sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

כלל הילדים המתחנכים בבית הספר — מודעות לתרבויות המוצא השונות של הילדים , ולערב את ההורים במסגרת החינוכית . מאמצים אלה נעשים למרות העובדה שהמשפחות הנוגעות בדבר הן קשות יום , וחיות בתנאי חיים קשים ומורכבים מאוד . כאמור , תופעת ילדי העובדים הזרים והפליטים השוהים בישראל כחוק ושלא כחוק אינה רחבת היקף והיא אף חסרה את ממד העומק ההיסטורי ( מכיוון שהיא קיימת רק שנים אחדות והפכה רק בתקופה האחרונה לפריט התייחסות משמעותי בסדר היום הציבורי . ( לפיכך אין עדיין תשתית מחקרית נרחבת בנושא , ואין אפשרות להתייחס בפרק זה לתופעה בכלים מדעיים מקובלים . יחד עם זאת סברנו שפטור בלא כלום אי אפשר , ולאור הסערה המתחוללת בימים אלה ממש סביב הנושא , בחרנו לאזכר אותו בפרק זה , ולו בקצרה . לסיכום : נראה כי מערכת החינוך הציבורית בארץ לא הצליחה עד כה לבנות שותפות של ממש עם כלל משפחות הילדים המתחנכים במדינת ישראל . המערכת מתקשה לתת מענה שוויוני אך דיפרנציאלי לקבוצות המיעוט השונות הקיימות בתוכה . אחת הסיבות לכך היא היעדרה של מסגרת מסודרת ומובנית שתכשיר אנשי החינוך להתמודדות עם השונות הרבה הקיימת בחברה הישראלית . לכך יש השלכות ישירות על חינוך הילדים ועל טיב הקשרים עם משפחותיהם . תמונת המצב הישראלית הזאת דומה מאוד למציאות הקיימת ברבות ממדינות המערב , שבהן חיות בצד הקבוצה המרכזית קבוצות מיעוט גדולות המאכלסות את מערכת החינוך הציבורית בשיעור גדל ועולה . לדוגמה : גונזאלס–דה האס ו–וילמס , ( Hass & Willems , 2003 Gonzalez-De ) מצאו כי מסגרות חינוכיות במדינות מערב רבות מאמצות את גישת ה"מומחה" לחינוך ילדים . מחנכים רבים אינם רואים בהורה מומחה לחינוך ילדיו , בעיקר כשמדובר במשפחות מתרבויות מיעוט ובמשפחות החיות בעוני . ( Lott , 2003 ) בין הורים למחנכים יש פערים בעמדות החינוכית ובציפיות ההדדיות . גננות ומורים המצויים בקשר יום–יומי עם הילדים ומשפחותיהם מחזיקים בתפיסות אישיות , המושפעות במידה רבה מערכי התרבות , ממדיניות הממסד החינוכי וממידת ההזדהות האישית של כל אחד מהם עם המדיניות המוצהרת . ( Piotrkowski et al ., 2000 ) התוצאה היא שלעתים קרובות אין שותפות אמיתית בין ההורים למסגרות החינוכיות , גם לא כשמדובר במסגרות חינוכיות המצהירות שהן מעודדות מעורבות הורים . סוגיה מעניינת שלא מצאנו לה הדים במחקר בישראל היא האם יש קשר בין השתייכותם החברתית של אנשי החינוך ובין מידת השותפות שהם יקיימו עם משפחות התלמידים ? במילים אחרות : אם המחנכים עצמם שייכים לאותה קהילה שבה הם עובדים — האם המפגש שלהם עם המשפחות יהיה הרמוני יותר ומידת השותפות שהם יעודדו תהיה רבה יותר מאשר אצל אנשי חינוך המשתייכים לקבוצה חברתית שונה מזו שחניכיהם משתייכים אליה ( למשל מורים ישראלים המלמדים ילדים של עולים או עובדים זרים ?( למרות הקשיים המתודולוגיים , נראה לנו כי יש ערך בבדיקה מחקרית של שאלה זו . בפרק המבוא הודגמו מקרים של חיכוך בין מערכת החינוך לבין משפחות על רקע הבדלים בין–תרבותיים . קיימות ראיות מחקריות ( ראו להלן ) התומכות בהשערה שיתר הבנה וגישור בין מסגרת החינוך לבין ההורים יכול היה למנוע את החיכוכים או את חלקם ( גם אם תיקוף מלא של השערה זו מחייב מחקר נוסף . (

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help