sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

הפרק הנוכחי ניסה לענות של שאלה זו בשני אופנים : ( 1 ) בחינת לקחים יישומיים ומחקריים מפרויקטים שהופעלו . ( 2 ) ניתוח המדיניות החינוכית במדינות שונות בעולם . בפועל מתברר כי שני אופנים אלה הניבו לקחים משותפים , שמן הסתם אף מזינים אלה את אלה . לפני שנציג את הלקחים שהצטברו יש לציין שלוש הסתייגויות : ( א ) בספרות המחקרית חסרות עדיין עדויות לערך הסגולי של תכניות התערבות לטיפוח הקשר הנדון . הווה אומר : קשה עדיין לדעת אם התכניות שעסקו בשיפור הקשר בית-בי"ס הן שהובילו ישירות לשינויים החיובים שנמדדו , או שמא מרכיב ( משתנה מתווך ) שנלווה לתכניות שהופעלו ( כגון : החלפת הנהלה , שינוי באקלים בית הספר , וכיו"ב ) הוא זה שיצר את השינוי הרצוי . ( ב ) הידע הקיים בנושא התערבויות בגיל הרך מוגבל ביותר , ולמעשה זוהתה בספרות המחקרית העולמית רק תכנית אחת שהייתה מכוונת לשיפור המעורבות של ההורים וחיזוק הקשר שלהם עם סגלי חינוך בגיל הרך . לכן יש עדיין מקום לחפש עדויות מחקריות נוספות התומכות בטענה בדבר התרומה האפשרית של טיפוח הקשר בית-בי"ס ( גן ) בגיל הרך , ובמיוחד לבחון את ההשפעה ארוכת–הטווח של תכניות התערבות יזומות בגיל הרך על התפתחות הילד והתנהלותו במהלך לימודיו בבית הספר . ( ג ) בישראל בוצעו מחקרים המלמדים על תפיסות ועמדות של הצדדים השונים הנוגעים בדבר , ומופו אפשרויות שונות לשינוי הקשר ושיפורו . אולם אין בישראל גוף ידע מצטבר ומשמעותי על תכניות התערבות שתכליתן הייתה חיזוק הקשר בית-בי"ס . ומכיוון שאחד הלקחים העולים מן הספרות נוגע לצורך בהתאמת פעולות ההתערבות למאפיינים התרבותיים והאישיים של המשפחות , מיותר לציין כמה חשוב לנקוט יזמה שתביא ליצירת גוף ידע אמפירי מבוסס , בהקשרים הנידונים , במדינת ישראל . על עצם הלקחים המתבררים בספרות נעיר תחילה כי חלק גדול מממצאי המחקרים שפורסמו בשנים האחרונות בנושא מהות הקושי ביצירת קשר בית-בי"ס אינו מעלה מידע חדש אלא חוזר ומאשש את תוקפן של בעיות שזוהו בעבר ( ראו ישראלאשוילי , . ( 1995 על כנה עומדת גם המלצה שהועלתה בעבר ( ישראלאשוילי , ( 1995 לפיה כל מסגרת חינוכית — ברמת בית הספר או ברמת הקהילה — צריכה לפתח את ההגדרות והשיטות הנראות לה מתאימות ביותר ליצירת קשר חיובי בית-בי"ס ולשמירה עליו . אולם המחקרים בשנים האחרונות מעלים כמה הבחנות חשובות בשאלת הסיכוי והסיכון של התערבויות מסוגים שונים לקידום הקשר בית-בי"ס . מסתמנות המגמות הבאות : א . יש צורך בהתערבות לקידום הקשר בית-בי"ס כבר בגיל הרך . ב . המוכנות לכיתה א' היא אחד הנושאים שבהם האינטרסים של ההורים ואלה של הסגל החינוכי ( בגן ובבית הספר ) מתלכדים . ג . בדרך לבניית הקשר בית-בי"ס יש צורך בראייה רחבה מאוד , הן של הסוגים השונים של המשפחה המודרנית , הן של אילוצי החיים של ההורים ( ובמיוחד יציאת נשים לעבודה ) והן של מאפייני הקהילה שבה חיות המשפחות . ד . ההתמקדות בשלב המעבר לכיתה א' ניזונה כאמור מהמודעות הרחבה לצורך בכניסה מוצלחת של הילד לכיתה א . ' אולם אין לשכוח כי התערבויות שתכליתן חיזוק הקשר בין ההורים לבין מערכת החינוך , במובנה הרחב , צריכות ויכולות להתחיל כבר בשלבים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help