sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

ובכלל זה בדברי הפרשנות של ועדת האו"ם בדבר זכויות הילד . האמנה היא אחד העוגנים המרכזיים לבחינת עקרונות היסוד בתחומים הנוגעים לילדים במדינות החתומות על האמנה , בכלל זה במשפט הישראלי . כפי שיפורט בהמשך מסמך זה , קידום שיתופם של הורים ומשפחות הוכר בוועדת האו"ם בדבר זכויות הילד כיעד חינוכי מרכזי המעוגן בהכרה בזכויות הילד בכלל ובזכויותיו להתפתחות ולחינוך בפרט . נקודת המוצא להכרה בחובות המדינה לפעול למעורבות ושיתוף של הורים ומשפחות היא ההכרה בזכויות הילד . לפיכך יש לראות בעקרונות האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד את אחד הבסיסים הרעיוניים החשובים ביותר להסדרת מערכת היחסים שבין הורים ומשפחה למערכת החינוך . . 2 עקרונות האמנה והשלכותיהם על עיצוב המדיניות הראויה בכל הנוגע ליחסי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך בבסיס התהליך של פירוש האמנה עומדים ארבעת העקרונות המנחים שוועדת האו"ם לזכויות הילד הגדירה ככאלה כבר בישיבתה הראשונה . הוועדה קבעה אז כי ארבעת העקרונות — עקרון השוויון , עקרון טובת הילד , עקרון החיים , ההישרדות וההתפתחות ועקרון ההשתתפות — יהיו הבסיס לפירוש מכלול הוראותיה . על אלה נוסף עיקרון הנוגע לדרכי המימוש של הזכויות המנויות באמנה — עקרון הכשרים המתפתחים . העמדת עקרונות אלו כעקרונות–על אינה עולה באופן ברור מקריאת לשון האמנה , והיא עצמה מהווה תהליך פרשני רב חשיבות . ועדת האו"ם בדבר זכויות הילד פירשה עקרונות אלו כחלים הן על הילד כפרט והן על ילדים ככלל . לפיכך יש להחיל עקרונות אלו גם על שיתוף הורים כפרטים וגם על שיתוף נציגויות הורים . . 3 עקרון טובת הילד עקרון טובת הילד , שעוגן בסעיף 3 לאמנה , קובע : . 1 בכל הפעולות הנוגעות לילדים , בין שהן ננקטות בידי מוסדות רווחה סוציאלית ציבוריים או פרטיים ובין שהן ננקטות בידי בתי משפט , רשויות מינהל או גופים תחיקתיים , תהא טובת הילד שיקול ראשון במעלה . . 2 המדינות החברות מקבלות על עצמן להבטיח לילד הגנה וטיפול ככל שיידרש לטובתו , תוך התייחסות לזכויות ולחובות של הוריו , אפוטרופוסים חוקיים או אישים אחרים האחראים משפטית לו או לה , ולשם כך הן תנקוטנה צעדים מתאימים , תחיקתיים או מינהליים . . 3 המדינות החברות יבטיחו כי מוסדות ושירותים האחראים לטיפול או הגנה על ילדים , וכיוצא באלה מתקנים , ( facilities ) יעמדו בתקנים הנקבעים בידי הרשויות המוסמכות , בפרט בתחום הבטיחות , הבריאות , מספר עובדיהם וכשירותם , והפיקוח הנאות עליהם . 16 . 13 ( 24 . 10 . 1994 ) Committee on the Rights of the Child , Overview of the reporting procedures , U . N . Doc . CRC / C / 5 para . 15 ראו סעיף 5 לאמנה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help