sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

במועד , בקרב הילדים שנולדו כפגים ושרדו יאובחן בהמשך שיעור גבוה יותר של בעלי צרכים מיוחדים . בנוסף , טיפולי הפוריות הגדילו את השיעור של לידת יותר מילד אחד , והסיכון המוגבר בלידות אלו מעלה גם הוא את שיעורם של הילדים בעלי הצרכים המיוחדים . אוכלוסיית הילדים בעלי הצרכים המיוחדים מגוונת , ובאגף לחינוך מיוחד נבנתה מערכת מורכבת כדי להתמודד עם הצרכים השונים : נספח 3 לפרק זה מפרט את 15 סוגי הכיתות בחינוך המיוחד , ובנספח 4 מוצגת חלוקת התלמידים המאובחנים — בין כיתות של החינוך המיוחד בבתי ספר רגילים לבין בתי ספר נפרדים . 64 % מהילדים בעלי הצרכים המיוחדים בגיל בית הספר הם תלמידים שיש להם ליקויי למידה רב–בעייתיים ובעיות התנהגותיות ורגשיות . השערת העבודה שלנו , הנשענת על מידע שנאסף בסקרים שנעשו בארץ ובעולם , היא שרוב הילדים האלה מאופיינים בהפרעת קשב וריכוז שיש לה קומורבידיות ( תחלואה נלווית : מצב שבו מתקיימת יותר מהפרעה או מחלה אחת אצל אדם בזמן נתון ) עם ליקויי למידה ובעיות התנהגותיות ורגשיות . ( al ., 2001 ; Richters , Arnold , Jensen , Abikoff , & et al ., 1995 Eiraldi , Power , & Nezu , 1997 ; Farbstein et al ., 2009 ; Jensen et ) מיעוט הנתונים על שילוב בגני הילדים תומך בהשערה שהרוב הגדול של ילדים בגיל הגן אינו מאותר על ידי מערכת החינוך המיוחד , וזאת למרות הידע המצטבר שמעיד על תרומת האבחון וההתערבות בגיל הרך . ( Connor , 2002 ) בנספח 5 מוצגת חלוקת התלמידים הזכאים לשילוב מלא לפי אבחנה , ובולטת בו השכיחות הגבוהה של הפרעת קשב וריכוז בקרב התלמידים המטופלים באגף לחינוך מיוחד : הרוב המכריע ( 85 % ) של תלמידי השילוב המלא מאופיינים בהפרעת קשב וריכוז , לקויות למידה ובעיות התנהגותיות ורגשיות . מידע זה תואם את הנתונים על התפלגות אבחנות שונות באוכלוסייה . המשפחות דוח מבקר המדינה על משרד החינוך ( דוח שנתי 52 ב לשנת ( 2001 מציג את הרקע החברתיכלכלי של התלמידים בשנים , 1998-1996 על סמך מחקר שערך מכון ברוקדייל בנושא ילדים בעלי מוגבלויות בישראל . המחקר העלה שמרבית הילדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד באים ממשפחות שמעמדן החברתי–כלכלי נמוך : כ 76 % – מהמשפחות הן בעלות הכנסה נמוכה . כ 70 % – מהן מתגוררות ביישובים שמעמדם הכלכלי–חברתי נמוך עד נמוך מאוד . בכ 20 % – מהן שני ההורים אינם עובדים ( גם בשל הצורך לטפל בילד הנכה . ( למחצית מהמשפחות ארבעה ילדים לפחות . רמת ההשכלה הממוצעת של ההורים נמוכה מרמת ההשכלה הממוצעת של כלל האוכלוסייה . תיאור דומה עולה גם מדוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת תשס"ד , ( 2003 / 04 ) שבדק תלמידים לפי סוג בית הספר והשכלת האב . בטבלה 2 מוצגים נתוני החינוך העברי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help