לכיוון בלתי נורמטיבי . הנקודה שאנו מבקשים להדגיש באמצעות נתונים אלו היא שילדים בעלי צרכים מיוחדים נפגעים באופן מיוחד כאשר הסביבה החינוכית אינה מתאימה לצורכיהם . ילדים אלו נמצאים בסיכון מוגבר להיכשל , ובגיל מאוחר יותר לנשור ממערכת החינוך . ראו לדוגמה את הנתון הבא : בעיות התנהגות והסתגלות לקויה בבית הספר הן שני גורמי סיכון מרכזיים המנבאים התנהגות אלימה ושימוש בסמים ובאלכוהול בגיל ההתבגרות . ( 2001 Webster-Stratton & Taylor , ) זאת ועוד , הערכת גורמי הסיכון בגיל שש , ואף קודם לכן , מאפשרת לנבא מי יהיו המתבגרים שבמהימנות של , 50 % יפתחו התנהגות אלימה . כלומר , אנו יודעים היטב מיהם הילדים שזקוקים לקבל מאיתנו מענה , מהו המענה הדרוש , ומהן התוצאות ההרסניות של חוסר התייחסות לצרכים שלהם מבחינה אישית ומבחינה חברתית . מחקרים שעסקו בתכניות התערבות מספקים עוד דרך להתבונן באינטראקציה הזאת , והפעם מהכיוון החיובי : נמצא כי השקעת משאבים כדי ליצור קשר טוב עם ההורים ולטפח עבודה משותפת של המשפחה והמחנכים תורמת תרומה גדולה במיוחד להסתגלותם הנפשית ולהישגיהם הלימודיים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים . הממשק החיובי תורם להגשמת החזון החינוכי שהותווה לילד : ברמות הקלות יחסית של פגיעה תפקודית , החזון הוא להוביל את הילד לקראת השתלבות תקינה ועצמאית ככל האפשר במסגרות חברתיות נורמטיביות ; ברמות החמורות יותר של לקויות תפקודיות , החזון הוא לשלב היטב את הילד במסגרות מוגנות המעניקות לו תנאי חיים מכבדים ותומכי תפקוד . בדומה לתהליכי שיתוף הורים המתקיימים באוכלוסיות אחרות , התהליך של שיתוף הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים הוא מורכב ורב–ממדי . אין מדובר במשתנה דיכוטומי אלא ברמות שונות של יצירת מעורבות עם ההורים , שיתוף פעולה והעצמה ; Dunst , 1997 ; Elizur , 1996 ) אליצור , 1996 א . ( בשל השימוש הנפוץ והאופנתי במונחים של שיתוף והעצמה , חשוב להדגיש שכדי לדעת עד כמה תכנית מסוימת מאופיינת בשותפות הורית יש לבדוק אותה בהתאם לפרמטרים מוגדרים אופרציונלית של מעורבות , שותפות והעצמה . ( Boyd , Trivette , & Hamby , 2002 Bailey Jr ., 2001 ; Dunst , ) התכניות לסוגיהן השונים מבוססות על ההכרה בחשיבותו של שיתוף הפעולה עם ההורים , הכרה המכבדת את העובדה שהם ממלאים — וימשיכו למלא — את התפקיד המרכזי בכל הקשור לתהליכי החינוך של ילדיהם והטיפול בהם . המחקר התומך בטענה זו מאופיין בדרגת תחכום

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help