sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

כך למשל יש ליזום מחקר רוחב ( cross-sectional ) שיעסוק בבירור ציפיות הורים מצד אחד וציפיות מורים מצד שני בשאלת השותפות הרצויה לאלה ולאלה , תחומיה וממדיה . כמו כן חשוב ביותר לבצע מחקרי התערבות שיבדקו מודלים שונים של ניסיונות לטיפוח הקשרים בין ההורים לבין המערכת החינוכית בגיל הרך , וללוותם במחקרי אורך שיבחנו את תרומתם היחסית לטיפוח ההסתגלות לבית הספר ולקידום ההישגים הלימודיים של תלמידים בעלי רקע אישי ומשפחתי מגוון . אתגרים העומדים בדרך למימוש ההמלצות למותר לציין כי מי ששואף לקדם את נושא הקשר בית-בי"ס , בישראל ובכל מדינה אחרת בעולם עומד בפני אתגרים מורכבים ורבים . אין מדובר רק באתגרים כלכליים , אלא גם באתגרים קהילתיים , חברתיים ובעיקר פסיכולוגיים — איך לקרב את הצדדים זה לזה וליצור ביניהם דיאלוג פורה , מפרה ומכבד ? איך להעמיד כל הזמן את הילד במרכז , לא את טובת ההורה או המורה ? איך לחתור לדיאלוג רחב ככל האפשר , תוך מענה לבעיות ספציפיות של גורם זה או אחר ? היכן להציב את הגבולות לדיאלוג חיובי וכיצד למנוע גלישה — שעלולה להיות הדדית , של מערכת החינוך ושל ההורים — להתערבות בוטה ומיותרת ? כיום חסר ידע בסיסי על המציאות בישראל בהקשר הנדון , ויש צורך בעידוד מהלכים מחקריים משמעותיים שיבחנו כמה סוגיות יסוד שעדיין אין להן תשובה במציאות הישראלית . יחד עם זאת , מהחומר שהוצג בפרק זה מסתמנת סברה שחלק מהלקחים שהצטברו בניסיונות קודמים בעולם עשויים להיות רלוונטיים גם למציאות בישראל . כי למרות פערי התרבות והנסיבות בין המדינות השונות , הסתמן דמיון מסוים , על–תרבותי , הן במאפייני הבעיות והמחסומים הקיימים והן במאפייני הפתרונות שהתבררו כמוצלחים יותר . הדברים אמורים ברמה העקרונית , אולם ברמה היישומית או המקומית יש להיות מודעים לחשיבות שבמתן אפשרות לכל בית ספר באשר הוא לבחור את הדרך המתאימה לו בעיצוב יחסיו עם קהילת ההורים , וזאת בהתאם לנסיבות הספציפיות של בית הספר וההורים המסוימים ( בכלל זה הקהילה שבה הם חיים . ( גם במקרה הנוכחי , הכתבת פתרונות ממוקדים וחד–משמעיים , כאלה או אחרים , תפעל בניגוד לטובת העניין . לפיכך , כמו בכל מסע ארוך , גם בזה שאנו מציעים כאן יש חשיבות עצומה לנקודת הראשית . בניגוד לחלק מהמסעות , בזה הנוכחי יש ללכת — באופן מוצהר וגלוי — לאט ובזהירות , תוך הקצאת משאבים אנושיים יותר מאשר כלכליים , תוך ליווי במחקרים בסיסיים ובמחקרי הערכה מגוונים , ותוך התמסרות ארוכת–טווח לקידום העניין . תהליך בניית הקשר בית-בי"ס מחייב חזון , אמונה , זהירות , תבונה , וסבלנות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help