sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

עיון בטבלה 1 מעיד כי למעט פרויקט אחד , ( PAT ) ברוב הפרויקטים הפעילות להגברת מעורבות ההורים נועדה להשיג יעדים קצרי–טווח אצל הילד : שיפור כישוריו האישיים והגברת ההנעה ללימודים לקראת המעבר לכיתה א . ' פירוש הדבר הוא שטיפוח הקשר עם ההורים לא נתפס כיעד שאמור להזין את מכלול התפתחותו העתידית של הילד ואת התנהלותו במערכת החינוך . בהתאם לכך , רוב הפרויקטים לא הגדירו את הגברת מעורבות ההורים כקריטריון להצלחת הפרויקט . יחד עם זאת , מחקרים על התועלת של קשר חיובי בית-בי"ס מלמדים כי תרומת הקשר הזה נעוצה בטיפוח של שני נושאים ( 1 ) : ( Hill & Taylor , 2004 ) ההון החברתי של ההורים — ( Lareau , 1996 ) כלומר הידע שלהם על הורות , על ציפיות בית הספר , על הדרכים לסייע לילד בהכנת שיעורי בית וכדומה . ( 2 ) רמת השליטה החברתית של ההורים : ( 1999 McNeal , ) התיאום בין ההורים למורים גדל , מפני שכל צד יודע במה האחר מעוניין והוא מנהל דיאלוג מוקדם או בזמן אמת על היעדים והנושאים שעומדים על הפרק . בדרך זו הילד מקבל מהמבוגרים המקיפים אותו מסר אחיד יותר ומתואם . המאמץ והרצון לתיאום בין ההורים לבית הספר מעבירים לילד מסר ברור על חשיבות ההשקעה וההנעה ללימודים . כך שגם אם אין עדויות מחקריות לכך , נדמה שיש בסיס לסברה שפרויקטים מהסוג המתואר בטבלה 1 לעיל עשויים אף הם לתרום לטיפוח ההון החברתי והשליטה החברתית של ההורים , ובכך לקדם לא רק את ההנעה ללמידה של הילד בגיל הרך — אם במסגרת הגנית ואם במסגרת הבית–ספרית — אלא גם את מכלול ההתפתחות וההתנהלות של הילד בעתיד . בשולי האמור לעיל יש להקדיש מספר מילים נוספות לפרויקט . Head Start פרויקט Head Start הוקם בעקבות דיוני ועדה לבחינת העוני בארצות הברית . ( 1964 ) ועדה זו הצביעה על כך שיש להיענות לצרכים ההתפתחותיים של ילדים עניים , במטרה להגיע לאופטימיזציה של המסוגלות שלהם במסגרות חינוכיות וחברתיות . לשם כך המליצה הוועדה על הפעלת תכנית מאוזנת לסיוע חינוכי למרכזים לגיל הרך ( גיל , ( 5-3 תכנית שתאופיין בגישה כוללנית לילד ותציע התנסויות חינוכיות המתאימות לשלב ההתפתחותי של הילדים ועוסקות במגוון צדדים : בדיקה רפואית וטיפול , שירותי בריאות הנפש , שירותים חברתיים , חינוך לתזונה , ארוחות חמות ומעורבות הורים . חשוב לציין כי מהרגע הראשון להפעלת הפרויקט לא הגדירו בו מה הפעולות המומלצות או הנדרשות . נהפוך הוא , המדיניות הייתה ונשארה שכל יזמה הנראית מתאימה למטרה הכללית של המיזם תזכה להיכלל בו ובלבד שתהיה מותאמת למאפייניו הכלליים , לקהילה המסוימת ולנסיבות הסביבתיות שבהן מדובר . מאפיין מעניין אחר של הפרויקט היה השאיפה המודעת לשלב הורים של ילדים בגיל הרך כחלק מהצוות העובד בפרויקט , כל הורה על פי כישוריו ויכולתו . העדויות הראשונות על תרומת התכנית להתפתחות ילדים היו חיוביות . מחקרי אורך הראו שבאופן כללי ילדים שהשתתפו בפרויקט הגיעו לתפקודים חברתיים והסתגלותיים טובים יותר בבית הספר , נעדרו פחות מבית הספר , הופנו פחות למסגרות של חינוך מיוחד , אולצו פחות לחזור על כיתה " ) להישאר כיתה ( " בבית הספר , בריאותם הייתה תקינה יותר , היו להם כישורים חברתיים–אמוציונליים טובים יותר , וגם האווירה המשפחתית אצלם הייתה טובה יותר . אולם מחקרים שנעשו מאוחר יותר הצביעו על כך ששינויים אלה התרחשו בעיקר כתוצאה משינוי ההתנהגות ההורית , ולאו דווקא כתוצאה מפעולות שנעשו ישירות בקרב הילדים . ( Chang , Park , & Kim , 2009 ) גם במחקר שבחן את הקשר בין הורים למסגרות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help