sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

קדם–לימודיות ( Rimm-Kaufman & Pianta , 1999 ) נמצא כי יחסית לשני פרויקטים אחרים שאליהם הוא הושווה , פרויקט Head Start תרם ליותר מעורבות של סגלי החינוך בחיי המשפחות , וזאת עקב השכיחות הגבוהה יותר של הביקורים בבתי הילדים . אפשר להציע כמה משמעויות הנובעות מממצא זה , אך נזכיר כאן את זו שחשובה יותר לענייננו : הקשר בית-בי"ס , בגיל הרך ולאחריו , יכול לקבל משנה משמעות אם וכאשר מטרתו לא תהיה רק טיפוח ההישגים הלימודים של הילד אלא יצירת שינוי רחב יותר באופן שבו ההורים מנהלים את הורותם והמורים את כיתתם . יש לציין כי ברמה ההצהרתית דעה זו מקובלת על גורמים רלוונטיים במשרד החינוך , והדבר בא לידי ביטוי בהתבטאויות ופרסומים שונים הן של האגף לחינוך קדם–יסודי והן של אגף שפ"י . נזכיר למשל את הפרסום של אגף שפ"י שכותרתו " כל הגן במה — מקומה של הגננת בטיפוח רגשי–חברתי ובקיום יחסים איכותיים בגן הילדים" ( ארז , בינשטוק ולוקס , , ( 2005 המייחד פרק נפרד לחשיבות ולדרכי הניהול של הקשר בין הגננת לבין הורי הילדים . זאת ועוד , חוקרים ואנשי האגף לחינוך קדם–יסודי פיתחו במהלך השנים , או התאימו לנסיבות הישראליות , תכניות שונות שתכליתן קידום היחסים בין ההורים למערכת הגן . בין התכניות שנוסו : " הטף" ( פרופ' אבימה לומברד , ( " הורים" ( ד"ר אביה לוז , ( " פסיעות ראשונות" ( ד"ר דן קורן וד"ר קלודי טל , ( " אור" ( האגף לחינוך קדם–יסודי במשרד החינוך , ( ו"קט–גן" ( האגף לחינוך קדם–יסודי במשרד החינוך . ( אולם תכניות אלה יושמו בעיקר באזורי מצוקה ופריפריה ומתוך ראייה מניעתית–משקמת ( כלומר , ניסיון לשפר את נקודת הזינוק של הילד לחיים בכלל ולמערכת החינוך המוסדית בפרט , ( ולא נעשה בהם ניסיון כולל לעצב דפוס חדש של יחסים בין מערכת החינוך , בשלב הגן או לאחריו , ובין משפחת הילד המתחנך במסגרת זו או אחרת , לאו דווקא באזורי המצוקה והפריפריה . לסיכום האמור עד כה , נראה כי קיים בסיס ראשוני לטענה שהתערבות לחיזוק הקשר ביתבי"ס ( גן ) בגיל הרך עשויה לתרום לשיפור ארוך–טווח של הקשר בית-בי"ס , במיוחד אם ההתערבות שבוצעה בגיל הרך כללה ביקורי בית , נעשתה בידי סגלי חינוך שעברו הכשרה מתאימה לכך והייתה מותאמת לצורכי הקהילה שבה ההתערבות התקיימה ומתקיימת . סיכום במובנים מסוימים אפשר לתאר את הקשר השכיח כיום בין הורים לבתי הספר כקשר מסוג של " עוינות אוטיסטית : " בתי הספר לא ממהרים לחפש קשר עם ההורים , וההורים מצדם לא ממהרים לחפש קשר עם בית הספר . ( 2007 Green , Walker , Hoover-Dempsey , Sandler , ) אולם מגוון העדויות המחקריות התומכות בחשיבות הקשר הזה אינו מאפשר למעצבי המדיניות ולאנשי השטח להשאיר את המצב הנוכחי כמות שהוא . כי קיימת תמימות דעים בקרב חוקרים רבים שהשאלה העומדת כיום על הפרק אינה אם יש חשיבות לקשר בית-בי"ס אלא איך לקדם קשר זה באופן המיטבי . יחד עם זאת , קיימת גם הסכמה שכל דרך שתאומץ לקידום הקשר צריכה להיות מגובשת מתוך כבוד הדדי , בין שני הצדדים , ותוך כדי דיאלוג זהיר שנמנע מלגלוש להכתבה ( לעתים הדדית ) של צורת קשר כזו או אחרת .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help