sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

ערבים לבין הממסד החינוכי , למעט מאבקים ספורים שבהם נרתמו ההורים להפגין נגד פיטורין של מורה זה או אחר ( אלחאג' . ( 1996 בשנות השבעים והשמונים בולטות שתי מגמות מנוגדות בסוגיית הקשר בין הורים לילדים במגזר הערבי ( טל ובר , . ( 2010 אלחאג' ( 1996 ) מתאר ניצנים של קשר חיובי בין מורים למשפחות תלמידים , בעיקר סביב הירתמותם של ההורים לסייע בשיפוץ מוסדות החינוך ברשויות המקומיות הערביות , שחלקן מתקשה לשאת בכוחות עצמו באחזקתם של מוסדות החינוך עקב דלות ההשקעה התקציבית הממשלתית במגזר הערבי . לעומתו טוענים מיערי ודיאב ( 2005 ) שבשנים האחרונות הקשר בין מורים למשפחות הילדים מתאפיין דווקא בעוינות ובריחוק . הם מסבירים זאת בהתחזקות הזהות הלאומית הערבית והיחלשות הזהות הישראלית בקרב ערביי ישראל , מגמה שהטילה את המורה הערבי בתקופה זו לקונפליקט נאמנות : מצד אחד החברה הערבית ציפתה ממנו שיהיה נאמן לערכים הלאומיים של החברה הערבית , ומצד שני הממסד החינוכי ציפה ממנו שיהיה נאמן למדינה . ניגוד זה הגביר את ההתחבטות הפנימית של מורים ערבים רבים , ותרם לתחושה הגוברת של ניכור בינם לבין הורי התלמידים . בעשור האחרון הכירה ממשלת ישראל בפער שבין המשאבים המוקצים למערכות החינוך הערבית והיהודית . בשנת 2001 דיווחה ישראל לוועדת האו"ם לזכויות הילד כי " קיימת מידה רבה של שונות במשאבים המוקצים לחינוך במגזר הערבי לעומת המגזר היהודי . אי–התאמה זו משתקפת במרכיבים שונים של מערכת החינוך הערבי , כגון תשתיות פיזיות , מספר ממוצע של ילדים בכיתה , מספר שעות העשרה , היקף שירותי התמיכה ורמת ההשכלה של הצוות המקצועי" ( מתוך פרוטוקול דיון לקראת ישיבה בראשות ח"כ עיסאם מח'ול . ( ההנחה שלנו היא שלפער זה יש השלכות גם על הקשרים בין המשפחות למסגרות החינוך במגזר הערבי . בשני העשורים האחרונים ניכרת במגזר הערבי מגמה של הקמה מסיבית של מסגרות חינוך לגיל הרך , בעיקר של גני ילדים לגילאי , 5-2 על ידי עמותות שונות שרובן שייכות לתנועה האיסלמית . עמותות אלו נכנסו לתוך החלל של מחסור במסגרות לגיל הרך , והן ממצבות את עצמן כספקיות של שירותי החינוך האלה במקום הרשויות המקומיות , שבניגוד לרשויות במגזר היהודי , אינן מצליחות תמיד לספק את השירות . מאחר שהעמותות פועלות כגופים פרטיים לגמרי או במסגרת ה"חינוך שאינו מוכר , " רמת הפיקוח וההדרכה שמשרד החינוך יכול להפעיל בהן היא נמוכה , ולכן אין נתונים אמפיריים או מידע ממשי על מה שמתרחש בהן , לרבות בנושא דפוסי הקשר שהן מקיימות עם ההורים . בשנת 2000 יזם משרד החינוך את הפעלת " תכנית חומש" ( זה שמה והיא אכן תכנית חמש–שנתית , ( שמטרתה לקדם את ההישגים במערכת החינוך הערבי והדרוזי ולצמצם פערים חברתיים בין המגזר היהודי לערבי . למרות הבעיות הרבות שעדיין קיימות במערכת החינוך הערבי הניבה תכנית החומש כמה תוצאות חיוביות ובהן : מחשוב בתי הספר הערביים , תוספת שעות תגבור לתלמידים חלשים , הקמת ספריות לגנים ולבתי הספר , השתלמויות מורים , הענקת מלגות מטעם האוניברסיטאות בארץ להכשרת יועצים חינוכיים בבתי הספר הערביים , תוספת בינוי הן של גני ילדים והן של בתי ספר ועוד . על מידת ההשפעה שהייתה לשינויים האלה במערכת החינוך הערבי על מערך היחסים עם ההורים אין נתוני מחקר , אולם נציגי הוועדה לנושא קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך שנפגשו עם מנהל אגף החינוך לערבים במשרד החינוך ( בישיבה שנערכה ביום ( 27 . 1 . 10 למדו מפיו כי חל שינוי קטן אך משמעותי , בעיקר בקרב האוכלוסייה הערבית המשכילה , בתפיסת מעורבותם של ההורים בגני הילדים ובבתי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help