sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

פרק : 2 קשרי משפחה-מסגרת חינוך במדינת ישראל : מבט רב-תרבותי הקדמה מטרתו של פרק זה היא להציג את הנושא של קשרי משפחה-מסגרת חינוך מנקודת מבט רב–תרבותית . בפרק תהיה התייחסות לגיוון ולשונות התרבותית הקיימים בחברה הישראלית ולהשפעותיהם על מערכת הקשרים שבין מערכת החינוך לבין המשפחה . בכתיבת הפרק התבססנו על ממצאי מחקר מהעולם ומישראל , על דוחות וניירות עמדה מישראל ועל דיווחים שפורסמו בתקשורת . לפרק שלושה חלקים מרכזיים : א . מושגים מרכזיים בשיח הרב–תרבותי במערכת החינוך . ב . קשרי משפחה-מסגרת חינוך בקרב קבוצות מיעוט בישראל : תהליכים היסטוריים , חברתיים וסוציו–פוליטיים . ג . המלצות . מבוא : מושגים מרכזיים בשיח הרב-תרבותי במערכת החינוך המושג רב–תרבותיות מתייחס בדרך כלל לחלוקת הכוח החברתי , הכלכלי והפוליטי בין קבוצות תרבות שונות בחברה ( סבר , . ( 2004 סוציולוגים ואנשי חינוך מנסים להבהיר כיצד מתפלגים הכוח , המשאבים , ההישגים , ההצלחה ועמדות המפתח בין קבוצות תרבות שונות באותה חברה ומהם התהליכים המצביעים על פוטנציאל ההצלחה של ילדים מקבוצות שונות במערכת החינוך ובחברה בכלל . מושגים שונים מצויים בשימוש בשיח החינוכי הרב–תרבותי , ואלה המרכזיים שבהם : רגישות תרבותית : ( Cultural sensitivity ) התנהגויות , עמדות ומדיניות שנוקטים מערכות , ארגונים ואנשי מקצוע ואשר מאפשרות עבודה מועילה ומותאמת במצבים בין–תרבותיים . ( Cross et al ., 1989 ) התערבות רגישת–תרבות : ( Culture-sensitive intervention ) התערבויות חינוכיות או טיפוליות רגישות לרקע התרבותי של משתתפיהן . כשירות תרבותית : ( Cultural competence ) ידע על התרבויות השונות , מודעות להן ומיומנויות אסטרטגיות שאנשי מקצוע העובדים עם אוכלוסיות שונות — לרבות סגלי חינוך הבאים במגע עם אוכלוסיות ילדים ומשפחות מרקע ומוצא הטרוגניים — אמורים לפתח בחברה רב–תרבותית ( רואר–סטריאר , . ( 2010 הספרות המקצועית ניסתה לתאר הבדלים תרבותיים על ציר של קולקטיביזםאינדיבידואליזם . לפי תפיסה זו , כשהורים באים מחברות קולקטיביסטיות ( למשל ערבים , חרדים , אתיופים ועוד ) אך תרבות הרוב היא אינדיבידואליסטית–מערבית , קיים סיכוי רב לציפיות מנוגדות , למתח ולקונפליקט בין המערכות , המחנכות כל אחת בדרכה לערכים שבהם היא דוגלת ומאמינה ( רואר–סטריאר , שם . ( פיאנטה ו–ולש ( Pianta & Walsh , 1996 ) אפיינו את האקולוגיה של בית הספר כמערכת ארגונית של יחסים וחילופי פעולות ( טרנסאקציות ) בין אנשים — הורים , מורים ותלמידים , מסגרות — הביתית והבית–ספרית , והממסד — הקהילה והממשלה . מצד אחד כולם מכוונים לתמוך בתהליך ההתפתחותי והחינוכי של הילדים , במיוחד גילאי גן . 12- מצד שני במצב של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help