sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

מוקדמים יותר בחיי הילד , כשהוא נמצא בגן טרום–חובה ואף בפעוטון . קשר מוקדם שכזה עשוי לשפר את הדיאלוג בין ההורים למערכת גן–החובה סביב נושא המעבר לכיתה א , ' אך חשוב להדגיש כי יש לנהלו מתוך מודעות למאפיינים ההתפתחותיים של כל שלב בחיי הילד , ובכלל זה לשונות הגדולה שיכולה להיות בקרב ילדים בני אותו גיל כרונולוגי , מבחינת דרכי התנהלותם ואופי היחסים בינם לבין הוריהם . ה . תכלית כל הפעולות צריכה להיות מיטביות מבחינת הילד , ועל כן צריך לזכור , בכל הפעולות שיוצעו , להקפיד על כך שהילד יהיה במרכז . לכן צריך לפעמים לצמצם את הקשר ביתבי"ס כדי לטפח את הקשר ילד-הורה . ו . מכיוון שהצרכים של הורים שונים ומכיוון שהנסיבות המצביות משתנות — אין טעם ביצירת דגם אחיד של קשר , לא רק מעבר למסגרות חינוך שונות אלא גם בתוך כל מסגרת חינוכית . משמעות הדבר היא שצריך להציע " סל" של דרכים לקשר בית-בי"ס ולאפשר לכל בית לבחור את זו המתאימה לו . ז . מכיוון שיש להסתכל על הילד כמכלול , ומכיוון שהיבטים רבים בהוויית הבית מחלחלים לבית הספר ולהפך , יש להרחיב את תוכן הקשר בית-בי"ס עד למרב ולהחילו גם על תחומים פדגוגיים ולימודיים , אך גם על הקשרים רחבים וכוללניים כגון בריאות הנפש של הילד . ח . אין לצפות לשיפור הקשר באמצעות תהליך נקודתי ואקוטי , אלא יש לשאוף להתרחשות של תהליך הדרגתי , שבמסגרתו יהיה שינוי עמדות של כל הצדדים הנוגעים בדבר ויוסרו בהדרגה המחיצות הקיימות . ברמה העקרונית יותר , בשנים האחרונות מסתמנת בעולם מגמה לאיחוד השירותים הניתנים לילד ולמשפחתו , מגמה שהביטוי המעשי לה הוא הקמת משרדים ממשלתיים הממונים על נושא זה . משרדים אלה עוסקים בתכלול המאמצים והפעולות המיועדים לקידום מצבם של ילדים , והם מעורבים באופן פעיל גם בניסיונות לחיזוק הקשר בית-בי"ס . חשוב לציין כי משרדים אלה , וגם משרדי חינוך במדינות נוספות בעולם , מצהירים בפתח דבריהם כי האחריות העליונה לחינוך הילד והתפתחותו נתונה בידי ההורים . אולם בצד ההכרה הבסיסית הזאת , המשרדים מצהירים על נכונותם ורצונם לסייע להורים לממש את אחריותם זו , ואף מציעים דרכי סיוע מגוונות . אפשר לומר כי אמירות כאלה מאפיינות באופן כללי את ההתייחסויות בספרות לקשר בית-בי"ס . אולם במקביל הולכת ומתקבעת הדעה שהאחריות ליצירת הקשר בית-בי"ס ולשימורו מוטלת על המערכת החינוכית ( יותר מאשר על ההורים , ( אלא שזו צריכה למלא את משימתה מתוך ראייה כוללת של הילדים , המשפחות והקהילה . המלצות . 1 להגדיר מדיניות ממשלתית ( משרד החינוך ) ברורה וכללית , לפיה יש לראות את הקשר בית-בי"ס כאתגר ולא כאיום .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help