sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

מהמקובל בישראל , לפעמים אפילו מנוגדת לנהוג כאן . בחמש השנים הראשונות אחרי הקמתה קלטה מדינת ישראל כמיליון עולים — כ 40 % – יותר מכלל תושביה . רוב העולים בתקופה זו היו פליטי שואה מאירופה ועולים מארצות מוסלמיות . בשנות החמישים נקטה הממשלה מדיניות של " כור היתוך , " שכוונה ליצירת תרבות ישראלית חדשה בהשפעת האידאולוגיה הציונית . האידאולוגיה הציונית הייתה חילונית , ואף שהושפעה מהתרבות היהודית , היא כללה רעיונות אוניברסליים ומטרותיה היו שונות מאלה של המסורת היהודית הדתית . גישה בוללת ( אסימילטיבית ) זו חתרה ליצירת חברה שבה יש תוכן אחיד ומשותף לכל האוכלוסייה ( טל ובר , . ( 2010 בשנת 1953 חוקקה הכנסת את חוק חינוך ממלכתי התשי"ג , 1953– שהקנה להורים במגזר היהודי את הזכות לבחור את זרם החינוך שבו יתחנכו ילדיהם ( ממלכתי , ממלכתי–דתי , עצמאי . ( אלא שהחוק גם הפקיע למעשה מההורים את הזכות לקבוע , מעבר לבחירת הזרם שבו יתחנכו הילדים , באיזה מוסד חינוכי ספציפי הם יתחנכו ( נוי , . ( 1999 להחלטה זו היו ועדיין יש השלכות רבות על קשרי המשפחה עם מערכת החינוך . למדיניות השוויונית בחינוך היה מחיר , ומשפחות העולים — בעיקר אלה שעלו מארצות מוסלמיות — שילמו אותו : הן נאלצו לא פעם לוותר על הערכים והמנהגים של תרבות המוצא שאליה השתייכו . תפיסת " כור ההיתוך" שהכתיבה המדינה התעלמה מהרקע התרבותי של הילדים ומשפחותיהם . הציפייה מהעולים הייתה לתהליך מהיר של התנתקות מתרבות המוצא ומשפת המוצא , ולהחלפתן בתרבות ה"צברית" ובשפה העברית . תהליכים אלו תרמו לניכור בין הילדים להוריהם , ואף הגדילו את הריחוק בין הממסד החינוכי לבין ההורים העולים ( סבר , . ( 1999 הממסד ראה את עצמו מומחה לחינוך ילדים ותפס את הורי הילדים , בעיקר אלה שעלו ממדינות מוסלמיות , כחסרי מסוגלות לתמוך בלמידה של ילדיהם עקב דלות תרבותית–רוחנית והשכלה נמוכה . ההורים מצדם היו טרודים בקשיי פרנסה וקליטה בארץ , ותפסו את הממסד החינוכי כבקיא יותר מהם בחינוך הילדים . אולם היו גם עולים שתפסו את הממסד החינוכי כמי שגוזל ידיים עובדות מהמשפחה ומפריע ליכולתה לשרוד ( פרידמן , . ( 1990 , 1986 בשנות ה70– של המאה ה20– החלו להתפרסם דוחות על מצב החינוך בישראל , ומהם עלו פערים גדולים בהישגים בין ילדי העולים ממוצא מזרחי לבין ילדים ממוצא אשכנזי ( אדלר וסבר , ; 1984 סבירסקי , ; 2009 ואחרים . ( במקביל לכך התחילו להתפרסם מחקרים שהצביעו על קשר הדוק בין מעורבות הורים ( שהתבטאה בעיקר בעידוד הילדים ללמידה ) לבין ההישגים הלימודיים של ילדיהם Keith , 1986 ) בתוך טל ובר , . ( 2010 ההישגים הדלים של הילדים ממוצא מזרחי במערכת החינוך ופרסומם של מחקרים המצביעים על חשיבותה העליונה של מעורבות הורים בחינוך הביאו לשינויים במדיניות החינוך . כמה צעדים ננקטו לשם כך : אומצה מדיניות חדשה של אינטגרציה , ובשנת 1968 יושמה בחינוך היסודי ה"רפורמה . " במסגרתה נבנו חטיבות ביניים שהכילו כיתות מעורבות מבחינה עדתית , וכן אומצו המלצותיה של דינה פייטלסון , ( 1968 ) שחקרה לבקשת משרד החינוך והתרבות את נושא הקשר שבין בית הספר למשפחות הילדים . וכך , אחרי שנים של ניתוק בין המשפחות למערכת החינוך , החלו מחנכים רבים להשקיע מאמצים ניכרים בהידוק הקשרים עם ההורים ( פרידמן , . ( 1990 מאמצים אלה לא נחלו תמיד הצלחה , ואחת הסיבות לכך היא שלא ניתנה הכשרה לסגלי החינוך בנושא עבודה רגישת–תרבות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help