sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

נושאים ומוקדים עיקריים הנלמדים בקורסים שהסילבוסים שלהם נסקרו ישראל בכל הקורסים שנסקרו מודגשים האמונה והידע כי המשפחה וההורים הם גורמי השפעה וסוכני שינוי מרכזיים בחייו של הילד . מרבית הקורסים עוסקים בביסוס הידע על ההשפעה שיש למשפחות על ההתפתחות החינוכית של הילד , ולכן הם מדגישים היבטים מערכתיים , תרבותיים וערכיים בתהליך החינוכי . מרבית הקורסים מנסים להקנות הבנה טובה יותר של אפיוני משפחות , תפקודן , תפקידים במשפחות וכדומה . כפועל יוצא מודגש בקורסים המסר כי יש לחזק ולייעל את ערוצי התקשורת והעבודה המשותפת בין אנשי מקצוע העובדים עם ילדים לבין ההורים והמשפחות . מרבית הקורסים שמים דגש רב על פיתוח מיומנות הדיאלוג במצבים של קונפליקטים ודילמות בתהליך קבלת החלטות עם ההורים . בשלושה קורסים בלבד יש התייחסות להיבטים חוקיים הקשורים בתחום החינוכי ונוגעים לשיתוף ההורים והתלמיד בנעשה במערכת החינוך . לדעתי אפשר לראות תנודות , ואולי אף קו התפתחות , בתפיסות החינוכיות והפסיכולוגיות העומדות בבסיס המוקדים והנושאים של הקורסים הרלוונטיים : מעמדה מקצועית הערכתית ( ואולי שיפוטית ) — לעמדה אמפטית , חווייתית ורפלקטיבית . קו זה תואם את ההתפתחות בתחום התאוריה והטיפול המשפחתי . כך יש בחלק גדול מהקורסים מעבר מתכנים שעוסקים בטיפולוגיה מסורתית , הממפה דפוסים של משפחה " בריאה" בהשוואה למשפחה " בלתימתפקדת" ( מבחינת משתנים כמו דפוסי התקשורת , חלוקת התפקידים , דפוסי הסוציאליזציה , ( או משפחה " נורמלית" לעומת משפחה " חריגה" מבחינת המבנה שלה ( למשל : משפחה חדהורית , או הורים חד–מיניים ) — לכיוון של קורסים שמעמידים במוקד הבנה של מורכבות מערכת היחסים במשפחה , תהליכי התפתחות והשפעות הדדיות בין המשפחה ובין האקולוגיה שלה . הניסיון בחשיבה החדשנית יותר הוא להתחקות אחר החוויה הסובייקטיבית של ההורות ולהבין תנאים להתפתחות בהורות ולתהליכי שינוי . בארבעה מהקורסים יש התייחסות למורכבות של הורות בעידן הנוכחי ולהשפעות המודרניזציה על ההורות . הקורסים המיועדים לעובדים בגיל הרך מדגישים במיוחד את חשיבות התקשורת היעילה עם הורים , ומושם בהם דגש על ניתוח סיטואציות אפשריות הקשורות למפגש עם הורים . בשלושה מהקורסים המיועדים לגיל הרך יש דגש על אבחון של משפחות בסיכון ופגיעה בקטינים חסרי ישע , השלכותיה ותוצאותיה . סקרנו רק שני קורסים המיועדים לעובדים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה . שניהם שייכים ללימודי חינוך מיוחד ושניהם מדגישים בעיות בהתפתחות בגיל ההתבגרות , סוגיות של עצמאות המתבגר החריג והמוגבל וכן סוגיות של זוגיות ומיניות . בקורסים במסגרת ההכשרה לעבודה ב חינוך המיוחד מודגשים בעיקר נושאים כגון תהליכים במשפחתו של הילד בעל הצרכים המיוחדים , השפעת המראה החיצוני על קבלת הילד , דרכי התמודדות של משפחות שונות עם גידול של ילד בעל צרכים מיוחדים , תגובת המשפחה להודעה כי ילדם לקוי , איכות חיי המשפחה כבודדים וכיחידה דינמית , סוגיית ההשתלבות של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help