sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

שנות התשעים הביאו לישראל גלי עלייה גדולים ממדינות חבר העמים ומאתיופיה . ההערכה היא שכמיליון מאזרחי מדינת ישראל כיום הם יוצאי חבר העמים . כתוצאה מגל עלייה זה חל גידול בהטרוגניות של אוכלוסיות התלמידים המאכלסות את כיתות הגן ובית הספר . במחקרים שבדקו את מצב הילדים העולים של שנות ה90– וה2000– עלו כמה מאפיינים בולטים בנושא של קשרי משפחות עם מסגרות החינוך . התברר למשל שמכיוון שהילדים רוכשים בדרך כלל את השפה העברית לפני הוריהם , נוצרים מצבים שההורה תלוי בילד כמתרגם וכמתווך , ונוצר היפוך תפקידים השובר את ההיררכיה המשפחתית הטבעית . מצב אנומלי זה יוצר קושי רב בבניית יחסי הורים-ילדים-מערכת חינוך , והוא רווח במיוחד בקהילות העולים מאתיופיה ומארצות הקווקז , בוכרה וגרוזיה שבחבר העמים . עוד נמצא כי התלמידים העולים הופכים לעתים קרובות להיות " חונכים" של הוריהם . אף על פי שמדינת ישראל מתמודדת שנים ארוכות , כבר מהתקופה שלפני קום המדינה , עם קליטתם של ילדים ומשפחותיהם במסגרות חינוך שונות , היא עדיין מתקשה ביצירת מעורבות ושותפות המתאימות לאוכלוסיות השונות . המורים במערכת החינוך מונעים במקרים רבים על ידי דעות קדומות וסטריאוטיפים שיש להם על משפחות התלמידים , המשפחות מצדן מרגישות במקרים רבים מוחלשות מול מסגרות החינוך , והתוצאה הכללית של הגורמים האלה היא ניכור וקושי הדדיים . בר שלום , ( 2004 ) מנתח ניסיונות שונים של התמודדות עם השאלה של תרגום רב–תרבותיות לחינוך . אלא שגני הילדים ובתי הספר שבדק במחקריו הם חריגים במערכת החינוך : מוסדות החינוך ביישוב נווה שלום למשל מטפחים דו–קיום בין ערבים ליהודים , בית הספר " ביאליק" מאכלס ברובו ילדים ממשפחות של עובדים זרים , בית הספר " קשת" שוקד על הידברות בין דתיים לחילונים , בית הספר " קדמה" פועל לטיפוח תרבותי של בני עדות המזרח , ועוד . בר שלום מצא כי המשותף לכולם הוא : א . התבססות על אידאולוגיות שונות הקשורות לפלורליזם בחינוך . ב . מעורבות הורים אקטיבית כחלק מהתנהלות הגן ובית הספר . אולם ברצוננו להדגיש כי מציאות זו קיימת במסגרות חינוך ייחודיות שרוב ההורים בוחרים באופן מודע ומושכל לשלוח אליהן את ילדיהם , ואינה שכיחה במערכת החינוך הציבורית . ילדי עובדים זרים ופליטים השוהים בישראל קבוצה קטנה , המוערכת בכ 2 % – מכלל הילדים בישראל , משתייכת למשפחות של מהגרי עבודה השוהות בישראל באפן חוקי ולא חוקי . למרות מספרם הנמוך מאד של ילדים אלו , בחרנו להתייחס אליהם בפרק זה בעיקר משום שהנושא תופס לאחרונה מקום חשוב בסדר היום הציבורי , מעסיק רבים וטובים — אנשים פרטיים וגופים ציבוריים כאחד — ואף מוצג בהרחבה בכל אמצעי התקשורת הישראלית . אנו מודעים גם לכך ששאלת חינוכם והשתלבותם של ילדי עובדים זרים במדינות שאליהן היגרו הוריהם בחיפוש אחר עבודה הופכת במהירות לשאלה חינוכית מורכבת , שגם ארצות נוספות באירופה ובאמריקה מתחבטות בה . ילדי העובדים הזרים והפליטים לומדים בישראל בבתי הספר הממלכתיים הכלליים . רבים מהם לומדים ב"ביאליק–רוגוזין" בתל אביב , בית ספר שיש בו כיתות יסודי ותיכון ומתחנכים בו ילדים בגילאים . 18-6 על פי מקורות בתקשורת נעשים בבית הספר הזה מאמצים רבים של הצוות החינוכי להיענות לצורכי הילדים והמשפחות , לפתח — הן בקרב סגלי החינוך והן בקרב

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help