sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

הספר . לעומת מצב שבו רווחו בעיקר פסיביות ואף ניכור מסוים בין משפחות התלמידים לבין מסגרות החינוך , מתחילים כיום לבצבץ ניצני השינוי שמחוללים הורים משכילים , המביאים לתוך בתי הספר הלכי רוח של מעורבות ושותפות , דומים לאלה הנצפים במסגרות החינוך של המגזר היהודי . לסיכום ניתן לומר כי בעשור האחרון חל שינוי בהתייחסות החברה הערבית לנושא החינוך בגיל הרך בכלל ולמעורבות ההורים בחינוך הילדים בפרט . ככל שעולה רמת ההשכלה וגדל מספר ההורים ( בעיקר האמהות ) היוצאים לשוק העבודה , כן מעמיקים המודעות והביקוש למסגרות חינוכיות ראויות לילדיהם . תופעה זו משקפת את תהליכי המודרניזציה שעוברים ערביי ישראל בשנים האחרונות ואת השאיפה לסגירת פערים בינם לבין האוכלוסייה היהודית . הנתונים מראים כי משנת 1978 עד שנת 2007 גדלו מאוד שיעורי הלמידה של גילאי : 3 ב1978– למדו בגנים כ214– מתוך אלף ילדים , ב2006– הגיע מספרם ל672– לאלף ילדים ( פי שלושה . ( לדעת מומחים בחינוך הערבי מגמה זו תגדל בהדרגה בשנים הבאות , וכמו במגזר היהודי , היא תחול על רוב הילדים הצעירים . באשר למקומן של המשפחות בתהליך החינוכי , חשוב לציין כי בחודש מרץ 2005 נערך דיון בכנסת בנושא מצב החינוך בגיל הרך במגזר הערבי . בין החומרים שהוכנו לקראת דיון זה בולטת ההמלצה המתייחסת ל"צורך בגיבוש ובמימון תכניות למעורבות הורים שמטרתן להבטיח תואם בין ערכי החינוך המוקנים בגן לאלה המוקנים בבית . " ברוח המלצה זו וכחלק מהרצון לשנות את האקלים החברתי הכללי של החינוך במגזר הערבי , הציב האגף לחינוך ערבים את בניית השותפות עם ההורים כאחד מיעדי השינוי והשיפור שקבע לעצמו בתכנית העבודה הרב–שנתית שלו . החברה החרדית המגזר החרדי אינו עשוי מקשה אחת אלא יש בו גיוון פנימי רב . למרות דימויה הבדלני של החברה החרדית היא עוברת בשני העשורים האחרונים שינויים רבים כתוצאה מקשריה עם החברה הכללית הסובבת אותה . מערכת החינוך החרדית לגווניה ופלגיה השונים מתקיימת כמערכת חינוך עצמאית . מצב זה מתאפשר מכוח חוק חינוך ממלכתי תשי"ג , 1953– שבחסות הכותרת המינהלית " הזרם העצמאי" ( כינוי כולל לאחד ממערכי החינוך של בתי הספר החרדיים , ( העניק לבתי הספר השייכים לאגודת ישראל אוטונומיה רשמית בתוך משרד החינוך . לאגודת ישראל ( שאינה קיימת עוד כמפלגה ) הייתה שליטה מלאה ואוטונומית בבתי הספר שלה , בכלל זה בהכשרת המורים , בשכירתם , בקביעת תכניות הלימודים , בבחירת התלמידים על פי הרקע המשפחתי שלהם ובהשמתם במסגרות חינוך על פי מוצא עדתי ומשפחתי ( סבירסקי , . ( 1998 על פי התקנון שהחינוך העצמאי קבע לעצמו , הוא כפוף מאז ועד ימינו למועצת גדולי התורה . במערכת החינוך היסודי פועלים מוסדות חינוך משלושה סוגים : מוסדות החינוך הרשמי , המוחזקים וממומנים בידי המדינה או בידי הרשויות המקומיות וחל עליהם פיקוח מלא של משרד החינוך ; מוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי , המתנהלים בפיקוח חלקי של משרד החינוך 10 הכנסת , מרכז המחקר והמידע , נתונים על מספר התלמידים בגני הילדים — מוגש לוועדת החינוך התרבות והספורט , . 2007

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help