sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

חלק ד׳ — סיכום והמלצות סיכום מהסקירה המובאת בזאת עולה חסר ברור בהסדרה משפטית ברורה של שאלות הנוגעות לשיתוף בין משפחה , הורים ומערכת החינוך בגיל הרך : . 1 חקיקה ראשית כעולה מן הסקירה האמורה , לא נקבעו כמעט כל הסדרים בחקיקה הראשית . א . בתחומים היחידים שבהם נקבעו הסדרים בחקיקה הראשית — בחירת הזרם החינוכי והשתתפות בהליכים הנוגעים לילד — ההסדרים חלקיים ביותר . הדבר בולט ביותר בכל הנוגע לזכות ההורה להישמע כשמתקבלות החלטות הנוגעות לילדו . זכות זו הוכרה בחקיקה הראשית בשני הקשרים בלבד — הליכי השמה והרחקה מבית הספר . בהקשרים אחרים , כגון החלטה על הדלגת כיתה , הוכרה הזכות בחוזרי מנכ"ל ולא במסגרת חקיקה ראשית . לא ברור הבסיס להבחנה הזאת בין עניינים שבהם נקבע ההסדר בחקיקה ראשית ועניינים שבהם נקבע ההסדר בחוזרי מנכ"ל . ב . אף על פי שאפשר למצוא ביטוי ברור למדיניות משרד החינוך התומכת בשיתוף ומעורבות הורית במסגרת חוזרי מנכ"ל , לא ניתן במסגרת החקיקה הראשית ביטוי למדיניות התומכת במעורבות הורים ושיתופם . כאן יש הבדל מובחן בין המצב החקיקתי בארץ לבין זה שקיים במדינות אחרות , בהן סקוטלנד וארה"ב , שם ניתן ביטוי ברור והצהרתי למדיניות זו במסגרת חקיקה ראשית . הכרה בתפקידו האקספרסיבי והחינוכי של המשפט תומכת בעיגון תפיסות היסוד במסגרת חקיקה ראשית ולא במסגרת הנחיות מינהליות . ג . לא ניתן לאתר במסגרת החקיקה הראשית התייחסות למערך המשפטי הבסיסי המעגן את המחויבויות ההדדיות של המדינה ושל ההורים והמשפחות . כאן ניכר הבדל ברור בין המצב בארץ לזה שקיים במדינות אחרות , שבהן ניתן למצוא במסגרת חקיקה ראשית התייחסות לזכויות הבסיסיות ביותר של ההורים . בסקוטלנד ובארה"ב למשל עוגנו במסגרת חקיקה זכויות ההורים למידע הנוגע לתכנית הלימודים וללימודי ילדיהם , ויצירת דרכי תקשורת קבועות בין בית הספר להורים ולמשפחה . לצד הסדרים אלו נקבעו גם כמה חובות החלות על ההורים עצמם , בכלל זה החובה לשמור על קשר עם בית הספר . בישראל נקבע חלק ניכר מן ההסדרים האלה בהוראות חוזרי מנכ"ל , אך נראה כי יש מקום לעגנם במסגרת של חקיקה ראשית . יתרונה של חקיקה ראשית טמון בנגישות ובשקיפות הרבות יותר שלה , בכוחה המחייב ובכך שקבלתה או שינויה מחייבים דיון ציבורי . ד . לצד הסדרה חוקית של אותן סוגיות הנוגעות לזכויות ולחובות של ההורים והמשפחה כפרטים בחקיקה , יש מקום לבחון את האפשרות ליצור מנגנונים לפיתוח אמנות בית–ספריות . כעולה מסקירת המשפט הזר , יתרונן של אמנות אלו ביכולת לפתח כלים המותאמים לקבוצות אוכלוסייה שונות ולמאפיינים השונים של מוסדות החינוך . ראוי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help