sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

פרק : 5 מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים : בדיקת מצב והצעות לשינוי מטרת הפרק היא להראות מדוע חשוב לפעול לשיפור מערכת היחסים בין משרד החינוך לבין הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים וכיצד אפשר לעשות זאת . נראה כיצד הבעיות שמאפיינות כיום את מערכת היחסים משפיעות לרעה על הילדים , המורים וההורים , וכיצד תפקוד הילדים , המורים וההורים ורווחתם יוצאים נשכרים משיפור היחסים בין אלה לאלה . הנושא הוא בעל ערך לכל מערכת החינוך , אך חשיבותו רבה לאין ערוך כשמדובר בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים , שכן השפעתה של מערכת היחסים בית ספר-הורים על ילדים אלו חזקה במיוחד . השפעה זו מתבטאת בשני היבטים : מהצד השלילי , חוסר שיתוף פעולה ועימותים בין בית הספר לבין ההורים פוגעים בהסתגלות ובחינוך של הילדים . מהצד החיובי , יחסי שיתוף של צוות הורים-מחנכים הפועל לקידום מטרות משותפות תורם רבות לפיתוח היכולות האקדמיות והחברתיות–רגשיות של הילד ולהשתלבותו המוצלחת במערכת החינוך הנורמטיבית . ( Fox , Farrell , & Davis , 2004 ) הפרק מבוסס על הספרות המחקרית והיישומית העוסקת ביחסים שבין מערכת החינוך לבין משפחות ובהשפעות של יחסים אלו על תפקוד הילד והסתגלותו , על משפחתו ועל בית הספר . נעזרנו גם בידע התאורטי , המחקרי והיישומי מתחום הפסיכופתולוגיה ההתפתחותית ומהתאוריה המערכתית העוסקת בממשק היחסים שבין מוסדות ציבוריים המעניקים שירותי אנוש — לבין משפחות . בנוסף , נערכה עבורנו סקירת ספרות שיטתית ועדכנית בנושא מעורבות הורים בתכניות התערבות ממוקדות–משפחה עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים ( הסקירה נעשתה בידי א . דרומי וש . אינגבר , ותקצירה מופיע בנספח ב' למסמך זה . ( כדי להכיר את הנעשה בשטח קיימנו מפגשים עם בכירים במשרד החינוך ועם בכירים מחוץ למערכת המכירים את תחום החינוך המיוחד , ובהם נציגי עמותות של משפחות ילדים בעלי צרכים מיוחדים . רבים תרמו אפוא לחשיבה העומדת מאחורי סיכום זה , ולא נוכל לציין את כולם בשמם . נבקש להודות לקבוצת ההורים שדיברו בפתיחות על ניסיונם האישי ושיתפו אותנו בידע שצברו במשך שנים של עבודה משותפת עם מערכת החינוך המיוחד . תודות גם לכל מי שקיימו איתנו דיאלוג פורה בסדרה של מפגשים אישיים וקבוצתיים , אנשים ממשרד החינוך ומחוצה לו : שופטת בית המשפט העליון בדימוס , דליה דורנר ; המנכ"ל לשעבר של משרד החינוך , העוסקת כיום מטעם המנכ"ל בבדיקת היתכנות היישום של דוח דורנר , שלומית עמיחי ; סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי , לאה רוזנברג ; מנהלת האגף לחינוך מיוחד , רות פן ; מפקחת ארצית בדימוס , ממונה על ועדות על פי חוק האגף לחינוך מיוחד , ד"ר כרמלה איגל ; המפקחות הארציות סמדר מליחי ולאה שקד ; קבוצה גדולה של עשרות מפקחי האגף לחינוך מיוחד העובדים ברחבי הארץ במגזרי האוכלוסייה השונים ; הפסיכולוגית הראשית של משרד החינוך ומנהלת אגף פסיכולוגיה , חוה פרידמן ; מנהלת גף ליקויי למידה , ד"ר יהודית אלדור והצוות הבכיר של הגף ; וראש המגמה לחינוך מיוחד בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית , ד"ר תום גומפל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help