sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

בדיקת מצב העניינים בשטח ובדיקה של יוזמות ואסטרטגיות שננקטו בארצות שונות לקידום החינוך של ילדים בעלי צרכים מיוחדים העידו על התקדמות משמעותית שחלה בארץ במהלך העשורים האחרונים : המערכת לא קפאה על שמריה , ובימים אלו היא מקדמת תכנית לרפורמה שעשויה להיות בעלת השפעה נרחבת על מערכות החינוך המיוחד ( ח"מ ) והחינוך הרגיל ( ח"ר ) גם יחד . עם זאת נותרו עדיין ליקויים ובעיות מעיקות שגם הרפורמה הנוכחית אינה מתמודדת איתם , וחוסר הטיפול בהם עלול לפגוע ביכולת להביא לשינוי של ממש בכל הקשור לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים . מיהם הילדים בעלי הצרכים המיוחדים , מהן מסגרות החינוך המיוחד , ומיהן המשפחות ? הילדים והמסגרות החוק ( חוק חינוך מיוחד , תשמ"ח — 1988– נוסח מלא ומעודכן ) הגדיר "ילד בעל צרכים מיוחדים" כ"אדם בגיל שלוש עד עשרים ואחת , עם לקות משמעותית , שבשלה מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לחינוך מיוחד . " " לקות" הוגדרה כ"לקות גופנית , שכלית , נפשית , רגשית–התנהגותית , חושית , קוגניטיבית או שפתית או לקויות התפתחותיות כוללניות . " " מטרת החינוך המיוחד היא לקדם ולפתח את כישוריו ויכולתו של הילד בעל הצרכים המיוחדים , לתקן ולשפר את תפקודו הגופני , השכלי , הנפשי וההתנהגותי , להקנות לו ידע , מיומנות והרגלים ולסגל לו התנהגות מקובלת בחברה , במטרה להקל על שילובו בה ובמעגל העבודה . " בפועל , הנזקקות לחינוך מיוחד נקבעת כיום באמצעות אבחנה מוכרת בחוק של לקות משמעותית המגבילה את יכולתו התפקודית של הילד . תקנות חינוך מיוחד מגדירות את הלקויות לצורך קביעת הזכאות לשירותי חינוך מיוחד . רשימה מפורטת ועדכנית של לקויות אלו מופיעה בנספח 1 לפרק זה . היא מבהירה את השונות והמורכבות של אוכלוסיית הילדים שהאגף נדרש לתת לה מענה . נספח 2 מגדיר את הגורמים שאבחנתם קבילה בוועדות , מתוקף החוק . כדי לקבל את הנתונים על מספר הילדים שהאגף לחינוך מיוחד מטפל בהם , פנינו למינהל תקשוב ומערכות מידע במשרד החינוך . טבלה 1 מלמדת על אחוז הילדים הלומדים במסגרות השונות של החינוך המיוחד ( המספר המוחלט מופיע בסוגרים . ( 85 Chinuch Meuchad . htm http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Special / HukimUnehalim / HokHinuchMeyuhad / Hok 84 המידע המוצג בטבלה 1 ובנספח 4 התקבל ב14– בינואר , 2010 והמידע בנספח 3 ב8– במרס . 2010 86 סמדר מליחי , מפקחת ארצית לשילוב , העירה שיש חסרים בנתוני השילוב בגני הילדים שקיבלנו ממשרד החינוך ( תקשורת אישית , 6 באפריל . ( 2010 בהתאם להצעתה , פנינו שוב בבקשה לעדכון הנתונים לרחל ניב , מנהלת חטיבת יישומי ניהול ותקשוב בחינוך , מינהל תקשוב ומערכות מידע , משרד החינוך . תשובתה הייתה שהנתונים שבידי משרד החינוך מתקבלים מוועדות השילוב במוסדות החינוך . הבדיקה שערכה רחל ניב בתגובה לפנייתנו העלתה שדיווחי שכבות הגנים ( חובה וטרום–חובה ) למשרד החינוך חלקיים , ובשל כך המידע במאגרי המשרד בנוגע לשכבות אלו חלקי בלבד . לפיכך המליצה להציג רק את הנתונים הנוגעים לבתי הספר ( תקשורת אישית , 18 באפריל . ( 2010 לאחר שבחנו את הסוגיה , החלטנו לפרסם את הנתונים בצירוף הערות אלה של האגף לחינוך מיוחד ומינהל תקשוב ומערכות מידע במשרד החינוך . שתי סיבות להחלטה זו : הראשונה היא שגם אם נתונים אלה אינם מלאים , די בהם כדי להציע , כפי שמוסכם גם על האחראים במשרד החינוך , ששירותי השילוב בקרב ילדי הגן אינם עונים על הצרכים . הסיבה השנייה היא שחלקיות הנתונים פוגמת ביכולתם של ראשי המערכת לתכנן מדיניות העוסקת בילדי גן בעלי צרכים מיוחדים . פרסום הנתונים עשוי אף לעודד פיתוח של שירותי חינוך מיוחד לקבוצת הגיל הצעירה , הזקוקה להם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help